Budakalászon ismét behajtási díjat szednek a fuvarozóktól – szúrta ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MFKE). A fővárosi agglomerációban található település február 28-án hozott rendeletében döntött a behajtási hozzájárulás díjtételeiről, amelyek március 17-én fognak hatályba lépni.

A Vezess tavaly adott hírt arról, hogy Budapesten hasonló gyakorlat miatt a Kúriának kellett kimondania, hogy megsemmisíti a Fővárosi Önkormányzat teherforgalom-szabályozásról szóló rendeletét. A döntést sikerként élhették meg a fuvarozók, hiszen így nem kell díjat fizetniük Budapest útjain történő közlekedésért. Az önkormányzatok ugyanakkor ezek után is szabályozhatták és szabályozhatják, hogy bizonyos útvonalakon milyen súlykorlátozást vezetnek be.

Az említett Kúria 2022-ben kimondta, hogy Budakalász jogellenesen szed díjat a fuvarozóktól a behajtásért. Így később a Pest-megyei városnak visszakoznia kellett az ügyben. Úgy tűnik, hogy a békesség nem tartott sokáig. Minderre az MKFE szerint a közúti közlekedési törvény (1988. évi I. tv.) január elsején életbe lépett módosítása révén ismét lehetősége nyílt az önkormányzatok számára, hogy behajtási díjra kötelezzék az útszakaszaikat használó, 3,5 tonnánál nagyobb össztömeggel rendelkező tehergépjárműveket.

A budakalászi önkormányzat honlapja szerint jövő hétfőtől úgynevezett „útfelhasználói hozzájárulást” kell fizetni a 3,5 tonna, a 7,5 tonna és a 12 tonna feletti tehergépjárművek esetében. A behajtási hozzájárulás két elemből, regisztrációs díjból és behajtási díjból áll. Előbbi kérelmenként 5 000, sürgősségi eljárásban 20 000 forint. Az úthasználati hozzájárulás mértékét a rendelet 3. számú melléklete táblázatos formában tartalmazza.

A pontos összeg a teherautó össztömegétől, műszaki állapotától, emissziós besorolásától és a használni kívánt zónától is függ. A város mintegy 50 millió forintos bevételre számít a behajtási díjból, amely kizárólag útfenntartásra és karbantartásra fordítható.

Kivételt képeznek a rendelkezés alól a postai, a közfeladatot, közszolgáltatást ellátó járművek, de ugyancsak mentesülnek az oktatási-, vagy nevelési intézményekbe árukat szállító teherautók. Emellett a budakalászi székhellyel rendelkező vállalkozásoknak sem kell aggódniuk emiatt. A rendelet nem terjed ki az MO-ás budakalászi szakaszára a Megyeri híddal együtt, az 1-es főút budakalászi szakaszára, a Luppa-szigeti útra (11-es úttól a Metro körforgalomig), valamint a Kék Duna utcára. 

Ezek után könnyen elképzelhető, hogy a következő időszakban várhatóan más önkormányzatok is élni fognak ezzel a lehetőséggel. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a behajtási/úthasználati díj mértéke jelenleg nincs szabályozva. Az ezzel kapcsolatos rendelet csak az év második felében jelenhet meg.

Éppen ezért nem lenne szerencsés, ha az önkormányzatok – a realitástól is akár elszakadva – irreálisan magas díjakat szabnának meg. Ezt tehát egységesen kell kezelni, aminek része az is, hogy meg kell határozni azokat a kivételeket, amelyek mentesülnek a díj alól, továbbá mindenhol ki kell jelölni azokat a zöld útvonalakat amelyeken keresztül a fuvarozók a településeken működő logisztikai parkokat, ipari parkokat elérhetik úgy, hogy azokon ne kelljen díjat fizetni” – árulta el Árvay Tivadar az MFKE főtitkára.