Limuzint vezettem 1

Limuzint vezettem

Az E320-as Mercedes alapjaira épített autó úgynevezett pullmann limuzin. Ez annyit jelent, hogy a toldás nem elég nagy hátul négy ember kényelmes utazatásához, mert lábuk könnyen összeakad.

Két utasnak viszont fejedelmi kényelmet biztosít a Várkert Casino limuzinja. Ha kettőnél többen vannak, akkor a széles hátsó kartámasz helyére is ülhet valaki. Szőke dekorbabából három is jól elfér hátul.

A limuzin általában a kaszinó törzsvendégeit szállította a repülőtérről és a reptérre. A Mercedes egykori fénye erősen megkopott, ezért ma ugyanezt a funkciót egy dízel Renault Espace tölti be.

Sokat futnak az autók, a féléves Espace-ban 30 000 kilométer van, a hatéves, de egy éve leállított Merciben 268 000. A jórészt városi utak nem múltak el nyomatlanul a Mercedesen.

A kissé viharvert autót ezért csak egészen ritkán használják, pedig a vendégek igényelnék az elegáns limuzint. A belső térre is ráférne a felújítás, főleg, amióta egy vendég eltévesztette a hamutartót és a bárszekrény faburkolatában nyomta el szivarját.

Amíg jó állapotban volt, a nagy összeget veszítőknek mindig kijárt, hogy fájdalomdíjként a pullmann Mercedes vigye őket haza. A magyar átlagfizetésekhez képest óriási összegek forognak itt kockán. Volt, aki 200 000 dollárt (54,2 millió forintot) hagyott ott a kaszinóban. Persze ennél jóval kisebb veszteségnél is kijárt a sofőrös limuzin.

Én egy kissé alulöltöztem a limuzint, nem volt rajtam sofőrsapka sem. Ez még nem lett volna gond, de az eredetinél jóval hosszabb tengelytávú autóval nehéz volt manőverezni Budapest belső területén. Már a most leváltott E-osztály sem kezelhetőségével írta be magát az autóipar nagykönyvébe, a saccra 80 centis plusz pedig tovább nehezíti a helyzetet.

A műszerfal és az összes kezelőszerv kedves ismerős a Mercedes tesztautókból. A rögzítőféket kézzel kell oldani és már indulhatunk is.

Nagyon óvatosan kezdtem nyomni a gázt, szerencsére az automata váltónak köszönhetően lefulladni nem lehet, elég a hajó “úsztatására” figyelnem – persze nem kanyarban, kövér gázzal való úsztatásra gondolok. Ilyesmire a 3199 köbcentis motorral sem volna képes az autó.

A 224 lóerő jól viszi az limuzint, de nem lehet vele felszaggatni az aszfaltot. Persze egy Mercedesben így közlekedni legalábbis stílustörés volna, ezért a vad gázadások helyett a kényelmes siklásra helyezem a hangsúlyt.

Ha csak egyenesen kell haladni, nem érezni a nagyobb hosszt, A gyárinál jó 150 kilóval nagyobb tömeg még nyugodtabbá is teszi a Mercedes futását. A forgalmi szerint a menetkész súly 1780 kilogramm. a megengedett össztömeg 2250 kiló. A kettőt egymásból kivonva 470 kilós terhelhetőség jön ki, ami nem elég a hét átlagos (75 kg) súlyú ember szállításához.

Ennek ellenére akkor sem jellemző a súlytúllépés, ha heten utaznak az autóban. Az utasok ugyanis nemegyszer a férfi vendégek kaszinózás utáni szórakoztatását szolgáló ifjú hölgyek. Az ő versenysúlyukkal nem gond a korlátozott terhelhetőség.

A motor és a váltó igen jó állapotban van, így valószínűleg megérné felújítani az autót. Az automata finoman kapcsol, ahogy az egy Mercedes-Benzhez illik. A motorhang nem vált érdesebbé 270 000 kilométer táján sem. Egyetlen meglepetés ért csak, hogy a féket a vártnál erősebben kellett nyomni.

A testes autó irányítása nem nehéz, de van munka a kormánnyal. Kanyarban egészen más íveket kell választani mint egy alsó középkategóriás autóval.

Első közelítésben elég arra figyelni, hogy minden szűknek ígérkező fordulót kintről kezdjünk. Ehhez persze az kell, hogy a kétsávos úton a belső sávból jobbra kis ívben forduló autót ne akarják a jobbra indexelés ellenére belülről megelőzni.

A nagy tömeg és a sötét színű Mercedesek tekintélye azért segít elkerülni a hasonló eseteket. A tükrökből jól látható az autó hátulja, előre pedig ugyanolyan jól áttekinthető mint a klasszikus limuzinoké.

Én csak városban vezettem az autót, ezért nagyobb sebességgel nem tudtam kipróbálni. A limuzint rendszeresen használó sofőrök azt mesélték, hogy kétszáz fölé kergethető a sebességmérő mutatója. A fogyasztás egyáltalán nem magas. 14 liter körüli városi fogyasztást mi sokkal kisebb tesztautókkal is könnyen elérünk, autópályán pedig 10 liter is elég, ha nem muszáj mindenkit megelőzni.