Autóbérlés nyaraláskor

Autóbérlés nyaraláskor

Az autóbérlésnek is fontos eleme a papírmunka, ezt érdemes kellő figyelemmel végigcsinálni. A biztosítás érvényessége végett pontosan győződjünk meg arról, hogy ki jogosult vezetni az autót. Lehetőség van arra is, hogy a bérleti díj emelése fejében többen is vezethessék a bérelt autót.

Az Európai Unió országaiban uniós polgárként honfitársainknak nincs szüksége nemzetközi jogosítványra. Elővigyázatosságból hasznos lehet kiváltani, de kölcsönzéshez sem előírás a megléte, csak akkor, ha az eredeti nem latin betűs, ami minket, magyarokat nem érint.

Általában 19 és 23 év között mozog a minimálisan előírt életkor, gyakran 21 év a legkevesebb az autóbéreléshez. Drágább autók esetében jellemzően ennél többet ír elő a bérbeadó, mondjuk 23, vagy 25 évet. Amennyiben 20 évnél fiatalabbak is volánt ragadhatnak a bérautóban, ez sokszor kockázati díjként, többletköltség formájában jelentkezik.

Felső korhatár jórészt nincs, ahol mégis, ott mi az adatgyűjtés során 75 éves limittel találkoztunk. A bérautós cégek ugyanígy megszabnak egy minimum időtartamot a jogosítvány érvényessége óta, ami jórészt egy év, néha három.

Dél-európai országokban, kisebb kölcsönzőcégeknél ezeket a korlátokat nem mindig veszik véresen komolyan a tapasztalatok szerint.

Erősen eltér a gyakorlat abban, hogy az ügyfélnek kell-e, és ha igen, mennyi pénzt letétként biztosítania dombornyomott bankkártyájával. A biztosítási önrész és más kiadások fedezetére zárolt jelentős kauciót kiválthatjuk külön biztosítással, ezt általában felajánlják és érdemes is megkötni.

A bérelhető autók között a kisautók dominálnak, de gyakorlatilag a terepjáróktól a felső középkategóriás autókon át a 9 személyes kisbuszig bármit megtalálunk. A nagy kölcsönzők flottájában jellemzően a modernebb (Opel Corsa C, Renault Clio II, Ford Fiesta, Fiat Punto II) kiskocsik szerepelnek, kisebb cégeknél fellelhetjük az előző Fiat Pandát vagy a Seat Marbellát.

Több helyen lehetőség nyílik automata váltós autót igénybe venni, az egyszerűbb vezetés miatt több figyelem juthat az idegen ország közlekedésére, amihez nem mindig könnyű alkalmazkodni.

A légkondicionáló a bérbe adott kisautókban is gyakran megtalálható, ha nem, akkor némi felárral kaphatunk klímás autót.

Az is megoldható, ha valaki kabriózni kíván. Nyitott autót itthon és külföldön is találni, de áruk borsos. Adott esetben egy nyitható tetejű kis terepjáróval olcsóbban juthatunk kabrióhoz.

Akár egy napra is lehet autót bérelni, persze arányaiban jóval magasabb áron, mintha egy hétre bérelnénk ki. Az áraknál maradva, a szállodákhoz hasonlóan a kölcsönzőkben is létezik főszezon, ami magasabb díjakat jelent. Jellemzően a reptéren a legkönnyebb és a legdrágább az autóbérlés, ahol a nagy nemzetközi társaságok (pl. Alamo, Avis, Budget, Europcar, Hertz, National, Sixt) vannak jelen.

Nem mindegy, hány kilométert hajthatunk bele alapáron a bérelt autókba, de ezzel ritkán van gond, legalábbis mi legtöbbször korlátlan használattal találkoztunk.

A bérautókat nem kell lemosatni használat után, az elvárás jellemzően annyi, hogy a tankban ne legyen kevesebb benzin, mint induláskor volt. Üres tankkal visszavitt autók esetében a hiányzó üzemanyag ára mellett kvázi tankolási díjat is felszámíthat a szolgáltató.

Ha az ember megcsúszik a visszaadással, akkor egy óra türelmi időre számíthatunk. Ha ezt túllépi az ember, akkor bizonyos cégek üzletszabályzatuk értelmében azonnal ráverhetnek egy teljes napi bérleti díjat a bérlőre. Máshol kedvezőbb elbánásban részesül az ügyfél, például csak a napi összeg egy részét kell kifizetnie, ha a csúszás nem több néhány óránál.

Végül egy banálisnak tűnő tanács: benzinkúton ne az otthoni autónál megszokott rutinnal akasszuk le a töltőpisztolyt. Elsőként gondoljunk arra, hogy a bérelt autó benzines-e vagy dízel, ha pedig benzines, milyen oktánszámú üzemanyag kell hozzá.