A magyar elektromos buszpiac túl kicsi ahhoz, hogy eltartson egy olyan buszgyártót, mint az Ikarus. Éppen ezért nem csoda, ha vállalat külföldi megrendelésekre is pályázik. A tavaly bemutatott Ikarus 80e V3-ast Szlovénia szerte megismerhette az utazóközönség, egy hosszú, fél évig tartó teszt keretében. A roadshow-t Ptuj városában zárták nemrég.

A rendezvény célja az volt, hogy tovább mélyítse az Ikarus kapcsolatait a szlovén közlekedési ágazat szereplőivel, valamint bemutassa az Ikarus hosszú távú stratégiai terveit a térségben” – olvasható a legendás magyar gyártó sajtóközleményében.

A 2024 decembere és 2025 májusa között zajló tesztek során az Ikarus 80e V3 midibusz hat városban – Ljubljana, Kranj, Nova Gorica, Koper, Maribor és Ptuj – szállított utasokat különböző közösségi közlekedési vállalatok (LPP, Arriva, Nomago) üzemeltetésében. A teszt roadshow elsődleges célja az volt, hogy a jármű teljesítményét és megbízhatóságát valós üzemeltetési környezetben vizsgálja az Ikarus. A helyi közösségi szolgáltatók visszajelzései pedig lehetőséget nyújtanak később a modell piaci igényekhez történő „igazításához” is. 

5 fotó

Hogyan teljesített a kis kétajtós autóbusz? Az Ikarus 80e V3 a téli-tavaszi tesztidőszak alatt összesen 4653 kilométert tett meg, miközben figyelemre méltó, 0,0028 SoC/km átlagos energiafogyasztást ért el. A gyakorlati tesztek során bebizonyosodott, hogy a típus valós városi körülmények között is kényelmesen teljesíti a 350 kilométeres hatótávot egyetlen töltéssel, ez pedig kimagasló eredmény a kategóriájában.

Az Arriva Sloveniánál hisszük, hogy a mobilitás jövője nem magától formálódik – nekünk kell alakítanunk bátorsággal, szakértelemmel és a fenntartható megoldások iránti határozott elköteleződéssel. Az Ikarus 80e elektromos autóbusz tesztidőszaka Ptuj városában lehetőséget adott arra, hogy a mindennapi üzemeltetés során próbáljuk ki az új technológiát, és értékes tapasztalatokat szerezzünk, amelyek hozzájárulnak a magas biztonsági és minőségi színvonal
eléréséhez„- hangsúlyozta Aleš Šifrer, az Arriva Slovenia igazgatója.

A szlovéniai kaland után a kis Ikarus hazatért. A teszt lezárását követően az Ikarus 80e V3 közbenső töltés nélkül teljesítette a csaknem 345 kilométeres Ptuj–Székesfehérvár távot, és 40%-os akkumulátorkapacitással érkezett meg a gyártó telephelyére. Ez az eredmény is alátámasztja a típus kiemelkedő energiahatékonyságát és hosszú hatótávját, amely városi és regionális közlekedési célokra egyaránt ideálissá teszi a modellt.

Kimagasló eredményt ért el ez az Ikarus 6

Az Ikarus 80e a valós forgalomban mutatta meg, mire képes – az elért hatótáv és az energiahatékonyság nemzetközi szinten is kimagasló. Ez megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk a fenntartható, városi mobilitási megoldások fejlesztésében” – jegyezte meg Kelemen János Hunor, az Ikarus értékesítési igazgatója.

Az Ikarus 80e V3 elektromos midi busz 100%-ban elektromos hajtással, teljes hosszában alacsonypadlós utastérrel rendelkezik. A jármű hajtásáról egy 200 kW-os (272LE) villanymotor gondoskodik, az energiaellátást pedig a CATL által gyártott 282 kWh kapacitású LFP akkumulátor biztosítja. A tesztelt változat dízel-kiegészítő fűtés nélkül zéró emissziós működésre volt képes, ami különösen fontos szempont a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés szempontjából.