Nemrég véget ért a világ egyik legnagyobb építő- és bányaipari jármű, illetve munkagép szakkiállítása, a Bauma. Münchenbe 57 nemzet mintegy 3601 kiállítója hozta el a legfrissebb fejlesztéseit. A mustrára az idei évben több mint hatszázezer látogató volt kíváncsi. Nemcsak bent, hanem kint is tömött sorokban sétáltak körbe az emberek a tavaszi napsütésben. Mutatjuk, melyek a szektor legfrissebb trendjei.
Komatsu
A japán Komatsu az idei évben egy hatalmas monstrummal kápráztatta el az érdeklődőket. A PC7000-11-es a vállalat egyik legújabb bányászati kotrógépe, amely csak a kültéri kiállítói területen fért el, mivel akkora mint egy háromszintes családi ház (cikk nyitó képen). Irányító fülkéjébe két lépcső vezet fel és még egy pici „terasza” is van. Maximum 678-699 tonnával képes elboldogulni, markolókanalába pedig 38 köbméternyi törmelék fér el.
Hajtásáról két darab, saját fejlesztésű (SSDA16V159E-3) 1500 lóerős dízelmotor gondoskodik, de akár két darab, 1630 lóerős villanymotorral is megrendelhető. Ha valaki előbbi mellett dönt, akkor 514 literes gázolajtartályt kell teletankolnia az üzemeltetés előtt. A monstrummal folyamatosan tartottak bemutatókat és rengetegen voltak kíváncsiak arra, hogyan mozog egy ilyen bányászati kotrógép.





A Komatsu mindemellett egy elektromos mini kotrógépet is bemutatott. A PC20e egy alig két tonnás munkagép, amelyet 11,8 kW-os motor hajt. Tökéletesen alkalmas kisebb földmunkák, például árokásási feladatok elvégzésére. A japán gyártó nem mellesleg egy egész csarnokot kibérelt az európai kínálatának bemutatásához. Mindez nem csoda, hiszen akadt köztük olyan hatalmas monstrum is, mint például a HB365LC típusú hidraulikus, hibrid kotrógép.
Kis helyen is elfér a Komatsu PC20e elektromos mini kotrógép
A kiállított példány a többiektől eltérően nem sárga, hanem kék fényezésű volt. A 315 lóerős (235 kW) összteljesítményű dízel- hibrid hajtásrendszerrel rendelkező kotrógép 8,18 méteres mélységig használható, vagyis akár házak alapjait, pincéit is ki lehet ásni vele. Egymagában legalább annyit nyom, mint egy megrakott kamion (36-37 tonna).
Hyundai
A dél-koreai gyártó számos újdonsággal készült. Ezek közül talán az egyik legérdekesebb a HW155H típusú hidrogén hajtású kerekes kotrógép. A gyártó szerint akár tizenkét órát is dolgozni egy nap a gyors 10-20 perces töltéseknek köszönhetően. A munkagépben 90 kW-os, Hyundai üzemanyagcella dolgozik, amely a tartályokban lévő hidrogén és légköri oxigén fordított elektrolízisével állít elő energiát a villanymotor számára.
A Hyundai HW155h hidrogéncellával és hidrogéntartályokkal rendelkezik
A vállalat bemutatta első elektromos mini kotrógépét a HX19e-t, amely legalább hat órán keresztül működtethető egy feltöltéssel. Emellett elhozta a kiállításra az XCient Fuel Cell teherautóját is, amely a hidrogéncellás, nehéz kategóriás teherautók piacán érhető el már évek óta Európában. A teherautó fülkéjébe sikerült személyesen is bepillantani. Jól láthatóan a disztribúciós áruszállítás kívánalmainak megfelelően tervezték meg. A Münchenben kiállított példány egy hatalmas, mobil hidrogéntöltő állomást cipelt a hátán.
A Hyundai Xcient Fuel Cell, mint mobil hidrogéntöltő állomás
Scania
A svéd Scania három járművet állított ki a standján. A megtekinthető példányok között volt egy sűrített földgázzal (CNG) hajtott R460-as, amit egy 460 lóerős és 2300 Nm-res nyomatékkal rendelkező OC13 típusú motorral szereltek. A piros vontató mellett egy 770S típusú, V8-as motorral szerelt vontatót is kiállítottak, amely akár hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemeltethető. A griffes gyártó legizgalmasabb újdonsága a 40R XT, vagyis egy elektromos hajtású billencses, amelyet az építőipar számára terveztek.
Az R460-as hajtásáról biogáz motor gondoskodik
A Scania 40R forradalmasíthatja az építőipari járművek világát
A márka mindezeken felül egy önjáró moduláris pótkocsit (SPMT) is bemutatott. Az olasz Comettoval közösen kifejlesztett járműben minden kompletten benne van, hiszen akkumulátort, a villanymotort, valamint a töltőt is tartalmazza. Az újdonsággal kapcsolatban gyorstöltést és hosszú akkumulátor-élettartamot ígérnek.
Dimaag
Nincs vezetőfülkéje, de legalább négy off-road papuccsal büszkélkedhet a Dimaag Mobile Megawatt Charging System (MWCS), ami nem más mint egy kerekeken guruló power bank. Természetesen nem kis fogyasztású háztartási eszközök, hanem az elektromos munkagépekre tervezték. 208 kW összteljesítményű kerékagymotoros hajtása révén oda gurul, ahová szükség van rá. Akár 35 km/órás tempóval is tud menni a távirányítású jármű.
A Dimaag F17MMC a nagy, elektromos munkagépek barátja lehet
Akkumulátora 265 kWh kapacitású, ami első hallásra nem tűnik soknak. Valószínűleg egy közepes méretű homlokrakodó, vagy néhány kisebb elektromos kotrógép töltésére lehet elegendő. Viszont könnyen lehet, hogy később nagyobb kapacitású változatok is megjelennek ebből masinából, mivelhogy a piac egyszerűen igényelni fogja azokat. Az F17MMC típusszámot viselő jármű tehát kifejezetten azoknak az üzemeltetőknek tervezték, akiknél már több elektromos hatású munkagép van használatban.
Volvo
A másik svéd gyártó, a Volvo CE a Baumán leleplezte a világ első csuklós dömperét, az A30-ast. Ő azonban nem az egyetlen, mivel lesz egy nagyobb társa is az A40-es személyében. Előbbi 29, utóbbi pedig 39 tonnás teherbírással rendelkezik. Nem nehéz innen kitalálni, mit rejtenek a típusszámukban szereplő számuk. Mindkét modellben olyan lítiumion akksik vannak, amelyek 4-4,5 órányi folyamatos üzemeltetést tesznek lehetővé. 350 kW maximális teljesítményű DC-töltővel akár egy óra alatt is fel lehet tölteni akkumulátor-csomagjaikat. Az A30-as, valamint nagyobb társa, az A40-es 2026-tól lesz elérhető Európában.
Érdekesség, hogy teljes életciklusukat tekintve az A30-as 84%-kal, míg az A40-es 90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsájt ki, hasonló kategóriájú, dízeles társaikhoz képest.
A világ első tisztán elektromos csuklós bányadömpere
A svéd cég az újdonság mellett többek között egy 19,7-21 tonnás elektromos hajtású, nagykerekes rakodógépet is kiállított. A monstrum hajtásáról 310 lóerős (228) teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely a nettó 268 kWh kapacitású lítium-vasfoszfát (LFP) akksiból nyeri a működéshez szükséges energiát. Ez a modell 6-8 órás folyamatos működtetést biztosít, és 165 kW teljesítményű DC-töltővel két óra alatt tölthető fel.
A Volvo L120 elektromos, nagykerekes rakodó
A Volvo L120 elektromos rakodógép műszerfala
A göteborgi gyártó standján még egy elektromos FMX teherautó is látható volt, amely 2-6 akkumulátor-csomaggal készülhet. Maximális kapacitás esetén pedig 540 kWh állhat rendelkezésre, ami a 44 tonnás maximális tömeg esetén körülbelül 300 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
A Baumán tehát a legtöbb újdonság az alternatív hajtások (elektromos, dízel-hibrid, vagy hidrogéncellás) köré összpontosult, ami jól mutatja, hogy már nemcsak a közúti áruszállítás, hanem az építőipari- és bányaipari munkagépek zöldülése is a kanyarban van.