A hónap elején rendhagyó projekt indult el ANITA néven a németországi Ulmban. Bár az elnevezése egy népszerű női keresztnév, mégsem egy hölgyről van szó. A kissé önkényesen összerakott mozaikszó ugyanis az “Autonomous Innovation in Terminal Operations” névből ered, ami a önvezető járművek konténerterminálokban történő tesztelésére utal. Ennek keretében kezdődött meg egy új generációs MAN nyerges vontató tesztje.

A helyszínválasztás nem véletlen, hiszen a közúti, vasúti vagy vízi áruszállítást összekapcsoló intermodális csomópontok ugyanis az áruszállítás egyik legdinamikusabban fejlődő területének számítanak. Éppen ezért számos gazdasági, illetve szakmai szereplő fogott össze, hogy kipróbálja, mennyire megbízhatóan üzemeltethetők az autonóm járművek az ilyen átrakodóhelyeken. A közös munkában részt vesz az MAN Truck&Bus, a Deutsche Bahn, a Götting KG, valamint a Hochschule Fresenius Egyetem Alkalmazott Tudományok Tanszéke. A 39 hónapra, vagyis bő három évre tervezett projektet Németország gazdasági és energiaügyekért felelős szövetségi minisztériuma is támogatja mintegy 5,5 millió euró értékben.

Konténerek között teljesíthet a legújabb önvezető kamion 1

A teljesen önvezető MAN teherautó a DB Intermodal Services konténer depója és a DUSS terminál között fog konténereket szállítani. Bár a jármű teljes mértékben magára hagyatkozik, munkáját egy gyári szakember fogja felügyelni, aki kritikus szituációban be tud avatkozni, ha szükséges. Az MAN TGX üzemeltetéséhez szükséges digitális infrastruktúrát előre telepítik a terminál területén.

“A konténereket gyorsan és még rugalmasabban kell kezelni. Éppen ezért élünk a digitalizációban, így például  az ANITA-projektben rejlő lehetőségekkel. Az első önvezető teherautók megjelenése nagyon fontos lépés a Terminál 4.0-ás szint elérése érdekében”– hívta fel a figyelmet Dr. Sigrid Nikutta, a DB igazgatósági tagja. A nyerges fejlesztője, az MAN mindent meg fog tenni a kedvező eredményekért, hiszen az ottani tapasztalatokat a világ más pontján is kamatoztatni tudják.

A DB Schenkerrel és A Fresenius Egyetemmel közösen végzett, digitálisan összekapcsolt teherautókra vonatkozó tesztünk után fontos tapasztalatokra tehetünk szert az ANITA-projektben a teljesen automatizált vezetés terén. Emellett ez a kísérlet fontos mérföldkőnek számít az MAN életében”– jegyezte meg Dr. Frederik Zohm, a német haszonjárműgyártó kutatás-fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.