Gyorsulás a Rábaringen 1

Gyorsulás a Rábaringen

A cikk szerzője életében először volt gyorsulási versenyen. Újszülöttnek minden vicc új alapon, engem még meglepett, hogy nagyon sok autó távolról sem az, aminek látszik. A gyorsulási versenyek mezőnyében olyan konstrukciókat találunk, amelyek hallatán mindenki rávágná, hogy ilyen autó márpedig nincs. A mezőny viszont azt bizonyítja, hogy létezik turbódízel Kispolszki vagy 200 lóerős Lada turbó.

Ausztriából egy 348-as Ferrari és több Chevrolet Corvette is érkezett. A győzelemre azonban Bíró Géza volt a leginkább esélyes nitróval 630 lóerős Corvette-je volánjánál.

A gyorsulási verseny abszolút demokratikus, bármilyen autóval el lehet indulni. Tuningolt Trabantok erősebb autókkal is megvívtak, Turán Frigyes 370 lóerős BMW-je pedig egy Ford Sierre Cosworth-szal mérte össze erejét. Felépítésében az utóbbi testesíti meg az ideális járgányt a gyorsulási versenyekre. Összkerékhajtású, tehát kiválóan rajtol és turbómotoros, ami azt jelenti, hogy könnyen tuningolható.

A motorosok között a hagyományoknak megfelelően Suzuki GSX-R 1300-zal lehetett a legjobb eredményeket elérni. A kétütemű motorok között sokan indultak a jól bevált MZ ETZ nyergében. A legfurcsább kétkerekű egy robogóból átalakított versenymotor volt, amely csak gyorsulási versenyre alkalmas, hétköznapi forgalomban használhatatlan.

A 750-esek között a Suzuki GSX-R-ek uralkodtak, az első négy helyezett ezzel a típussal indult. Hasonló fölényben van a Suzuki a legnagyobb motorok között is. Az első négy helyen a GSX-R 1300 Hayabusával indulók végeztek. A legjobb abszolút eredményeket is Hayabusával lehetett elérni. A verhetetlenül jó súly/lóerő arányú géppel Berei András 10,101másodperces időt ment negyed mérföldön. Ez jobb Bíró Géza 12 másodperces eredményénél is ugyanezen a távon, aki ezzel győzött az autósok között.

A Rábaringi pálya komoly felszereléssel várja a versenyzőket. Egy Ausztriából érkezett Corvette gazdája elmondta, hogy náluk nincs lehetőség egymás melletti sávokban, biztonságos körülmények között gyorsulni. Az écsi pályán a nemzetközi szabványoknak mindenben megfelelő Tag Heuer berendezéssel mérik az időt.

A Rábaring nagy előnye, hogy 400 méteres pályát is ki lehet alakítani rajta. A klasszikus negyedmérföldes pályán kisebb a rajt szerepe, mint a nyolcadmérföldes versenyeken, ezért az amerikai nagyvasak hátránya eltűnik az összkerékhajtású Mitsubishi Lancer Evókkal szemben.