Michelin – Kleber újdonságok 1

Michelin - Kleber újdonságok

Két korábbi nyári abroncstípusát egyetlen újdonsággal váltotta le a Kleber. A Dynaxer HP2 a Viaxer AS és a Dynaxer HP kisebb méretváltozatainak közös utóda. A Kleber Dynaxer HP2 sorozata a biztonságot mindenek elé helyező vásárlóknak szól. Kifejlesztésekor a vizes úton elérhető minél jobb tapadás volt a fő cél, nem a sportosság, vagy a minél látványosabb futófelület.

A nedves tapadás javítását szolgálja a két széles központi csatorna és a nagyon hatékony vízkivezetés a futófelület alól a vállak (a gumi két széle) irányába. A Dynaxer HP2 elsősorban a kis és alsó középkategóriás autókra, valamint a középkategóriás típusok között az alapmodellekre való, nem túl nagy teljesítményű motorral.

14 és 16 col közötti méretben kaphatók az új abroncsok, T, H és V sebességindexszel, ami 190, 210 vagy 240 km/órás sebességig teszi használhatóvá őket. A megcélzott autók sora az Opel Corsától mondjuk a Renault Lagunáig ér, a régebbi típusok között – sok más autó mellett – a Citroën Saxót, a Fiat Temprát, a Ford Scorpiót, a Mercedes E-osztályt, vagy Saab 9000-et említi a gyár, valamint a nagy egyterűket is.

Szemerkélő esőben próbáltuk ki a Kleber Dynaxer HP2-t. A korábbi és a jelenlegi abroncsgenerációval szerelt gumik kezelhetőségét hasonlítottuk össze eleve vizes, ráadásul állandóan locsolt pályán. A köridőket műholdas rendszer mérte, de századmásodperc pontosságú eredmények nélkül is látványos volt a különbség.

8-as alakú pályán a két Peugeot 307 tökéletesen igazolta a generációváltással megcélzott fejlődést. Az új gumival meggyőzően gyorsabban haladhattunk ugyanakkora kockázatot vállalva, vagy megfordítva: jóval nagyobb biztonságban, ugyanakkora sebességnél.

A gumigenerációk összehasonlíthatósága érdekében minden autón új, azonos légnyomású abroncsok voltak, az autókat találomra, színük alapján választották ki a szervezők egy autókölcsönző kínálatából és lehetőséget biztosítottak a megfelelő guminyomás ellenőrzésére is.

Benzines és HDi dízelmotoros kocsikkal is köröztünk az esőztetett pályán. A benzinesek kezelhetősége nagyságrendekkel jobb volt a közvetlen összemérés során. A nehezebb dízelmotor zavaróan alulkormányozottá tette a 2002-es Év Autóját, míg a könnyebb motorblokkú benzinest sokkal könnyebb volt a pályán tartani és nagyobb öröm volt vezetni.

Egészen más jellegű autókra való a Pilot Exalto 2, amely a három típusból álló Michelin Pilot sorozat része. A Pilot Sport a sportautókra való, a Pilot Primacy a nagy teljesítményű és nehéz felső középkategóriás limuzinok abroncsa, míg a Pilot Exalto-t a sportos, de nem a sportautókra szánja a Michelin.

27 változatban, 14 és 17 col közötti méretben vásárolható meg az új Pilot Exalto. A legkisebb 185/60 R14 méretű, a legsportosabb és legszélesebb 215/40 R17-es. A jól motorizált középkategóriás autók népszerű, 225/45 R17-es méretét a Michelin már nem a Pilot Exalto 2-vel fedi le.

Nagyon fontos változás, hogy a Pilot Sporthoz hasonlóan a Michelin az Exalto sorozatnál is áttért a kötött forgásirányú, szimmetrikus mintázatról az aszimmetrikusra. Ez a váltás törvényszerűen a vízen mutatott tulajdonságok romlásával jár, de az új Exalto aszimmetrikus mintázattal is igen jó tulajdonságokkal bír vizes úton, száraz felületen pedig jelentős előrelépést mutatott.

Szemből jól látható a másik meghatározó elem az Exalto 2 felépítésében, a négy hosszanti csatorna, ami megegyezik a Forma-1-es Michelin abroncsokon használttal.

A Pilot Sporttal megegyezően az Exalto 2 is a Variable Contact Patch technológiával javítja a gumi tapadását. Nagyon leegyszerűsítve ennek lényege, hogy kanyarodáskor és egyenesben is az abroncs felületének ugyanakkora százaléka érintkezik a talajjal.

Mivel a széleken a nagy blokkok miatt kevesebb az árok, mint a gumi közepén, minél gyorsabban kanyarodik az ember, annál nagyobb gumifelület tapad az aszfalton. Kanyarban tehát a nagyon jól tapadó gumikeverék egyre nagyobb része koncentrálódik az abroncs oldalfala irányába.

Elsőként vizes aszfalton vezettük az új Pilot Exalto 2-vel szerelt kétezres Cliót, amelynek neve a 2004-es modellévre Renault Clio Sport 2.0 16V-re változott. A Clio négyhengeres sportváltozata az első autó a világon, amelyre első szerelésként homologizálták a PE2-t.

105 és 110 km/óra közötti tempóról kellett vészfékeznünk többször egymás után. Ebben a műfajban az új 205/45 R 16 méretben kipróbált Pilot Exalto 2 érzésre alig volt jobb elődjénél, a pontos mérések alapján kicsit jobban lassult vele az autó és jobbnak találtuk vele a sportos Cliók iránytartását. A különbség vizes úton fékezésnél minimális a két generáció között, mivel ezt a feladatot a kötött forgásirányú régi abroncs is kitűnően teljesítette.

Idővel elállt az eső, ezért a kezelhetőséget már felszáradt pályán vizsgálhattuk. A korábbi Pilot Exalto és az újonnan kifejlesztett abroncs között a közvetlen összeméréskor jelentős különbségek mutatkoztak.

Nagy sebességű, 85-90-nel indított szlalomozás közben, az előző abronccsal sokkal több korrekciót igényelt a Clio, gyakran keresztbe akart fordulni az irányváltások hatására. Ennyire szélsőséges helyzetben, amikor a hátsó kerekek felváltva emelkedtek a levegőbe, jóval több tartalékot és jobb tapadást mutatott a Pilot Exalto 2.

Száraz úton kevésbé izgalmasan és kisebb kihívással, de jóval gyorsabban haladtunk a frissen kifejlesztett abroncson. A fenekét korábban kilendítő Clio Renault Sport úgy hagyta maga mögött a bójasort, mintha sínen futna, hajszálpontosan irányítható volt.

Lezárt pályán élvezet volt a Pilot Exalto 1-gyel futó, túlkormányozott Cliót terelni, de országúton két kanyar után maga mögött hagyna minket a későbbi abronccsal szerelt, egyébként tökéletesen azonos autó.

Rövid idővel megjelenése után a Pilot Exalto2-t 13 másik nyári gumiabroncs társaságában tesztelte a német ADAC autóklub. A független gumiteszten a francia abroncs pompásan szerepelt száraz és nedves úton is, nagyon ajánlott minősítéssel zárva a teszteket a vizsgálatokba bevont 205/55 R16 méretű nyári gumiabroncsok egyik legjobbjaként. Az élen holtversenyben a Michelin Pilot Exalto 2, a Bridgestone Potenza RE 720, a Firestone Firehawk TZ 200 és a Pirelli P7 végzett.

Hazánkban már megvásárolható a Kleber Dynaxer HP2 és a Pilot Exalto 2, áruk gyakorlatilag nem módosul közvetlen elődjükéhez képest. Pontos vételárakat nem tudunk mondani, mert a gumiabroncs importőrök csak ajánlott fogyasztói árakat adnak meg, amitől a kiskereskedő partnerek eltérhetnek.