A Petrol Retailers Association szerint Londonban és Délkelet-Angliában a benzinkutak tizedén még mindig üzemanyaghiány van. Emiatt nem tudnak kinyitni és vásárlókat fogadni. Az üzemanyag-forgalmazók jelentős többségének fogalma sincs, hogy mikor tudja a következő szállításokat teljesíteni, a helyzet a brit fővárosban továbbra is kritikus. A problémát nem az okozza, hogy nincs elég üzemanyag, hanem az, hogy nincs elég kamionsofőr, aki az üzemanyag-tartályos teherautókat el tudná vezetni. 

Ahogy korábban beszámoltunk róla, Angliában 90-100 ezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. Emiatt már augusztus elején akadozott az élelmiszerek kiszállítása. A brit miniszterelnök, Boris Johnson szerint a probléma gyökere az, hogy Angliában évtizedeken keresztül nem fejlesztették a kamionparkolókat, nem emelték a béreket és nem javították a munkakörülményeket. A Brexit következtében pedig 30 ezer külföldi kamionsofőr hagyta el január óta Nagy-Britanniát. Bár Boris Johnson kizárta, hogy bevándorlókkal javítsanak a helyzeten, a BBC információi szerint a kormány úgy döntött, hogy 5000 külföldi kamionsofőrnek teszi lehetővé az ideiglenes vízumot. Ebben a számban az ADR minősítéssel rendelkező, üzemanyag-szállításra bevethető hivatásos gépjárművezetők is benne vannak.

A brit Közúti Fuvarozók Egyesülete (Road Haulage Association) szerint ez édeskevés és a karácsonyig estig érvényes vízumokkal annyira kezelhető a probléma, mintha egy tüzet egy gyűszű vízzel próbálnának meg eloltani. A szakmai szervezet szerint ráadásul ezzel érdemben nem segítik a külföldi munkavállalók elhelyezkedését, hiszen a vízum csak három hónapra szól. Az érdeklődés intenzitását jól tükrözi, hogy október 10-ig mindössze 27 ilyen vízumot adtak ki a brit hatóságok.

A brit kormány abban bízik, hogy “házon belül” sikerül megoldani a kérdést. Szeptember végén ugyanis mintegy 10 millió fontos ráfordítással speciális edukációs programot indítottak el. Ennek keretében mintegy 3000 ember juthat C, vagy C+E kategóriás jogosítványhoz, akiket kiképzőtáborokban látnak el a szükséges ismeretekkel. Emellett további 1000 fő szerezhet kamionos jogosítványt a kormány támogatásával a felnőttképzésen keresztül. Az üzemanyag-szállítással foglalkozó hivatásos teherautó-sofőröknek ugyanakkor kiegészítő, veszélyesáru-szállításra vonatkozó ismeretekkel is kell rendelkezniük, ezért a brit kormány már dolgozik azon, hogyan lehetne az ezzel kapcsolatos tanfolyamokat és vizsgákat felgyorsítani.