Autófelkészítés - Trükkök, tanácsok

Autófelkészítés – Trükkök, tanácsok

Ha nyaralni megyünk, akkor az átlagosnál nagyobb terheléssel, nagyobb átlagsebességgel autózunk és a hőséggel is számolnunk kell. Érdemes ezért az utazás előtt átvizsgálni autónkat, hogy ne okozzon bosszús pillanatokat a nyaralás alatt.

Kezdhetjük a felkészülést a tartozékokkal, melyeket ezúttal tényleg ne a rendőri ellenőrzés miatt vizsgáljunk át. Nézzük meg, hogy az izzókészletben olyan égők vannak-e, amelyek valóban alkalmasak az autónkban lévők pótlására.

Ezzel párhuzamosan ellenőrizzük a lámpákat is, hogy mindegyik működőképes-e. Csekkoljuk le az autó többi elektromos berendezésének üzemelését is, például a légkondicionáló működéséhez szükséges ventillátorét.

Ha a gépkocsiban lévő akkumulátor elmúlt két éves, érdemes szakemberrel megméretni a töltöttségét. Vigyünk magunkkal az útra bikakábelt és vontatókötelet is.

Méressük meg a fékfolyadék forráspontját! Ha a folyadék elöregedett és a forráspont túl alacsony, komoly veszélybe kerülhetünk egy alpesi hágón leereszkedve. A sok csomag és utas miatt a nagyobb tömeg és sebesség eleve erős terhelésnek teszi ki a fékrendszert. Ha hegyvidéki útszakaszon lakókocsit vontatunk, akkor végképp elengedhetetlen a fékek átnézése.

Vizsgáljuk át az egészségügyi csomagot is, ami nem csak közúti balesetnél tehet jó szolgálatot, de akkor is, ha például egy kagyló fölsérti a talpunkat.

Tanácsok a vezetéshez

Ne induljunk útnak fáradtan, inkább halasszuk későbbre az indulást és pihenjünk pár órát. 2-3 óránként érdemes megállni 10-15 percre, amit használjunk ki a felfrissülésre. Mosakodjunk meg, együnk-igyunk és tornáztassuk meg végtagjainkat, ne üljünk le a parkolóban lévő első padra.

Ne próbáljuk magunkat kávéval, energiaitalokkal ébren tartani, inkább aludjunk egy rövidet a parkolóban. Légkondicionálót használva is húzzuk le időnként az ablakokat, hogy friss oxigén jusson az utastérbe.

Autópályára felhajtva ne előzzünk le rögtön mindenkit a belső sávban, előbb vegyük fel a tempót a külső sávban. A könnyebb tájékozódás érdekében egy cetlire írjuk fel az utunk során érintendő főbb városokat, és ragasszuk a napellenző belső felére, így térkép nélkül is könnyen követhetjük a kitalált útvonalat.

Utazás előtt ne együnk nehéz ételeket, mert rontja koncentrációt. Alkohol, bódító anyagok, gyógyszer hatása alatt semmi esetre se üljünk a volán mögé! Ülésünket, ha van rá mód, a megszokottnál kissé magasabbra állítsuk, amivel javíthatjuk a szervezet vérkeringését, csökkentve ezzel a fáradékonyságot.

Turbós motoroknál jócskán megtoldhatjuk a feltöltő élettartamát, ha a hosszabb út után megállva 3-5 percig még terhelés nélkül járni hagyjuk a motort. Így az igen nagy fordulatszámon pörgő turbó “lecseng”.

Ismeretlen útszakaszon ne hajtsunk át nagy sebességgel, mindenféle pocsolyán, ki tudja, mit rejthet a víz. Ne hallgassuk túl hangosan a zenét az autóban, mert fárasztóan hat a szervezetre. Tankoljunk időben, hiszen az autópályákon néhol 80 kilométert is autózhatunk anélkül, hogy újabb töltőállomást találnánk. Egyes déli országokban pedig a délutáni szieszta alkalmával a kutak is bezárnak.

Érdemes beszerezni a több országban kötelezően előírt fényvisszaverő mellényt is. Ausztriában például csak mellényben szállhatunk ki az elakadt autóból. A mellényből nem elég egy a vezetőnek, az összes kiszálló utason számon kérhetik viselését.

Ne hagyjuk otthon az elakadásjelző háromszöget sem. Használatánál gondoljunk arra, hogy ne közvetlen az autó mögé tegyük, hanem vigyük jóval távolabb, hogy legyen helye lassítani vagy megállni a többi autósnak.

Fontos, hogy a hideg gumik légnyomását a megnövekedett terhelésnek megfelelően állítsuk be, amivel nem csak a gyorsabb gumikopást akadályozhatjuk meg, de üzemanyagot is megtakarítunk. A megfelelő értékeket megtalálhatjuk az autó kézikönyvében, vagy egyes típusokban a B-oszlopon, a bal első ajtón vagy a tanknyílás fedelén.

Érdemes a pótkerék keréknyomását is ellenőrizni, ki tudja, hol kapunk defektet. Persze ne feledkezzünk meg a profilmélység vizsgálatáról sem és nézzük át a gumi oldalfalát is az esetleges sérülések felfedezése végett. Szálszakadásos, kidudorodó oldalfalú gumival ne induljunk el!

A kerékcserére felkészülve tegyünk be egy pokrócot is a kocsiba, akkor nem kell majd a porba térdelnünk. Akkor is jó hasznát vesszük, ha jégesőtől akarjuk megóvni a karosszériát. Alkalmazhatjuk a kocsi letakarására is a napon állva.

Ezzel egyébként érdemes mindenképpen számolni és legalább egy az első szélvédőt kitakaró “védőernyőt” magunkkal vinni. Nemcsak a melegtől óvja az utasteret, de a kormány sem válik tüzessé.

Vigyünk magunkkal elegendő folyadékot az utasok számára, mert határátkelőhelyeknél, fizetőkapuknál vagy egyéb torlódásokban akár több órát állhatunk a tűző napon, ami igencsak megviseli az emberi szervezetet.

Legyen a csomagtartóban működő zseblámpa és egy pár kesztyű is, mindkettő megkönnyítheti életünket. Az alapvető szerszámkészletet is készítsük össze.

Ellenőrizzük a motorolaj szintjét. Ezt a motor leállítása után 15-20 perccel, sík terepen végezzük. A túl korai vizsgálat és az autó ferde állása is mérési hibához vezethet. Az olajnak időre van szüksége, hogy visszacsöpögjön a karterba. Ha benzinkútra megérkezve méregdrága olajat akarnak megvetetni velünk, ne ugorjunk be rögtön! Negyed órás állást követően nézzük meg újra, mit mutat a nívópálca.

Töltsük fel az ablakmosó tartályt is mosófolyadékkal, a mosószeres víz helyett érdemes áldozni a bogarak oldására is alkalmas szerekre. Vessünk egy pillantást az ablaktörlő lapátokra is. Ne hagyjuk ki a nagy terhelésnek kitett hűtőrendszert sem! Legyen elég hűtőfolyadék a tartályban és ne eresszen sehol a rendszer.

Ha a nyaralás során túllépnénk a szervizperiódust, még nyaralás előtt vigyük el az autót a kötelező szervizre. Ezzel növelhetjük a tökéletes működés valószínűségét és egy esetleges garanciális vitában sem kerülünk vert helyzetbe. Egyes gyártók ugyan engedélyeznek némi csúszást, mások viszont megkövetelik a periódusok pontos betartását.

A csomagok elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy amit csak lehet, zárható részbe és ne az utastérbe rakjunk. Nem csak a biztosítótársaságok ez irányú kikötései miatt, hanem, hogy fékezéskor se okozzanak sérülést az elszabaduló tárgyak. A nehéz tárgyakat mindig a hátsó üléstámlához tegyük és lehetőleg rögzítsük, hogy ne gyorsulhassanak fel. Ütközéskor a nekilendült súlyos csomagok képesek áttörni az üléstámlát.

Még ha többször jártunk is már azon a tájon, ahová utazunk, akkor is vigyünk magunkkal kellően részletes térképet, mert bármikor belefuthatunk egy útelterelésbe.

Ugyanígy hasznos lehet egy kis zsebszótár, hogy mégse legyünk némák az idegen országban. Legyen nálunk már az országba érkezve is valamennyi készpénz, sőt apró is, ami parkoláskor, autópályadíj fizetéskor, vagy telefonáláskor jól jöhet.

A biztonságot egy feltöltött tartalék üzemanyagkanna jelentheti, ha az adott ország szabályozása nem tiltja bevitelét. Érdemes a nagyobb olajcégek kúthálózatának tagját választani külföldön is, hiszen az egyfajta minőségi garanciát jelent.

Ez főleg az új generációs dízelmotorokra érvényes, amelyeknek nagynyomású befecskendező rendszere különösen érzékeny a gázolaj minőségére. Ez csak a tőlünk keletebbre fekvő országokba indulóknak okozhat gondot.

Bár sokan megfeledkeznek róla, továbbra is kötelező az autók hátuljára H betűs matricát ragasztani. Hiányában akár a határátlépés is veszélybe kerülhet.

Utazás előtt érdemes tájékozódni az Útinform 24 órás ügyfélszolgálatánál (Tel: (06-1) 336-24-00) az esetleges torlódásokról, útlezárásokról, amik utunkat érinthetik. Mindig használjuk a biztonsági övet, az anyósülésen utazók pedig ne a műszerfalon pihentessék lábukat, az ugyanis balesetveszélyes.

Élményekben gazdag, balesetmentes nyaralást kívánunk!