“Ich tanke Sonne” – felirat olvasható egy müncheni buszon, jobban mondva annak pótkocsiján. Magyarul ez annyit tesz, hogy a kéttengelyes, alacsony padlós jármű “napfényt tankol”, tehát megújuló energiát használ a működésre. Ez persze jól hangzik, de csak részben igaz. Kétségtelen ugyanakkor, hogy jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el ily módon.

A német Sono Motors és a müncheni tömegközlekedési vállalat (Münchner Verkehrsgesellschaft – MVG) egy olyan autóbusz forgalomba helyezését tűzte ki célul, amely alapvetően hibrid hajtáslánccal rendelkezik és amely adott esetben képes hasznosítani a napelemek által megtermelt energiát. Fontos hozzátenni, hogy Münchenben már nagyon régóta használják a pótkocsis utasszállítási megoldást. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a forgalmasabb időszakokban nem csuklós buszokat közlekedtetnek bizonyos vonalakon, hanem egyszerűen a szóló buszok mögé kapcsolnak egy-egy pótkocsit. (A társaságnak egyébként csuklós buszai is vannak, de a pótkocsik száma sem elenyésző, mivel közel hatvan darabot tudnak hadra fogni szükség esetén.)

Így takarékoskodnak a dízellel a németek 1

Innen jött az ötlet, hogy miért ne lehetne ezeket napelemekkel beburkolni, hogy aztán fel lehessen használni mindenfélére az általunk felhasznált energiát. A feltehetően Göppel go4city12T gyártmányú pótkocsi tetejére összesen 20 darab napelemet szereltek, amelyek 2000 wattnyi energiát képesek előállítani. Az általuk megtermelt elektromosságot aztán fel lehet használni a pótkocsit vontató autóbusz 24 voltos akkumulátorának töltésére. Mivel az autóbusz elektronikus rendszerei erről az akksiról veszik a szükséges energiát, ezért ennek köszönhetően gazdaságosabbá válhat a jármű energiafelhasználása, mivel nem kell annyi gázolajat elégetnie a fűtés, a légkondicionálás, a kormányzás működtetése érdekében.

Így takarékoskodnak a dízellel a németek 2

Az első tesztautóbusz még az idén forgalomba állhat Münchenben. Ha beválik, akkor akár több pótkocsit is felszerelhetnek napelemekkel, mivel az MVG-nek több mint félszáz ilyen járműve van. A Sono Motors számításai szerint egyetlenegy napelemes pótkocsival évente 2500 liternyi gázolajat lehet megtakarítani. Ez azt jelenti, hogy 5125 euró, vagyis közel kétmillió forintnak megfelelő összeg spórolható meg a tankoláson, amit aztán bármire, akár fizetésemelésre is lehetne fordítani.