Elhúzódó tárgyalások után április végén aláírás került a Daewoo és a General Motors megállapodására. A harmadik legnagyobb koreai gyártó két évvel ezelőtt, az 1997-ben kirobbant ázsiai pénzügyi válság következményeképpen jelentett csődöt. Miután 2000 szeptemberében a Ford kihátrált a lehetséges felvásárlásból, az első számú nemzetközi autógyártóval, a General Motors-szal kezdődtek tárgyalások a 16 milliárd dollár adóssággal terhelt Daewoo Motor átvételéről. A megállapodás értelmében létrejövő – egyelőre ismeretlen nevű – cég új fejezetet nyit a koreai gyártó történetében, új helyzetet teremtve a GM és szövetségesei, a tovább működő Daewoo Motor, a versenytársak és a hitelezők számára.

Sorra véve az érintetteket, legjobban a General Motors járt. A megállapodás szerint 400 millió dollár ellenében a Daewoo romjain hamarosan felépülő új vállalkozás 67 százaléka kerül az amerikai cég és partnerei tulajdonába.

Az új vállalat létrehozásában szerephez jutnak a Daewoo hitelezői is, akik a részvények 33 százaléka felett rendelkeznek majd. Az új cég tulajdonába mindössze 3 gyár és kilenc értékesítő leányvállalat került, a GM tehát igen válogatós volt a bolt összeállításakor.

A három üzemből kettő Dél-Koreában – Kunsanban és Changwonban -, egy pedig Hanoiban, Vietnámban található, az amerikaiak tehát Ázsiára koncentrálva újabb gyártókapacitásokhoz jutottak. Az évente összesen 520 ezer Daewoo előállítására képes gyárak mellé a GM megvásárolta a koreaiak kutató és fejlesztő központját is. Az üzlet a GM számára egyben hozzáférést is jelent az igen zárt dél-koreai piachoz, amely a második legnagyobb Ázsiában. Jelenleg az amerikai konszern évente mindössze 300 gépkocsit értékesít az országban, a Daewoo átvételével ez a szám látványosan növekedhet, hiszen a koreai cég tavaly 17 ezer gépkocsit adott el hazájában. A Koreai-félsziget déli felének autópiacából a Daewoo 10 százalékot tudhat magáénak, amely az összeomlást megelőző részesedés fele. A Nick Reilly, az alakuló vállalkozás vezetője szerint három éven belül visszaszerezhetőek a korábbi pozíciók.

A koreai versenytársak számára a feléledő Daewoo így újabb versenyt hoz. A legnagyobb ellenfél a Hyundai-Kia páros, amely a piac közel háromnegyedét birtokolja. A Hyundai várhatóan csökkenő hazai részesedését további exportbővüléssel szeretné ellensúlyozni, nagyban támaszkodva résztulajdonosára, a DaimlerChryslerre.

A General Motors tervei között szintén szerepel az export felfuttatása. E cél érdekében a GM olyan piacokra is eljuttatja a – választékából korábban hiányzó – olcsó, kisebb autókat, ahol a koreai márka nem volt jelen. Így kaphatóak lesznek a Daewoo modellek Mexikóban is, mégpedig Chevrolet márkanév alatt.

A GM a Daewoo értékesítéseket tekintve hazájában kevésbé optimista, amit az a tény is mutat, hogy nem tartott igényt a koreai márka Egyesült Államokban felépített értékesítési hálózatára. A kereskedők perrel fenyegetőznek, az új tulajdonos pedig azzal védekezik, hogy nincs és nem is volt kapcsolata a Daewoo kereskedőivel.

A Daewoo angliai értékesítésben is változások kezdődtek. Korábban a koreaiak kísérletképpen saját tulajdonú kereskedéseken keresztül értékesítették a Daewookat, az elképzelés azonban nem vált be, így az új helyzetben franchise rendszer kiépítését kezdték meg.

Jól jártak az üzlettel a nyugat-európai kereskedők is, ugyanis Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Svájcban, Ausztriában és a Benelux államokban az új cég igényt tart az értékesítést vezető leányvállalatokra és hálózataikra. Egy párizsi Daewoo-kereskedő szerint a GM irányításával a Daewoo hálózat fejlődni fog, hasonlatosan a Skoda – Volkswagen tulajdonba kerülését követő – felemelkedéséhez.

Kevésbé derűlátóak a Daewoo lengyelországi alkalmazottai, ugyanis a varsói gyárat nem vásárolta meg az új tulajdonos. Az egy éve vevőt kereső Daewoo-FSO sorsa így hasonló lesz a cseh, üzbég, román, ukrán, líbiai, indiai és kínai üzemekéhez, amelyeket az új tulajdonos egy ideig ugyan ellát alkatrészekkel, jövőjük azonban a Daewoo Motortól függ, amely eladhatja vagy bezárhatja a bizonytalan helyzetbe került egységeket.

A Daewoo magyarországi jövőjéről még nem született döntés. Beleznay Zsolt, a Daewoo Motor Hungary marketing és PR igazgatója szerint két lehetőség valószínűsíthető. Az egyik forgatókönyv szerint a General Motors új céget hozna létre, a másik járható út pedig az, hogy valamelyik kereskedő veszi át a hazai importőr feladatkörét. A magyarországi eladásokra egyébként az értékesítési adatok tanulsága szerint nem volt hatással a márka körüli bizonytalanság. Idén április végéig ugyanis 2919 darab Daewoo autót adtak át, szemben a tavalyi év első négy hónapjában forgalmazott 1617 darabbal. Beleznay Zsolt tájékoztatása szerint a Daewoo új kompakt autója, a Kalos, októberben érkezik meg a hazai szalonokba, így a további növekedés forrása is biztosított.