Szaporodó balesetek – Fokozott ellenőrzés májusban 1

Szaporodó balesetek - Fokozott ellenőrzés májusban

Az előző év első negyedévéhez viszonyítva 9,6 százalékkal nőtt a személyi sérüléses balesetek száma. Kevesebben halnak meg az utakon, de 4,5 százalékkal többen szenvedtek súlyos és 13,8 százalékkal többen könnyű sérülést.

A közúti forgalomban meghatározó, hogy 2001-ben 9,7 millió külföldi gépjármű érkezett Magyarországra, amiből 1,3 millió volt teherautó illetve kamion. A tranzit teherforgalom 12,5 százalékkal haladja meg a 2000-ben regisztráltat.

Tavaly 18 505 személyi sérüléses baleset történt, tavalyelőtt 17 493. Tavaly 1239 ember halt meg a magyar utakon, 2000-ben ennél kevesebb, 1200 fő. A halálos balesetek csökkenő arányát jól mutatja, hogy 1990-ben 87-en haltak meg 1000 balesetre vetítve, 2001-ben 66-an. Tavaly hazánkban 25 388 ember halt illetve sérült meg közlekedési balesetben.

Tavaly a hazai gépjárműállomány 134 000-rel nőtt és ezzel megközelítette a hárommilliót. A nemrég történt, több ember halálát okozó elalvásos kamionbaleset miatt szigorúbban ellenőrzik majd a kötelező pihenőidők betartását a sofőröknél. Dr. Orbán Péter országos rendőrfőkapitány elmondta, hogy egy fejlesztés révén a modern tachográfokat is ellenőrizni tudják majd.

Mivel minden kilencedik baleset az ittassággal függ össze, ezt különösen szigorúan veszik majd a rendőrök. A türelmi idő lejárt, így nagy hangsúlyt fektetnek a gyermekülések használatának kontrolljára. Ebben az esetben nem célja a rendőröknek, hogy a maximális büntetést szabják ki, de el kívánják érni, hogy a gyermekeket biztonsági gyermekülésben utaztassák a szülők.

A lakott területen kívüli frontális ütközések szinte mindig nagyon súlyos balesetet jelentenek, ezért a tompított fényszóró felkapcsolását is kiemelten ellenőrzik. A traffipaxok mellett videókamerákkal és stabilan telepített fényképezőgépekkel is harcolnak a szabálysértések ellen. Utóbbi eszköz három felvétel készítésével a kereszteződésbe tilosnál be, majd azon áthajtó vezetőkről szolgáltat bizonyítékot.

A balesetek maximum egy-egy százaléka ered forgalomszervezési vagy úthibából. Mivel az emberi tényező aránya a baleseti okok között 98 százalék felett van, ezért elsősorban a szabálytalankodás visszaszorítása a cél. Ennek eszköze lehet a pontrendszer szigorítása, amennyiben a jelenleginél több pont jár majd a súlyosabb kihágásokért. A balesetek 10-11 százalékáért felelősek a gyalogosok.