Az idén 44 éves Lada Nivához képest fiatal, de minden más mércével mérve matuzsálemi kort élt meg a Toyota 1984-ben bevezetett Land Cruiser 70-es szériája. Az autót aligha tervezték ilyen hosszú életűre, de Dél-Afrikában és Ausztráliában, valamint Délkelet-Ázsiában olyan népszerű, és annyira megfelel a követelményeknek, hogy a Toyotának nem volt oka kivenni a gyártásból az öreg, de ma is strapabíró járművet.

Két éve már átesett egy fiatalító beavatkozáson a típus, most viszont egészen másról van szó: nem divatosabbá, hanem biztonságosabbá kell tenni az autót – vagy kövérebbé.

Nem érthető? Nos, az a helyzet, hogy Ausztráliában 2022 novemberétől tovább szigorítják az ütközésvédelmi előírásokat, és a J70-es már nem tud megfelelni az új szabályzatnak.

A helyi Motoring szaklap szerint két út áll a Toyota előtt. Az egyik, hogy a teljes modellkínálatra kiterjesztik a szimpla kabinos modellnél 2016-ban bevezetett módosításokat (megerősített létraalváz és kabin, oldallégzsákok és vezetőoldali térdlégzsák, párnázott műszerfal és új ülések), amelyekkel a pickup akkor ötcsillagos eredményt ért el az ANCAP töréstesztjén (ekkor készültek a cikkünket illusztráló képek). Ezzel párhuzamosan ugyanis a többi típusváltozatot csupán aktív biztonsági rendszerekkel (ESP, kipörgésgátló, fékerőelosztó, fékasszisztens, visszagurulás-gátló) szerelték fel, amelyek hasznosak ugyan, de nem elegendőek.

Furán újul meg a világ második legöregebb terepjárója 2

A másik lehetőség egyszerre radikálisabb és egyszerűbb: elég a Land Cruiser 70 megengedett legnagyobb össztömegét 3500 kg fölé emelni. Ekkor könnyű haszonjárműből máris közepes haszonjárművé minősül át a helyi törvények szerint, amelyekre pedig nem vonatkozik a szigorítás.

A megengedett legnagyobb össztömeg megnövelése bevált gyakorlat az ausztrál aftermarket piacon, egyes cégek arra specializálták magukat, hogy a Land Cruiser 70-eshez hasonló könnyű haszonjárműveket és terepjárókat a futómű megerősítésével a gyár által megadottnál nehezebb rakomány szállítására vagy nehezebb utánfutó vontatására teszik képessé, és erről hivatalos igazolást is kiállítanak.

a videó a hirdetés után indul

Nagy módosításokra nem lenne szükség a Land Cruiser 70 esetében, mert már ma is megközelíti a 3500 kg-ot a megengedett legnagyobb össztömege: az ötajtós kombinál ez 3060, a háromajtós dobozos Troop Carrier és a dupla kabinos pickup esetében 3300, a szimpla kabinos pickupnál pedig 3400 kg. Vontatni mindenesetre már ma is 3,5 tonnát tud az autó, ráadásul összes kivitelében.

Szóval a következő évre vagy nehezebb, vagy biztonságosabb lesz a J70, de semmi más nem változik. Várhatóan marad a 4.5 V8-as dízelmotor (250 LE, 430 Nm). Ennek a motornak van még öt jó éve a régióban, mielőtt ott is bevezetik az Euro6-nak megfelelő emissziós korlátozásokat.

Furán újul meg a világ második legöregebb terepjárója 3