1980. januárjában kettős győzelmet aratott a Volkswagen Iltis a második Párizs-Dakar versenyen. Ekkoriban a német terepjáróval indulók egy meglepően egyszerű és kis teljesítményű autóval tudtak az élen végezni.

A Volkswagen Iltist eredetileg az Audi fejlesztette ki, de amikor a hetvenes évek végén egy Audi menedzser átkerült egy wolfsburgi pozícióba, nem akart üres kézzel érkezni a Volkswagenhez és magával vitte az Audinál létrejött autót.

Ezt a történetet Ferdinand Piëch önéletrajzából ismerjük, aki a hosszú évekig irányította a Volkswagen-konszernt, akkoriban pedig az Audinál vezette a fejlesztést az igazgatótanács tagjaként. A döntés mellett szól, hogy az Audihoz egy platós terepjáró nem igazán illett volna.

Az Iltis két zárható differenciálműves összkerék-hajtása a dakari győzelemmel bebizonyította kiválóságát. Az Iltis egy rendkívül puritán főleg katonai célra kifejlesztett autó volt. Azért nem egy Velorexre kell gondolni, mégha a versenyautót PVC lebernyegek borították is. A külső műanyagburkolat átvette a sivatagi homok színét, ami ma is látható, mivel a győztes autó eredeti formájában látható a Volkswagen gyári múzeumában.

A szériaváltozathoz nagyon közel álltak a Dakarra benevezett Iltisek. Az első, második, negyedik és kilencedik helyen célba érő autókat négyhengeres motor hajtotta legfeljebb 130 km/órás sebességgel. Az autókat elöl is dobfék lassította, a keresztlaprugós rugózást is a kétütemű Trabantból ismerjük a legtöbben, nem pedig a versenysportból.

Freddy Kottulinsky és Gerd Löffelmann ült a második Párizs-Dakaron diadalt arató VW Iltisben. Az indulókat egy tévéstáb is elkísérte, akik egy sorozatgyártású Iltis-szel tették meg a távot. A 10 000 kilométeres sivatagi túrát a módosítások nélkül elindított Iltis nem egyszerűen kibírta, hanem meghibásodás nélkül végigvonszolta a sivatagon a stábot teljes felszereléssel.

Az Iltis összkerék-hajtása, módosított formában, később quattro néven ír történelmet az Audikban, mind a ralisportban, mind a sorozatgyártású autók világában. Az első Audi quattrókban viszont egy középső difivel egészült ki a rendszer, ami úttörővé tette az Audit az állandó összkerék-hajtású személyautók között.

A Volkswagen idén a Race Touareggel indul a Dakaron. Az öthengeres turbódízel versenyautóval kapcsolatosan idén a gyár és a csapat nagyon visszafogott elvárásokat fogalmazott meg, de 2006-ban már elsőként szeretnének célba érni a januárban debütáló autóval.