Spórol a Volkswagen 1

Spórol a Volkswagen

Megszorításokkal reagál a Volkswagen a gyenge nyugat-európai konjunktúrára és az új Golf várakozáson aluli rajtjára. 2005-ig négy milliárd eurót (1010 milliárd forint) kíván megtakarítani a konszern. A legnagyobb európai autógyár a korábban tervezett 2 milliárd euróhoz újabb 2 milliárd megspórolandó eurót tett hozzá az európai autópiac gyengélkedése, a kedvezőtlenül alakuló árfolyamok és az erősödő árverseny miatt.

Leépítések is segítenek a költségek lefaragásában, a 335 000 Volkswagen alkalmazottból 5000 embert bocsát el a vállalat. A takarékossággal biztosítható a VW jövedelmezőségének fenntartása. A cég profitja tavaly 62,6 százalékkal, 1,8 milliárd euróra (454,5 milliárd forint) esett. A csökkenést részben a VW do Brasil leányvállalat szanálása okozta, de sokba kerül az újdonságok (pl. Golf V, Audi A6, Skoda Octavia II, Seat Altea) gyártásának beindítása is.

2003-ban, az autóipar számára igen nehéz évben, 5 milliónál több autót adott el a konszern, ami kissé magasabb a 2002-esnél. Bernd Pischetsrieder, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke a tavalyi számok ismertetése mellett az idei első negyedévről is szólt.

Pischetsrieder siralmasnak (miserabel) nevezte vállalata számára az első három hónapot. Az új Golfról viszont elégedetten nyilatkozott, mind a gyártás felfuttatása során elért minőséget, mind a darabszámot tekintve. November óta 210 000 Golf készült el.

210 000 autó igen szép eredmény, mégis, elődeinél jóval hűvösebben fogadta a piac az új Golfot. Erre reagálva a gyár klímaakciót hirdetett az újdonsághoz a típus 30-ik születésnapja alkalmából. Németországban a vásárlók legalább 90 százaléka megrendelte a klímaberendezést, amelyet a Volkswagen most felár nélkül ad minden modellváltozathoz, 1200 eurós árelőnyt kínálva. Az akció hazánkban is él.

Nemrég az Auto Bild című lapban megjelent a Deutsche Bank szakértőinek kalkulációja, mely szerint a vadonatúj modelleknél igen szokatlan klímaakció 200 millió euróba (50,5 milliárd forint) kerül a Volkswagennek 2004-ben.

Ezzel a lépéssel javult a – német szaksajtó szerint túl magas áron kínált – Golf ár/érték aránya, amivel sikerülhet felpörgetni az akadozó értékesítéseket. A német Volkswagen kereskedők tényleg jelentős javulást tapasztaltak a Golf-iránti keresletben, de további árcsökkentést tartanak szükségesnek. A Golf ára a klímaakció előtt nagyjából 2000 euróval volt magasabb a határozottan kedvező áron kínált Opel Astráénál.

A németországi értékesítést irányító Georg Flandorfert idézi a német Automobilwoche, aki azt mondta, hogy a túlzottnak bizonyuló ár kialakításakor a Volkswagen “talán túl kevéssé hallgatott ügyfeleire és a márkakereskedőkre”.

Az Astránál 2000 euróval drágább Golf ára “Merész, kicsit talán túl merész is volt” – nyilatkozta a szakember. A Volkswagen “prémiummárkás igényei mellett sem szabd hogy elfelejtse, tömeggyártóként az Opellel és a Fiattal is versenyben áll” – zárul a Georg Flandorfer idézet.

A Volkswagent az Opel Astra igen sikeres rajtja is nyugtalaníthatja. Az Automobilwoche március 1-i száma azt írja, hogy a Golf piaci bevezetésének napjáig 33 670 megrendelés érkezett a wolfsburgi kompakt autóra. Ezzel szemben az Astrára, közel három héttel a németországi értékesítés kezdete előtt, 30 000 megrendelést adtak le egész Európából. Az Astrára a lap adatai szerint csak Németországból 300 megrendelés érkezik naponta, amivel könnyen meghaladhatja a Golf nyitó számait.