Biztonság – Kisautóban nagy vívmányok 1

Biztonság - Kisautóban nagy vívmányok

A Puntóhoz hasonló legkorszerűbb kisautók már olyan mennyiségű biztonsági felszereléssel készülnek, ami néhány éve a középkategória vásárlóit is lenyűgözte volna. A biztonság egyik alapfeltétele a megfelelő fékrendszer kialakítása. Bosch fékszervoval szerelték fel az új Fiat Puntót, amely a motorizáltságtól függően segít a tárcsa-dob, illetve a tárcsa-tárcsa fék kombinációval ellátott autó lassításában.

Önmagában természetesen ez még nem elég a biztonságos megálláshoz, ezért a Puntót ellátták az összes fékkel kapcsolatban álló elektronikával, mint például az ABS, EBD, ESP, ASR, MSR, HBA vagy a Hill Holderre keresztelt újdonsággal.

Minden Puntóba rendelhető ABS blokkolásgátló rendszer, melyet szintén a Bosch szállít. Az alaphelyzetben 8, ESP esetében 12 mágnes szeleppel ellátott ABS integrált EBD (elektronikus fékerő-elosztó) egységet is tartalmaz, amely optimalizálja az autó viselkedését fékezés közben.

Az ABS, hála aktív érzékelőinek, képes az alacsony (nullához közeli) sebességtartományok mérésére is, amik lehetőséget adnak a fedélzeti navigációs rendszerek pontosítására is. Szériatartozékként szerepel az ASR/MSR elektronika minden ESP-vel ellátott verziónál. Az ASR megakadályozza a meghajtott kerekek kipörgését, a rendelkezésre álló út-tapadási együttható alapján, a nyomaték lecsökkentésével.

Az ASR funkció a meghajtott kerekek tapadásvesztését az első és a hátsó kerekek fordulatkülönbsége alapján számítja ki, amit az ABS érzékelők mérnek. Amennyiben hirtelen történik sebességváltás alacsonyabb fokozatokba, az MSR rendszer lép közbe, amely csak akkora nyomatékot enged a motornak, amivel elkerülhető a motorfék miatt a gumik megcsúszása, a jármű stabilitásának elvesztése.

Az ESP, azaz az Electronic Stability Program (elektronikus menetstabilizáló) egy aktív biztonsági rendszer, amely főként a csúszós útfelületen haladó, hirtelen manővert végrehajtó jármű biztonságát növeli meg.

Az ESP alul- és túlkormányzott jármű esetén is lehetővé teszi, hogy a vezető teljesen ellenőrzése alatt tartsa a kocsit. Ezen elektronika megléte jócskán megnöveli a csúszós útfelületen való haladás biztonságát.

A HBA (Hydraulic Brake Assist), azaz fékasszisztens, pánikhelyzetben nyújt segítséget a vezetőnek. Bebizonyosodott ugyanis, hogy vészhelyzetekben nem minden vezető képes a lehető legjobb fékhatást elérni saját járművével. Ugyanis közülük sokan, annak ellenére, hogy gyorsan reagálnak, csak a megszokott erővel nyomják a pedált. Egy részük pedig a blokkoló kerekektől tart, annak ellenére, hogy az autó ABS-sel készült.

Ilyen kondíciók mellett a vészhelyzeti fékezéskor a rásegítés a nyomás megnövelésével valósul meg a rendszerben, a vezető konstans erőkifejtése mellett. Ha az erőkifejtés egy harmadra csökken a normál fékezéskor gyakorolt erőhöz képest, a jármű ugyanúgy fog lassulni.

Ismeretes, hogy a leálláshoz szükséges távolság, a féktávon kívül a reakció idő alatt és a fék válaszadási ideje alatt megtett útszakaszból is áll. A készülék ez utóbbi lecsökkentésével lehetővé teszi, különösen nagy sebesség mellett, hogy a leálláshoz szükséges útszakasz lerövidüljön.

Újdonság a Punto-ban a Hill Holder rendszer, ami a vezetőt az emelkedőn való elinduláskor segíti. Az ESP központ érzékeli a jármű dőlésszögének változását az utas ülés alatt elhelyezett érzékelő segítségével. Emelkedőn való elinduláskor, ha egyes sebességfokozatban van a váltó, illetve ha a fék- és kuplungpedál le van nyomva, az elülső fékekben a rendszer mintegy 1,5 másodpercig megtartja nyomást a fékpedál felengedése után. Ezzel lehetővé teszi a vezetőnek az elindulást, anélkül, hogy visszaguruljon.

Lejtőn való induláskor, ha az első sebességfokozat be van kapcsolva, a Hill Holder funkció nem aktivizálódik. Ugyanígy működik a rendszer hátramenet esetében: lejtőn állva, hátrafelé elinduláskor a rendszer aktív, emelkedőn pedig nem.

Abban az esetben, ha már az aktív biztonságot szolgáló berendezések sem képesek megakadályozni a balesetet, a modellváltással szintén továbbfejlesztett légzsákok hivatottak csökkenteni a sérüléseket.

A legfontosabb változtatás a függönylégzsákokat érintette, amelyeknek megváltozott a formája és felfújás dinamikája is. Minden Puntóban a szériafelszereltség része a két első légzsák, továbbá opcióként rendelhető a függönylégzsák és az első oldallégzsák is.

Próbálja ki Ön is az új Fiat Puntót!
Hírlevél regisztráció