Norvégia legnagyobb élelmiszer nagykereskedelmi cége, az ASKO 55 darab elektromos Scania teherautó beszerzéséről döntött. Ezzel ő lett az első cég, amely vásárol a svéd konszern akkumulátor-technológiás teherautóiból. Mindez azt igazolja, hogy beváltak a háromtengelyes elektromos Scaniák Norvégiában. Az ASKO ugyanis immáron három hónapja tesztel két darab, 10 tonna hasznos teherbírással rendelkező változatot a norvég fővárosban, Oslóban. 

Az ASKO-nál jelenleg használatban lévő Scaniák össztömege 27 tonna. Felépítményük alá 165 kWh összteljesítményű lítium-ionos akkumulátorcsomag került beépítésre, amelyet 150 kW-os gyorstöltővel a le- vagy felrakodás ideje alatt egyszerűen és gyorsan fel lehet tölteni. A 6×2*4 hajtásképletű teherautókat 290 kW-os (395 lóerős) elektromotor hajtja, amely 245 kW-os folyamatos teljesítményre, valamint 2200 newtonméteres nyomatékra képes.

Egykori Tesla vásárló csapott le az elektromos Scaniákra 1

A szupermarketekbe áruszállítást végző elektromos Scaniák egy feltöltéssel 120 kilométert tudnak megtenni. Arról egyelőre nincs információ, hogy az ASKO által vásárolt flotta műszaki szempontból, illetve a konfigurációt tekintve el fog-e térni a most tesztelés alatt lévő példányoktól. Az viszont már biztos, hogy az új elektromos teherautókhoz a töltőket a svájci ABB fogja szállítani, erről ugyanis megállapodást írt alá a két cég.  Ezen a téren sem meglepő a norvégok döntése, mivel a tesztpéldányok töltését jelenleg is ABB HVC 150C típusú, 150 kW-os gyorstöltővel végzik. 

Az ASKO jelenleg 600 darabos teherautó flottával rendelkezik és a cég azt tervezi, hogy 2026-ra teljesen karbonmentessé teszi az élelmiszerszállítást, éppen ezért várhatóan a most bejelentett mennyiséget a közeljövőben újabb megrendelések fogják követni. “Mi olyan megoldásokra fókuszálunk, amelyek magában foglalják az elektromos teherautókat, a napelemekkel működtethető hűtőrendszereket, valamint az energiafelhasználás előre tervezését és optimalizálását” – hangsúlyozta Marius Aarset, az ASKO műszaki igazgatója. 

A norvég cég régóta törekszik flottájának zöldítésére. 2016-ban egy Hollandiából beszerzett, utólag elektromossá alakított, 5 és fél tonnás teherbírású teherautót helyeztek forgalomba. Egy évvel később pedig bejelentették, hogy rendelnek 10 darab Tesla Semi elektromos nyerges vontatót, ám ezek máig nem lettek leszállítva, mert 2021-re csúszott a gyártásuk. 

Bár a Scania a Semi 2017-es bemutatásakor még nem rendelkezett tisztán elektromos változattal, a Södertalje-i cég gyorsan felnőtt a feladathoz úgy, közben jelentős erőforrásokat fordított az LNG-üzemű, a hibrid és újabban már a hidrogéncellás teherautók fejlesztésére. Az üzemanyagcellás Scaniák tesztelését szintén az ASKO végzi, így nincs kizárva, hogy a jövőben azokból is üzembe helyeznek egy nagyobb flottát. 

Frissítés

A Scania két nappal később kiadott egy közleményt miszerint már nem 55, hanem 75 darab elektromos Scaniát vásárolna az ASKO 2020-2022 között. A svéd gyártó azt is közölte, hogy még idén közzé teszi az elektromos teherautók bemutatásával kapcsolatos terveit, tehát várhatóan újabb modellvariánsok megjelenése várható.

Kövess minket a Facebook-on!
Kép(ek) forrása: ABB