Az IFA teherautók ez ezredforduló előtt hozzátartoztak az utcaképhez. A néhai NDK-ban gyártott W50-esekből platós, ponyvás, darus és tartályos kivitelű egyaránt megtalálható volt a hazai üzemeltetőknél. A modellt 1965-ben, a “kocka Wartburggal”, vagyis a 353-assal egy időben mutatták be és egészen 1990-ig gyártották. 1986-ban bemutatták a modernizált változatát, az L60-ast, amit Németország újraegyesítéséig gyártottak.

1990-ben aztán Daimler megvette az üzemet, sőt úgy is fogalmazhatnánk, hogy visszavásárolta, mert eredetileg 1936-ban Daimler-Benz Motoren GmbH néven alapították meg Ludwigsfeldében. Ez nem jelentette volna egyenesen az IFA teherautók halálát, amire a 1318-as jelöléssel ellátott típus a legjobb példa. A kéttengelyes, ponyvás teherautó egy egészen különleges prototípus volt, amit az IFA és Mercedes-Benz teherautók főegységeiből hoztak létre. Akkor amikor ez a teherautó megszületett, még volt némi remény, hiszen 17 ezer teherautó legyártása volt kilátásban az év végéig, ami mai szemmel szép szám, de ezzel a szinttel visszacsúsztak az 1969-es gyártási darabszámra.

Így sikerült a Mercedes-Benz és az IFA keresztezése 1

Makett is készült belőle. Fotó: ifa-tours.de

Az IFA 1318 tehát folytathatta volna a sikersztorit. A teherautó az L60-as alvázra épült, hajtásáról pedig hathengeres, 9,16 literes, 180 lóerős dízelmotor gondoskodott. Az IFA-fülke helyett azonban egy Mercedes-Benz LN2-es kabint szereltek rá, ami modernebb volt az előzőnél, ami gyakorlatilag az optikai csinosítgatást leszámítva 1965-ös szintet képviselt. Az elejére mégsem Mercedes-Benz csillag, hanem egy nagy IFA-felirat került, a jellegzetes gyári logó azonban már hiányzott róla. A prototípust 1990. május 3-án mutatták be, Werner Niefer, a Mercedes-Benz akkori vezérigazgatójának jelenlétében.

1990. július 13-án azonban éppen ő jelentette be, hogy a megváltozott politikai helyzet miatt nem látnak jövőt az IFA-teherautók gyártásában. A Niefer ezzel arra utalt, hogy az NDK termékek piaca szétesett és ezért nem is lett volna gazdaságos az IFA-teherautók gyártása. Éppen ezért úgy döntöttek, hogy a jóval sikeresebb LK/LN2-es szériát fogják gyártani Ludwisfeldében. Az első Mercedes-Benz teherautó 1991. február 8-án gördült le a gyártósorról. Az utolsó L60-as pedig 1990. december 17-én hagyta el a gyárat. Jelenleg leginkább Mercedes-Benz Sprinterek gyártása folyik itt, ha érdekel, hogyan, akkor ide kattints!

Kövess minket a Facebook-on!