Az Ikarus 66-os, testvérével az 55-össel együtt a legendás magyar gyártó legismertebb típusai közé tartozik. Az idehaza Farosként, vagy Bözsi-buszként is emlegetett autóbuszokkal kapcsolatban szinte minden buszrajongónak van egy-egy kedves emléke, vagy története. Ezek a buszok, amióta az eszemet tudom hozzátartoznak az Ikarus-találkozókhoz és ha lehet velük menni egy kört, akkor szinte senki sem hagyja ki.
A helyközi, kétajtós Faros gyártását ugyan már több mint félévszázada, 1973-ban abbahagyták, mégis előkerült nemrég egy felújításra váró változat, ami egyszer talán újra eredeti pompájában ragyoghat. Holott nem kicsi, több mint egymillió kilométeres futásteljesítménnyel büszkélkedhet. Eszerint legalább 25-ször megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén. Ablakai, ajtajai szinte teljesen épek, de karosszériája minden bizonnyal lakatolásra szorul. Jó hír, hogy a hirdetés szerint az eredeti, Csepel D-614 típusú, 145 lóerős dízelmotor még mindig működőképes, a fékek viszont már nem szolgálnak megfelelően.
Jelenleg 13,5 millió forintot kérnek a buszért.
Nem ez az egyetlen Faros, ami eladósorba került most Magyarországon. Egy online portálra felkerült egy másik Ikarus 66-os is, amelyet 1968-ban gyártottak. A hirdetésben olvasható információk szerint azonban ennek már nincs meg a motorja, viszont nagyon kevés, alig 123 ezer kilométer futásteljesítménnyel büszkélkedhet. Vázszerkezete szinte teljesen fel van újítva. Jól láthatóan azonban az ülések és az ablakok sincsenek már meg. Ezért a példányért közel 18 millió forintot kell letennie a jövendőbeli tulajdonosnak.
Érdekesség, hogy az Ikarus 66-os eredetileg városközi autóbuszként kezdte a karrierjét. Prototípusa, az A58-as 1952-ben készült el, még kétajtós változatban, de 1958-tól a gyárnak sikerült megoldania a második tengely mögé, a harmadik pneumatikus működtetésű ajtó beépítését. A fővárosban, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) üzemeltetésében 1959 és 1961 között állak forgalomba a háromajtós Ikarus 66-osok. A helyközi közlekedésben csak 1963-ban jelentek meg a hazai AKÖV-öknél. Budapesten azonban a lassú utascsere miatt nem váltak be, ezért idővel azokat átadták a vidéki közlekedési vállalatoknak. Ennek ellenére ki tudja, talán egyszer valaki fog látni fantáziát abban, hogy elkészítse egy budapesti fényezésű Ikarus 66-os replikát.
(A felső kép illusztráció, egy felújított drezdai Ikarus 66-ost ábrázol)