A motor technikai paraméterei, látványa első pillanatra brutálisnak tűnhetnek, de közel ötezer kilométeres tesztünk alapján kiderült, milyen kezes jószág az MT-01. A tesztelt gép az alapváltozat volt, ami a kissé visszafogott 90 lóerős teljesítmény mellé brutális 150 Nm-es nyomatékod ad le 3750-es fordulaton. Akiknek ezek az értékek nem elegendőek, három tuninglehetőség (stage1, stage2, stage3) közül választhat.

MT-01 tuningkitek

Stage 1: Akropovic slip-on titánium kipufogó dob

Stage 2: Komplett Akropovic kipufogó rendszer, módosított vezérlőelektronika, egyszemélyes vezetőülés

Stage 3: Akropovic rendszer, a magasabb kompresszió érdekében más dugattyúk, vezérműtengely, keményebb szeleprugók, sportlégszűrő és módosított vezérlőelektronika.

Bejáratás izomból

A kezdeti bejáratgatós időszak nem okoz gondot, hiszen a motor már alapjáratról húz, a “bejáratási időszakban kerülje a magas fordulatszámokat” és az ehhez hasonló intelmeket betartva is élvezhető a gép.

Igazából egy 1670 cm3-es blokkot nem könnyű szétcsapni. A bejáratási idő alatt kell magunkat hozzászoktatni az állandó csodálkozó tekintetekhez is, melyeket a még gyakoribb elismerő pillantások váltogatnak.

A nyomatékgyár

[bekkep]A 90 lóerő talán senkit nem hat meg úgy mint a 150 Nm-es nyomaték, ami több mint brutális egy 190-es hátsó keréken. Azt nagyon fontos megjegyezni, hogy a nyomaték nagy része már alapjárattól a rendelkezésünkre áll. Ennek ellenére a motor nagyon kezes, nem kell tartanunk állandó kipörgő keréktől, úgy is mondhatnánk, hogy a nyomatékleadás nagyon felhasználóbarát.

A feelinghez hozzátartozik az állandó rezgés is, amit már alapjáratról érezhetünk, és amit a kipufogó dohogása egészít ki. Ha elég szorgosan kapcsolgatunk felfelé az ötsebességes váltóval, ami egyébként könnyen határozottan kapcsolható, elérhetjük, hogy a szélzaj felülkerekedjen a kipufogó ordításán.

Ekkor azért már közel a végsebességhez, vagyis 210 km/óra felett motorozunk. Óra szerint 216 km/óráig sikerült felgyorsítani a gépet, és elmondható, hogy a szélvédelem hiánya ekkora sebességnél már erőteljesen mellbevágó.

Átlagfogyasztása tempótól függően 6-7 liter, városban 6,5l. A motor vázán hiába keresgélünk hegesztési nyomokat, ugyanis az centrifugális présöntéses technológiával készült. Ez ugyanis kisebb súlyt, nagyobb vázmerevséget eredményez, és még a blokkot sem takarja el, amit így nyugodtan csodálhatunk.

Brutális V2-es

Az OHV, V-kettes, befecskendezéses, 1670cm3-es, blokkot az MT-01 a Road Star Warriortól örökölte, de a mérnökök az erőforrást szinte teljesen áttervezték. A blokk léghűtéses, hengerenként négyszelepes. A furaton nem változtattak, maradt 97×113 mm-es, a sűrítési arány: 8,36:1.


Ergonómikus óriás

[bekkep]A motor egy XXL-es naked bike-nak látszik, amit csak erősít az 1525 mm-es tengelytáv és a 240 kilogrammos súly. Utóbbi csak kis sebességnél érződik. A jó súlyelosztásnak köszönhetően kistermetű pilóták is könnyen elboldogulhatnak vele, bár ha dőlni kezd, ember legyen a talpán, aki megfogja. A műszerfal igen egyszerű, egy nagy órából áll. Kidolgozása, formaterve első osztályú, akár a motor egészéé. Ez a nagy óra tartalmazza az összes információt, amire szükségünk lehet.

Kiemelt helyen a fordulatszámmérőt láthatjuk, alul digitálisan olvashatjuk le aktuális sebességünket, a megtett kilométereket és így tovább. A műszer este fátyolos fehér megvilágítást kap. Az üléspozíció magas, az ülés-lábtartó-kormány háromszög még az égimeszelőknek is kényelmes testtartást ad.

Egy alkalommal sikerült egyhuzamban megtenni 550 kilométert, ami után mindenféle zsibbadás, hátfájás nélkül szálltam le a motorról. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ülés párnázása, formája nagyon eltalált.

Csupán a mintegy 180 kilométeres hatótávolság miatti gyakori tankolgatás árnyékolja be hosszú távú túrázásainkat. Ám ezt a motort nem hosszú távú túragépnek találták ki, amit a 15 literes kapacitású tankja is csak megerősít.

Versenyszellem

[bekkep]Ha nem túrázgatni szeretnénk, hanem csak egyszerűen egy fárasztó nap után hazamenni, felpattanni az MT-01-re és húzni egy kövér gázt, érezni a szabadságot, az erőt, ami alattunk dübörög, akkor ez a gép a legnagyobb király.

Egyébként a mindennapos városi használat sem kihívás a motornak, viszonylag keskeny felépítése, jó irányíthatósága miatt könnyű vele boldogulni a dugóban a sorok között. Szerpentineken, városon kívüli utakon pedig kivételes élmény vele motorozni.

Persze előbb, utóbb egy ilyen motort ki kell próbálni versenypályán is. Itt a motor kimutathatta a foga fehérjét. Úgy látszik, az áthangolt Warrior blokkot körülvevő szupersport elemek, például a villa, a fékek, a lengőkar, igencsak jól végzik dolgukat. Ezek az alkatrészek a Yamaha R1-től származnak. A radiális fékekről a pályázás előtt is csak szuperlatívuszokban beszélhettem, ám az igazi fékhatást, a futómű határait versenypályán lehet igazán kihasználni.

És végül..

Az első ötezer kilométer alatt több területen is kipróbáltuk az MT-t és megállapíthatjuk, hogy gond nélkül, simán vette az akadályokat, nem kevés kellemes percet okozva. Műszaki meghibásodás szóba sem jött, csupán a rendszámtáblatartó műanyag szórakozott addig, míg fel nem csavaroztuk a táblát. És akkor jöhet a következő ötezer..


Műszaki adatok – Yamaha MT-01
Műszaki adatok – Yamaha MT-01
Motor
Motortípus:léghűtéses, 4-ütemű, V-2 motor, 4 szelep hengerenként
Lökettérfogat (ccm):1670cc
Furat x löket(mm):97 x 113mm
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.):66,3 (90)/4750
Max. nyomaték (Nm/ford.):150,1/3750
Keverékképzés:befecskendező
Indítási rendszer:elektromos
Erőátvitel
Sebességváltó:5 fokozatú
Szekunder hajtás:lánc
Váz/futómű
Első felfüggesztés/rugóút (mm):teleszkópvilla / 120
Hátsó felfüggesztés/ rugóút (mm):lengőkar / 117
Első fék:dupla úszótárcsás, Ø 320
Hátsó fék:szimpla úszótárcsás, Ø 267
Első/hátsó gumiméret:120/70 ZR17/190/50 ZR17
Méretek
Hosszúság/ Szélesség/ Magasság (mm):2185/790/1160
Ülésmagasság (mm):825
Tengelytáv (mm):1525
Minimális hasmagasság (mm):140
Saját tömeg (kg):240
Üzemanyagtank kapacitás (liter):15
Olajtank kapacitás (liter):5
Ár (forint):3 300 000 Ft + regisztrációs adó