Arra talán még kevesen figyelnek fel, ha egy kínai gyártó tisztán elektromos hajtású busszal kíván betörni az EU turistabuszos szegmensére. Az viszont biztos nagyot szól, ha egy olyan tradicionális és nagy múltra visszatekintő gyártó, az MAN Truck&Bus rukkol elő akkumulátor-elektromos távolsági busszal.

A bajor gyártó Ankarában mutatta be szerdán a Lion’s Coach elektromos változatát, amely a 14E elnevezéssel különböztethető meg a dízeles változatoktól. Ez a modell 1996 óta meghatározó szereplője az európai turistabuszos piacnak. A vállalat törökországi gyárában készülő busz immáron a harmadik generációnál jár, amelyet 2017-ben mutattak be. Egészen mostanáig csak belső égésű motorokkal gördült le a gyártósorról, de ez nem sokáig lesz így.

Az olasz Autobusweb közzétette az MAN Lion’s Coach 14E-vel kapcsolatos fotókat, amelyeken még valamennyire álcával látható az autóbusz. A hírportál szerint a modellváltozatot a nagyközönség első ízben csak ősszel, a brüsszeli Busworld kiállításon láthatja majd. Szériagyártása pedig várhatóan 2026 második felében startolhat el az ankarai gyárban. Egy kicsit tehát még várni kell arra, hogy ilyen távolsági busszal utazhasson az ember, holott nem kevés előnye van az utasokra nézve: csendes és rezonanciamentes utazást biztosít. Mivel nem duruzsol benne dízelmotor, éppen ezért menet közben maximum csak a menetszél hangja hallható. Vagyis akár a hosszabb utakat át is lehet aludni a fedélzetén.

Az viszont biztos, hogy bevezetik az EU piacán, mivel 2030-ra 43 százalékkal kell csökkenteni a turistabuszok és a távolsági buszok szén-dioxid-kibocsátását. 

Ezen a turistabuszon bukfencet vet a csend 1

A háromtengelyes autóbuszt 534 kWh kapacitású akkumulátorral szerelik, amelynek köszönhetően akár 650 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel. Hajtásáról egy 448 lóerős (330 kW) teljesítményű központi villanymotor gondoskodik, amelyhez az MAN TipMatic típusú, négyfokozatú sebességváltó csatlakozik. Az üzemeltetőknek nem szükséges nagy kompromisszumot hozniuk a csomagtér és a szállítható utasok terén. Az autóbuszon ugyanis 61 ülőhely áll rendelkezésre, pontosan annyi, mint a legnagyobb, háromtengelyes Lion’s Coach L esetében.

A műszerfalon, a kormánykerék mögött egy 12 colos digitális műszeregység jeleníti meg a legfontosabb adatokat, köztük az akkumulátorok töltöttségi szintjét, az aktuális sebességet, továbbá a rendelkezésre álló hatótávot. Nemcsak a hatótáv miatt figyelemre méltó az MAN Truck&Bus újdonsága, hanem amiatt is, mert ez az első turistabusz a kategóriájában, amely CO₂-alapú HVAC-rendszerrel rendelkezik. Mit jelent ez pontosan? Ez alatt egy olyan fűtő, szellőztető és légkondicionáló rendszer értendő, amely a szén-dioxid koncentrációját használja a levegőminőség szabályozására. Az ilyen rendszerek érzékelőkkel figyelik a beltéri CO₂-szintet, és ennek megfelelően állítják be a szellőztetést, hogy biztosítsák a friss levegő megfelelő áramlását.

Az MAN Lion’s Coach 14E elektromos turistabusz világpremierjére tehát nem kell sokat várni. Az első példányok azonban csak jövőre jelenhetnek meg az utakon belőle.