Furcsán ellentmondásos szereplő az elektromos kisteherjárművek egyre növekvő piacán a Bollinger Motors. Autóikat (a B1 nevű SUV-ot és a B2-es pickupot) egy kisebb vagyonért, 125 ezer dollárért (kb. 38 millió Ft) kínálják eladásra, ugyanakkor a mai napig nem mutattak ezekről olyan fényképeket, amelyeken ne kezdetleges (noha igen ígéretes) prototípusként virítanának a járművek.

Most viszont közzétették a két modell közös alapjául szolgáló elektromos platform műszaki adatait (legalábbis részben), és ez alapján még sokkal vonzóbbnak hangzik a vállalat elképzelése a jövő kisteherautóiról.

Ez volna a könnyű teherjárművek jövője? 1

Lapos padló, teljesen sík fenéklemez, hatalmas szabad hasmagasság, extrém rövid túlnyúlások

Kezdjük azzal, hogy az elektromos gördeszka (azaz a futóművet, a teherviselő alvázt, az akkumulátorokat, a villanymotorokat és a vezérlő elektronikát mind egyetlen egységben tartalmazó padlót) az amerikai besorolás szerint 3. osztályú, azaz megengedett össztömege valahol 4,5 és 6,3 tonna között van – ez már nem a Ford F-150, hanem a Ford F-350 (sőt, F-450) világa. Állításuk szerint egyedül ők kínálnak tisztán elektromos modellt ebben a kategóriában; a platform hasznos terhelhetősége jelenleg megközelíti a 2,3 tonnát.

A szabad hasmagasság akár 38 cm, amit többek között portálhidas futóművel érnek el. Az ebből fakadó offroad-potenciált két villanymotoros összkerékhajtással (520 LE kombinált teljesítmény), felezővel, részleges önzáró differenciálművekkel lehet kiaknázni. A padló automata szintszabályozós légrugózást kapott.

Ez volna a könnyű teherjárművek jövője? 2

Komoly offroad-igénybevételre is alkalmasnak látszik a szerkezet. Két oldalt jól láthatók a masszív hossztartók. Feltételezzük, hogy az akkucsomag is teherviselő elem.

A lényeg persze nem is ez, hanem az átméretezhetőség. A tengelytáv módosítható (a B2 pickupé például 513 mm-rel hosszabb, mint a B1 SUV-é), ahogy az akkumulátorok kapacitása is: az eredetileg beharangozott, 120 kWh kapacitású monstrum mellett hamarosan megjelenik egy 180 kWh-s opció is. A fedélzeti váltóáramú töltő 5-15 kW-tal tud tölteni, de létezik egyenáramú villanytöltési opció is: ezzel 75 perc alatt tolható 80%-ra a Bollinger akkucsomagja. Ezt a rengeteg energiát persze a jelentős terhelés cipelésére kénytelen fordítani az alumínium felépítményű Bollinger B2, így a hatótávolság meglepően szerény 322 km.

Ez volna a könnyű teherjárművek jövője? 3

Tetszőleges felépítmény kerülhet a mindent magában foglaló, önjáró padlóra.

A Bollinger komoly jövőt jósol a technológiának, olyannyira, hogy 2021-től a független felépítmény-specialisták számára is elérhetővé teszi a padlót. Így készülhet majd rá mentőautó, hűtőkocsi, fagylaltos furgon, katonai célú jármű – a lehetőségek száma a végtelenhez közelít. A siker kulcsa persze a megfizethetőség volna: az a 40 millió körüli vételár erősen behatárolja a Bollinger piaci lehetőségeit.

Forrás: Bollinger Motors, electrive.com
Kapcsolódó címkék: elektromos haszonjármű Pickup