Duplájára nőtt a parkolási bírság

A mai naptól új parkolási rend lépett életbe a fővárosban, ami egy 12 éves parkolási rendeletet váltott le. Az új rendszerben nincs lehetőség aznap csökkentett pótdíj befizetésére, így a minimális pótdíj a korábbi duplájára nő.

Ez a változás egyes kerületekben azt jelenti, hogy a jegykiadó automatáknál kizárólag parkoló kártyával lehet pótdíj jegyet vásárolni. A parkolóautomata egyszerre 25 darab érmét képes maximum kezelni, ami nem minden esetben elegendő a pótdíjra.

Kedvező változás a türelmi idő bevezetése. Ennek értelmében a parkolóőrnek az egy óránál rövidebb parkolási idő esetén öt perces, az egy óránál hosszabb parkolás esetén 15 perces türelmi időt kell biztosítania a büntetés előtt. Az őrzött P+R parkolókban nappal körülbelül egy BKV-jegy áráért, 160 forintért lehet várakozni. Csökken az 5 napon túli befizetés esetén kirótt büntető felár összege, bár ez sovány vigasz.

A fizetendő összegek meghatározása:

– a várakozási díjkülönbözet mértéke az adott területre érvényes egyórai várakozási díj,
– öt naptári napon belüli befizetés esetén az adott területre érvényes egyórai várakozási díj tízszerese,
– öt naptári napon túli befizetés esetén az adott területre érvényes egyórai várakozási díj húszszorosa.

A fenti határidők számításába a kiszabás napja nem számít bele.

A védett belvárosi védett övezeten kívül három-négy órára, illetve több helyen időtartam nélkülire bővítik az eddigi kétórás várakozási időt. A rendeletben már szerepel a karácsony és Újév közötti, valamint a szombati ingyenes parkolás is.

Mostantól kerékbilincset kizárólag csak a balesetveszélyt nem okozó, és a forgalmat nem akadályozó esetekben lehet alkalmazni. A leszerelés 15 ezer forintba kerül a szabálytalankodóknak, de ennek a felét kell csak kifizetni, ha a járművezető még a kerékbilincselés idején visszaérkezik az autójához.

Megmarad az ingyenes lakossági parkolás lehetősége. Ezentúl a munkáltatótól kapott céges autóra is kérhető lakossági várakozási hozzájárulás, amennyiben az illető nem rendelkezik saját gépkocsival, vagy arra nem él ezzel a lehetőséggel.

A rendelet szerint a jelenleg működő három parkolási társulásnak egységes ügyfélszolgálatot kell működtetnie a jövőben és rövidesen be kell vezetniük az egységes parkolókártyákat valamint a mobiltelefonos díjfizetést is.

Egy új, egységes parkolási szövetség létrehozása is szerepel a célok között. A rendelet szerint egy parkolás-fejlesztési alapot hoznak létre, amelybe a főváros minden parkolási bevételét beforgatja, a kerületek pedig folyamatosan növekvő összeggel járulnak hozzá.