40%-os létszámleépítés a Lada importőrénél 1

40%-os létszámleépítés a Lada importőrénél

Bezárt a Gubacsi Autószerviz. A csepeli telepen végezték eddig a hazánkba érkező Ladák nullrevízióját. Ez azonban több szempontból sem jelenti a Ladák értékesítésének akadozását. Egyrészt a kereslet erősen meggyengült a jelenleg forgalmazott modellek iránt, másrészt a nehezen fogyó autókból megfelelő raktárkészlettel rendelkeznek a márkakereskedések. Az esetleges kivonulásra is utalhat azonban, hogy a Ladákat jelenleg százalékosan igen nagy árkedvezménnyel kínálják. A 110-es limuzin 1 590 000 forinttól kapható importőri akcióban, 1 990 000 helyett. 16 szelepes motorral 2 100 000 forint helyett 1 800 000 az ár, kombi karosszériával szintén 300 000 forint az árkedvezmény. Kérdésünkre határozottan cáfolták, hogy megszűnne az importőr. Nem kizárt azonban, hogy a jövőben a budapesti központ helyét átveszi egy hazánk észak-keleti csücskében található székhely.

Az idei első félévben összesen 224 Ladát adtak el. A valaha az utak királyának számító, miniszterek szolgálati autójaként is használt márka ma nem egészen a magyar újautó-piac három ezrelékét birtokolja. 1992-ben még 9582 autót adott el a Lada, amiből 815 volt a Niva terepjáró. A piaci igények változásával a Lada típusainak legnagyobb része elveszette versenyképességét. Mára a Niva adja a Ladák hazai eladásainak több mint felét. 2001 első felében 224 kocsiból 161 volt a ma is kiemelkedően jó terepjáró képességet kínáló Niva. Az akció előtt a konkurensekhez képest igen magas áron forgalmazott 110-es szériából autó 63 kelt el.

1993-ban majdnem 17 000 kocsira talált vevőt az importőr. 17 500 autó eladásával még jobban sikerült évet zártak a hazai Lada márkakereskedések 1994-ben. 1995-ben kezdődött a márka zuhanása. A megelőző évinek nem egészen a felét érte el a kiszállított autók száma. Egy évvel később újabb esést követően alig több mint 2500 Ladát jegyez a statisztika. Újabb egy év elteltével ennek a mennyiségnek már csak durván az ötöde, tehát 528 új Lada kapott rendszámot hazánkban. A folyamatos hanyatlás tavaly és tavalyelőtt megállni látszott. Az 1998-asnál bő kétszer több Lada került a hazai piacra 1999-ben és 2000-ben. Ebben a két évben még hétszáznál több Ladára volt igény.

A korábban általános vélemény szerint a gyér merkuros felhozatal messze legjobb autójának számító Lada mélyrepülése a márka nimbuszának megkopása mellett a togliatti gyár szállítási nehézségeivel is indokolható. Előfordult, hogy hiába lett volna igény az orosz autókra, a gyár nem szállított az importőr igényeinek megfelelő számú kocsit. Az éveken át az előző évinek töredékére eső forgalom oka jórészt a reexport, tehát az itthon megvásárolt új Ladák oroszországi és ukrajnai exportjának elmaradása volt. Nem tett jót a hazai értékesítéseknek, hogy a kocka Ladák nem teljesítették az új autók számára kötelezővé vált Euro 2-es károsanyag kibocsátási szabványt. Ezzel gyakorlatilag kikoptak az új autó kínálatból az 1500-as kocka kombik és limuzinok.

Hajdan a keleti blokk útjainak királya volt a Lada 1500, az 1500S és az 1600, később a 2107. Menetteljesítményeivel az élmezőnyben állt a kereklámpás 1300-as is, amelyet ránézésre alig lehetett megkülönböztetni az 1200S-től, amely azonos kasztnival, de kisebb, 67 helyett 60 lóerős motorral készült. Az autórajongók polcáról nem hiányozhatott Tamás György és Virágh Iván Zsiguli-Lada könyve, benne az akkor forgalmazott Ladák fotójával és azzal a mámorító adattal, hogy a dupla kereklámpás 1600-assal egy csehszlovák autóslap 154 kilométer/órás mért végsebességet ért el. A gyér választék miatt a legtöbb vásárló minden eredendő hibáját megbocsátotta a Ladának, a rozsdásodást, az általában magas fogyasztást, a hangos motort, a nehéz kormányt, a hosszabb úton zsibbasztó bokatartást kikényszerítő gázpedált. Ehelyett annak örültek sokan, hogy a megbízható autóval el lehet bokafájdítóan hosszú utakra is indulni, tetszett a jó gyorsulás, sokaknak a hátsókerék-hajtás is. A ralirajongók számára a mai napig etalonnak számít a Ranga-Dudás páros VFTS-e a Hella feliratos ködlámpa takaró műanyag elemmel. A VFTS eredetileg a vilniusi tuningváltozat megjelölése volt.

A 110-es sorozatról már tíz évvel ezelőtt kémfotókat közöltek az autós lapok, a bemutató azonban egyre csúszott, amíg végül eljárt az idő a még meg sem született autó felett. Jelenleg hazánkban egyedül a Niva számít piacképesnek a Lada kínálatából.