Idén az Év Autója választáson a Fiat Panda 281 pontot ért el, míg a high-tech megoldásokkal telezsúfolt ötös BMW ennek alig több mint a felét kapta. Mi ennek az oka, mely résztvevő mivel érdemelte ki a zsűri elismerését, mi hiányozhatott a Mazda3-nak vagy a VW Golfnak a győzelemhez?

Sok kérdés merül fel a szavazás után, mi Gajdán Miklóssal és Surányi Péterrel beszélgettünk, akik mindketten tagjai a döntőbizottságnak. Surányi Péter az Autó2 főszerkesztője, míg Gajdán Miklós az Autó-Piacot és az Autó Magazint kiadó Motor-Presse Budapestnél dolgozik szerkesztőként.

A pontozás szabályairól korábban már írtunk, egy döntnök maximum 10 pontot adhat egy autónak és összesen 25 pontot oszthat szét. Fontos tudni, hogy nem mind a hét döntőbe jutott autónak kötelező pontot adni.

Gajdán Miklós számára meglepetés volt a Nissan Micra utolsó helye, a tavalyi tapasztalatok alapján arra számított, hogy a Micra előrébb végez. Az első három közé a Micra mellett a Pandát, a Golfot és a Merivát várta.

Tőle a BMW ötös sorozata kapta a legtöbb pontot, nyolcat. 10 pontot azért nem ítélt meg az autónak, mert ára eleve magas, ráadásul a műszaki újdonságokat vagy csemegéket jelentő extrákkal még sokkal drágább.

Gajdán Miklós a 8 ponttal részben az ötös BMW technológiai tűzijátékát honorálta. Az új típusba rendelhető aktív kormányzás, dőléskiegyenlítő aktív lengéscsillapítás, vagy légrugózás, az autó orr-része könnyűfémből készül. Ezt a típust tágassága és kényelme miatt is a világ egyik legjobb autójának tartja.

Másodiknak a Toyota Avensist rangsorolta, 6 ponttal. Az Avensis erénye a kiváló minőség, mondta kérdésünkre az egyik magyar zsűritag. Az Avensis-be csukott szemmel beülve az ember egy középkategóriásnál jóval nagyobb autóban érzi magát, a kocsi csendessége és kényelme kiemelkedő.

Gajdán Miklós a harmadik helyre tette a Fiat Pandát. A Panda kis méretéhez képest jól használható, nagyobb autók konkurense is lehet. A Pandában ezenkívül a kategóriához képest bőséges a motorválaszték.

Van belőle 1,1 és 1,2 literes benzines, hipermodern dízel, ráadásul lesz belőle összkerék-hajtású szabadidőautó. Utastere jól használható, létezik négy- és ötszemélyes változat, a hátsó ülés csúsztatható, dönthető, az autó a széles extrakínálattal is jól személyre szabható.

A Mazda3-at Gajdán Miklós nagyon jó autónak tartja, de jelenleg csupán két benzines motor szerepel a kínálatban, dízelmotor, kombi, vagy háromajtós karosszéria sincs. A Golf V jó futóművével és széles motorválasztékával érdemelt pontot.

Surányi Péter az Opel Merivát helyezte az első helyre. Elmondta, hogy a Meriva új kategóriában nyitott egyterűvel, és mind konstrukciós, mind használati értéke kimagasló.

A Meriva új autóépítési stratégia eredménye, különböző kategóriájú autókból összeválogatott alkatrészekkel, például Vectra kormánnyal, Astra futóművel, Corsa padlólemezzel. Jó helyezését annak is köszönheti, hogy viszonylag kispénzű emberek remek családi autója.

Öt pontot kapott a Mazda3, amelynek legelőnyösebb vonásai közé tartozik a pompás vezethetőség és a japán gyártásból fakadó minőség, ami párját ritkítja. A Mazda3 prémium kategóriás színvonalú – mondta Surányi Péter. A japán autó mellett szólt az is, hogy eredeti Mazda motorok dolgoznak benne.

3-3 pontot ítélt Surányi Péter az ötös BMW-nek, a Fiatnak, a Micrának és a Toyotának. Véleménye szerint mind a négy igen korrekt és jó autó a maga kategóriájában.

A BMW-vel szemben az volt a kifogása, hogy figyelemreméltó műszaki arzenálja ellenére a prémiumkategóriában átütőnek számító újdonságokat nem kínál, illetve csak vaskos felárért, gondoljunk az információkat a szélvédőre vetítő head-up display-re, az aktív kormányra, vagy a dőléskiegyenlítő rendszerre.

A Micra szellemes, esélye van kultuszautóvá válni, a Renault-tól átvett dízelmotorral kiváló autó – mondta az Autó2 főszerkesztője. A Toyota Avensis minőségével és kedvező árával vívott ki elismerést.

Surányi Péternél a Fiat Panda minden jó tulajdonsága ellenére azért nem végzett előrébb, mert alapáron illene adni hozzá a sínen tologatható hátsó ülést, ami rugalmasan használhatóvá teszi az autó belső terét. A zsűri viszont bátran értékelte a döntőbe jutott autókat, amennyiben nyolcadszor is az élre mertek helyezni egy Fiatot. Korábban ezta díjat a 124, a 127, a 128, az Uno, a Tipo, a Punto és a Bravo/Brava is megkapta.

A Golf formailag túl óvatos továbbfejlesztése a sok éve sikeres formának, teljesen független hátsó kerékfelfüggesztést pedig 10 évvel ezelőtt is kínáltak japán gyártók, például a Suzuki Swiftben, a Mazda 323-ban vagy a Honda Civic-ben, a Ford Focus 5 éve tudja ugyanezt. A Golf V ezért kevesebb pontot kapott.

A végeredmény:

1. Fiat Panda, 281 pont
2-3. Mazda3, VW Golf V, 241 pont
4. Toyota Avensis, 219 pont
5. Opel Meriva, 213 pont
6. BMW ötös sorozat, 144 pont
7. Nissan Micra 111 pont