Megfizethető kisautók Genfből 1

Megfizethető kisautók Genfből


Testvéreivel egyszerre mutatkozott be a Citroën C1, a Peugeot 107 és a Toyota Aygo. A két konszern munkamegosztása alapján a Toyota fejlesztette ki a kiskocsik padlólemezét és magukat az autókat, a PSA elsősorban a beszerzéssel foglalkozott.

A kiskategóriás autók összesen az európai autópiac 30 százalékát adják. A Citroën a C1 bemutatásával egyenesen 4 autóval képviselteti magát a kiskocsik között. Kínálatának része a C1, a C2, a C3 és a gyár a C3 Plurielt is a kisautók közé sorolja.

2004-ben csak a Citroën 518 000 kisautót adott el világszerte, amihez 100 000 C1 jöhet hozzá. A csehországi Kolinban a három autógyár közös üzeme évente 300 000 kisautót állít elő a gyártás felfutása után, ami egyenlő arányban oszlik majd meg a Citroën, a Peugeot és a Toyota között.

A Peugeot-nál a 106 utódja lesz a 107. Bár a modellváltások során inkább nőni szoktak az autók, a 343 centis 107 pontosan 25 centiméterrel rövidebb a 106-nál. A 234 centis tengelytáv is jól mutatja, hogy a kerekeket a tervezők kitolták az autó sarkaiba.

A Toyota európai kínálatából eddig hiányzott a városi mini, így a japánok a Citroënhez hasonlóan lefelé bővítik kínálatukat.

Mindhárom kiskocsiból van három és ötajtós verzió is. A hátsó ablakokat az ötajtósnál sem lehet letekerni, csak kitámasztani a háromajtóshoz hasonló módon. A megoldás előnye, hogy nagyobb marad a belső szélesség, mert nincs szükség mozgató mechanizmusra.


Genfben egy háromajtós 107 és egy ötajtós Aygo hátsó ülésére fészkeltük be magunkat rövid időre. Hátul nem tágas a hely a kiskocsi triászban, de a külső hosszhoz képest meglepően jól elfértünk, pedig nem 190 centis felnőttek utaztatására találták ki a hátsó üléseket. Az üléspadot nem lehet hosszában állítani, nyilván fontosabb volt az alacsony ár.

Elöl a 24 centis úton hátratolható üléseken és a viszonylag széles utastéren kívül a kilométerórában elhelyezett műszerek tűntek fel. A kör alakú sebességmérő és a fordulatszámmérő is sikkes.

Minimális méretű a csomagtartó, a kalaptartó alatt csak 139 liternyi hely található. A jó kilátás miatt eleve mélyen van a kalaptartó, de ha magasabban volna, akkor sem sok változna a picinyke csomagtartóban.

Az ülések támlájáig rakodva 200, a hátsó ülések előrehajtásával az ötajtósban 751, a háromajtósban 712 literes hely adódik.

Az 54 lóerős 1.4 HDi a PSA konszerntől, az egyliteres, 68 lóerős benzines a Toyotától származik. A 3600-nál 93 Nm-es nyomatékot leadó háromhengeressel 4,6 liter az átlagfogyasztás, míg a dízelnek még ennél is kevesebb elég: 4,1 L/100 km a szabványos ciklus szerint.

A benzines motor, bár 998 köbcentis hengerűrtartalma és VVT szelepvezérlése erre utalna, nem a Yaris-ból jön. Az újonnan tervezett, változó szelepvezérléses Aygo-C1-107 motor háromhengeres, míg a Yaris-é négyhengeres.

A HDi motor az ismert, 68 és 92 lóerős teljesítményfokozatokban kapható Ford-PSA dízelmotor újabb változata. A négyhengeres turbódízelhez csak kézi váltó választható.

Kézi sebességváltóval vagy automatizált kézi váltóval társítható a háromhengeres benzines motor. A Toyotától érkező automatizált M-MT váltóval nem kapcsolhatók a kormányról a fokozatok, automata üzem helyett a váltókar mozgatatásával lehet sebességet váltani.

A váltófokozatokat rövidre vették a gyártók, hogy a kiskocsik élénken gyorsuljanak a városi forgalomban. A benzinmotoros C1 például 13,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órát. A fordulókör átmérője 9,5 méter, ami megkönnyíti a manőverezést városban.

Legutóbbi információink szerint a Citroën kiskocsi jelenhet meg elsőként hazánkban, valamikor nyáron, de az ügyben még nem tudunk biztosat.