Aki eddig a tolóajtók praktikusságára vágyott, be kellett érnie egy kisebb komfortfokozatú autóval, mondjuk egy Renault Kangoo-val.
A Mazda5-tel viszont a modern kori alsó középkategóriás autókra épülő egyterűk között is megjelenik a hátracsúszó ajtó. Egyoldali tolóajtó korábban például a Mitsubishi Space Runneren is volt. Ha még többet megyünk vissza az időben, akkor eszünkbe jut a jóval régebbi Nissan Praire, amelynek ráadásul két tolóajtaja is volt.
700 milliméter széles ajtónyílást tesz szabaddá a tolóajtó, amely nagyságrendekkel drágább megoldás, mint a megszokott oldalra nyíló ajtók. Az utastérben jön a Mazda5 másik újdonsága, a 6+1 személyes ülésrendszer.
Alaphelyzetben mindhárom üléssorban 2-2-en ülnek. A középső sorban a bal oldali ülés lapja előrehajtható, mintha tárolóhely volna alatta. Ide azonban nem pakolni kell, hanem innen hajtható ki oldalról középre a +1 ülés, amelynek támlája lehajtva jókora kartámaszként szolgál.
Ha a pótszékre nincs szükség, helyére a jobb oldali ülőlap alól kihajtható egy mély tálca a tárolókapacitás bővítésére. Mivel a középső ülés eltüntethető, hátra lehet lépni a harmadik üléssorba, ami kisgyermekekkel utazva nagyon fontos.
A többi kompakt egyterűt ismerve, a Mazda5 sem valószínű, hogy egyformán kényelmes lenne hat személynek, ezért az üléskonfigurációt 4+3-nak is hívhatnánk, ami négy pompás és három szerényebb kényelmű ülést jelent.
A csomagtartót könnyű bővíteni, az üléstámlák a Karakuri módszernek megfelelően a padlóval egy síkba hajlanak, amihez elég egy mozdulat. Lehajtott támlákkal a második sor székei sem emelkednek ki a raktérből.
Az autóhoz kifejlesztett merevlemezes audioberendezés 300-500 CD-nyi zene tárolását teszi lehetővé. A középső és a hátsó sorban utazók a 7 colos, folyadékkristályos képernyőn DVD-t nézhetnek.
Kétféle benzines és kétféle dízelmotor lesz választható a Premacy utódjához, a motorok a Mazda6-ból jönnek. Az 1,8 literes benzines teljesítménye 115 lóerő, a kétezres négyhengeresé 145. Ugyanez a kétliteres motor lesz a modellfrissítés utáni Mazda6-ban is, amely jövőre jelenik meg.
110 és 143 lóerőt ad le a két közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotor. A 110 lóerő alapján logikus lenne azt gondolni, hogy ez az erőforrás a Ford és a PSA Peugeot Citroën együttműködésében kifejlesztett 1,6 literes dízel, de nem az.
Mindkét dízelmotor hengerűrtartalma két liter, kapható lesz hozzájuk részecskeszűrő a rákkeltő hatású koromrészecskék kezelésére. A dízel blokk is a Mazda6-ból érkezik. Ha már ennyit emlegetjük a Mazda6-ot, az újdonság hossza 460 centiméter, pont 10 centivel kisebb a középkategóriás típusénál.
A McPherson első és a többlengőkaros hátsó felfüggesztés a Mazda3-ból jön, amelynek meghosszabbított padlólemezére az új egyterű épül. A nyújtás révén 275 centiméteres lett a tengelytáv, ami nagyobb, mint a középkategóriás családi autókra jellemző 270 centi.
A Mazda5 is Japánban készül, ami egyben minőségére is szinte garancia. Hazai forgalmazása 2005. júliusban kezdődik, amikortól az összes modell elérhető lesz.
Az autó alapáráról még nem tudni biztosat. Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az egyterű ára alapján a Mazda3 és a Mazda6 között lesz, ami az 1.8-as benzines esetében várhatóan ötmillió forint alatti összeget jelent.