Múlt hét elején levében fordult Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterhez a fuvarozókat képviselő két legmeghatározóbb magyar szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Arra kérik a kormányt, hogy indokolják meg, ők miért nem részesülhetnek a taxisokéhoz hasonló üzemanyagár-kedvezményben, hiszen az ő mindennapi munkájukhoz is a gázolaj az egyetlen és elengedhetetlen energiaforrás.

Könnyen elképzelhető, hogy ez változhat a jövőben. Ha a gázolaj ára tartósan magas marad, akkor a mintegy 15 ezer hazai közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító magánvállalkozás közül sokan alternatíva után fognak nézni. 

A gázolaj helyettesítésén gondolkodók számára fontos hír lehet, hogy a Volvo teherautók és buszok hazai forgalmazója, a Volvo Hungária Kft. partnerségre lépett az Arelgas Kft-vel, ennek értelmében minden idén vásárolt cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő Volvo teherautóval kilogrammokként 12 eurócenttel  (körülbelül 50 forinttal) olcsóbban tankolhatnak a Szigetszentmiklóson és a Dunaharasztiban található nyilvános LNG-kutakon. A kezdemény ráadásul még két évig vehető igénybe, vagyis nem rövid távú megoldásról van szó.

Így spórolhatnak most az üzemanyaggal a magyar fuvarozók 1

Ily módon akár 5 ezer euró, vagyis átszámítva 1,9 millió forint is megspórolható egy LNG-üzemű kamion esetében éves szinten a Volvo Hungaria és az Arelgas számításai szerint. Ez persze előnyösen hangzik, de joggal merülhet fel a kérdés azokban fuvarozókban, akik Iveco, vagy Scania gyártmányú LNG-teherautót használnak, vagy ilyeneket terveznek vásárolni a közeljövőben, hogy miért nem vehetnek igénybe hasonló kedvezményt. Bár a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyelőre nem vizsgálta ezt a kérdést, a Vezess megkérdezte a hivatalt, amire a következő választ kaptuk, melyet változtatás nélkül közlünk.

A GVH-nak nincs jogi lehetősége elvi állásfoglalást adni konkrét kereskedelmi gyakorlatokról, mivel a megalapozott megítélésük csak minden körülmény feltárása után, versenyfelügyeleti eljárásban lehetséges. Ezért a továbbiakban általános tájékoztatásunkat olvashatja. Önmagában a vázolt kedvezményrendszer vélhetően nem vet fel jogsértést; egy új technológiával kapcsolatos promóciók serkenthetik annak elterjedését, emellett nincs olyan információ sem, amely szerint más járműgyártók ne köthetnének hasonló megállapodást az LNG kutak üzemeltetőjével. Várható továbbá, hogy más üzemanyag forgalmazó is belép majd az LNG töltőállomások piacára.”

Megkérdeztük a Scania és az Iveco hazai képviseletét is. Utóbbitól azt a választ kaptuk, hogy voltak már ezzel kapcsolatban egyeztetések, így remélhetőleg az olasz márka LNG kamionjaival dolgozó kamionosok is igénybe vehetnek majd hasonló kedvezményt idehaza. A Scania-tól azonban cikkünk megszületéséig nem érkezett válasz.

A Volvo Hungaria Kft. viszont azt is elárulta, hogy nálunk az LNG-üzemű kamionokra biztosan kevesebbet kell várni. A svéd gyártó a promócióban részt vevő járművek legyártását soron kívül vállalja, így ma rekordgyorsaságúnak számító határidővel, akár már két hónap múlva legördülhetnek a környezetbarát vontatók vagy fülke-alvázas teherautók a gyártósorról.