Műszaki újdonságok a Fiat Puntóban 1

Műszaki újdonságok a Fiat Puntóban

Egyetlen más kisautó sem rendelkezik olyan széles motor és sebességváltó kínálattal, mint az új Punto. A kuplungolás fáradalmait mellőzni kívánó Punto-vásárlók két automatikus váltómű közül is választhatnak: ezek a Speedgear és a Dualogic. A Speedgear nem teljesen új fejlesztés, hiszen már az 1999-ben bevezetett Puntóhoz is rendelhető volt. Ez egy fokozatmentes automatikus váltó, melynél az erőátvitelt nem fogaskerekek, hanem egy acélbetétes szíj végzi.

Automatikus üzemben, a forgalom ritmusához igazodva kétféle módból választhat a vezető: az egyik kicsit sportosabb, a másik inkább kényelmes. Sportos üzemben rövidebbek a fokozatok, így fürgébben mozog a Punto. Kényelmesebb üzemben hosszabb váltóáttételeket választ a rendszer, igazodva a nyugodtabb közlekedéshez, így a fogyasztás is kedvezőbb lehet. Létezik manuális üzem is, amikor nem az automatika, hanem a vezető választhatja ki a megfelelő sebesség fokozatot. A hat fokozat a sebességváltó kar előre illetve hátra tolásával kapcsolható, és ehhez még a gázpedáltól sem kell elvenni a lábunkat.

Bár a vezető szempontjából nem sok különbséget jelent a Dualogic váltó, hiszen ebben az esetben sincs kuplung pedál és a fokozatok kapcsolása történhet manuálisan és automatikusan, ez a váltó más elven működik. A Dualogic-féle váltókat szokás robotizált kézi sebességváltónak is nevezni, mivel ez a váltó nem más, mint egy szervomotorokkal kiegészített mechanikus sebességváltó.

A fokozatválasztást és a tengelykapcsoló működtetését szervomotorok végzik. Így elkerülhetők a vezetői hibákból adódó melléváltások, melyek az erőátviteli rendszer károsodásához vezethetnének. Mivel a vezérlő szoftver mindig a lehető legoptimálisabban választja ki a sebességváltás szükségességét, és nem lépnek fel a hagyományos automatikus váltóknál tapasztalható veszteségek sem, a fogyasztás kedvezőbb lehet, mint egy kézi sebességváltóval.

A Dualogic esetén is kétféle automatikus mód létezik, a normal és az economy. Előbbi bármilyen közlekedési helyzetben remekül használható, míg utóbbi esetén a rendszer úgy választja ki a fokozatokat, hogy a fürgébb haladással szemben elsőbbséget élvez a jóval kedvezőbb fogyasztás. Ám a Punto ebben az üzemben is kényelmesen és fáradságmentesen vezethető. Bármelyik üzemet is választjuk, az automatika intelligensen felismeri, ha például emelkedőn hajtunk, és ilyenkor nem vált feljebb. Ugyanígy a rendszer hirtelen gázadáskor észleli, hogy a vezető gyorsítani akar, és ezért alacsonyabb fokozatba kapcsol.

Manuális üzemmóddal is rendelkezik a Dualogic váltó, amikor is a vezető a sebességváltókart a bal oldali vájatban előre illetve hátra tolva kapcsolhat. A vezérlő számítógép felülbírálhatja a vezető váltási szándékát, ha az az erőátvitel károsodásához vezetne. Félautomatikus módban is figyel a rendszer az optimális haladásra, így például túl alacsony fordulatnál magától visszavált, megálláskor pedig 1-esbe kapcsol.

Előnyös tulajdonságait figyelembe véve a Dualogic váltó kiváló partnere az 1,3-as Multijet dízelmotornak. Ezzel a Fiat vezetett be a piacra elsőként robotizált kéziváltót dízelmotorral. A Dualogic kérhető a 60 lóerős 1,2-es benzinmotorhoz is.

Az emelkedőn való elindulást teszi egyszerűbb a Punto feláras Hill Holder rendszere. Az elektronikus menetstabilizálóhoz kapcsolódó egység érzékelőinek segítségével észleli, ha az autó emelkedőn áll. Ha a vezető kapcsolja az egyes fokozatot, miközben a fékpedált is nyomva tartja, a fékpedál elengedését követően még nagyjából másfél másodpercig rögzíti az autót. Emelkedőn hátramenetben indulva a Hill Holder ugyanígy megkönnyíti a vezető dolgát.

Szintén az opciós listán szerepel a kétzónás automatikus légkondicionáló berendezés, mely igazi unikum a Punto-osztályában. Egyetlen más kisautó sincs, melyben a jobb és baloldalon ülők külön beállíthatnák az utastér hőmérsékletét. A klíma hét fokos hőmérséklet különbséget enged meg a két oldal közt.

További ritkaság a Blaupunktal közösen kifejlesztett audio berendezés. Igénytől függően választható MP3-as file-ok lejátszására is alkalmas CD-s fejegység. Így a számítógépen tömörítve rögzített kedvenc számaink már nem csak otthon, hanem az autóban is élvezhetők.

Próbálja ki Ön is az új Fiat Puntót!
Hírlevél regisztráció