Emlékszem, mennyire megosztó volt a digitális külső visszapillantó tükör akkor, amikor hét évvel ezelőtt bemutatta egy európai gyártó. A megoldás aztán nemcsak az öreg kontinensen, hanem a kissé konzervatívabb észak-amerikai piacon is elterjedt. Ebből a trendből, áttételesen szólva „nyakörvből” immáron a cég 1932 óta létező totemállata, a bulldog sem húzza ki a fejét.
Na, de nemcsak a digitális külső visszapillantó szarvacskára emlékeztető kameraházak érdemelnek figyelmet a Mack Pioneerrel kapcsolatban. Ez ugyanis egy teljesen új csőrös. Az, hogy a saját weboldaluk mellett a Volvo észak-amerikai leányvállalata is hírt adott megszületéséről, annak köszönhető, hogy a legendás amcsi márka a svéd gyártó kezében van.
És helyben is vagyunk, mert a Pioneer kissé úgy néz ki, mint egy Mack Anthem és Volvo VNL csőrös keresztezése. A „bulldogos” márka eleve a nagyon maszkulin, robusztus kinézetéről volt korábban híres. Teherautóikat tudatosan olyan dizájnnal álmodták meg, mintha katonai teherautók lennének. A Mack tulajdonképpen egyszerre volt időtálló és masszív. Az újdonság azonban hozott némi változást a dizájnban is.




„Az ikonikus Mack-bulldogot a motorháztetőre helyeztük át. A figura így már nem talapzaton áll, hanem a motorháztető szerves része” ‒ jegyezte meg Lukas Yates, a Pioneer dizájnere, aki a korábbiakhoz képest jóval lágyabb, íveltebb motorháztetőt álmodott meg. Így a Pioneer nagyobb barátságban lesz a légellenállással. Korábban egyébként ő volt a robusztus Anthem tervezője is, a szakember tehát egy régebbi munkáját bírálta felül, ha úgy tetszik. Alapos oka is volt rá, hiszen jelentős fogyasztáscsökkenést akartak elérni.
A Pioneer 11 százalékkal kevesebb gázolajat gurít le a torkán átlagban, mint a Mack korábbi, hasonló kategóriájú országúti csőröse. Ez többféle innovációnak köszönhető. Egyfelől a már említett kedvezőbb aerodinamikai megoldásoknak (áramvonalasabb motorháztető és tető), másfelől pedig az üvegszál erősítésű anyagoknak. Maga a hűtőmaszk is ebből az anyagból van, csak a középső része fémháló. Csak a külső digitális visszapillantó tükörrel is legalább 1 százalékos üzemanyag-csökkentést értek el.
A vontató hajtásáról a Mack MP13-as dízelmotorja gondoskodik, amely 415‒515 lóerő közötti teljesítményszinteken érhető el. Az erőforráshoz az ugyancsak új fejlesztésű mDrive váltó csatlakozik, amely az újratervezett tárcsa, kuplungház, valamint csillapításszabályozó rendszer révén 30 százalékkal simább váltásokat biztosít.
A modell fejlesztése még 2017-ben kezdődött. A szakemberek nemcsak az aerodinamikai teljesítményt vagy a hajtásláncot, hanem a fülke belsejét is újragondolták. A Pioneer ötféle kabinnal rendelhető (nappali, 44″, 64″,76″, illetve magas tetős 76″), és a legtágasabb változatban 2,5 méteres belmagasság áll rendelkezésre. Számos módon extrázható, függően attól, kinek mire van igénye. Mivel a járművezetők arrafelé nem ritkán akár 150 órát is eltölthetnek átlagosan a teherautóban, így minden bizonnyal jól fog jönni a mikrohullámú sütő, a fagyasztóval ellátott hűtőszekrény, a tévé, vagy éppen a gardróbszekrény.
Sőt, ha mindez nem lenne elég, akkor még tabletek és iPadek számára kifejlesztett tartókonzol, továbbá két vezeték nélküli telefontöltő is megtalálható a fedélzetén. A Mack Pioneer már rendelhető Észak-Amerikában. Borítékolható, hogy azok közé a csőrösök közé fog tartozni, amelyek után garantáltan megfordul az ember, ha az USA-ban jár.