Egyedülálló tanulmányt készített a jövő kamionjáról a moszkvai Art. Lebedev Studio. Az 1995-ben alapított cég mindössze 43 nap alatt alkotta meg a Gruzovikus nyergesvontató látványtervét, amelynek láttán olyan érzésünk lehet, mintha bekukkantott volna hozzánk egy jövőből jött jármű. Formaterve egyszerre lenyűgöző és hátborzongató és lényegében“első ízben ad arcot” a mesterséges intelligenciának ebben a szegmensben. 

Több cég dolgozik a világon ötös szintű (SAE), azaz teljesen automatizált vezetést megvalósító haszonjárműveken, sőt akad már olyan prototípus is Svédországban, amelyet egy kikötőben tesztelnek. Azonban a Gruzovikus tanulmánya mindenképpen előremutató abból a szempontból, hogy úgy hagyta el a szokásos fülkét, hogy lényegében megőrizte annak látszatát. A nyergesvontató teteje tehát egészen a pótkocsi magasságáig ér, ami nyilván aerodinamikai szempontból kedvező.

A frontrészt a karosszéria tetejétől egészen a lökhárító aljáig lenyúló, sötétített szélvédő tölti ki, ami mögött nem ül senki, mert olyan önvezető nyergesnek tervezték, amely lézer alapú távérzékeléssel, szenzorokkal és külső kamerák képeivel tájékozódik menet közben. A megrendelő kiléte még nem ismert, így pontos technikai paraméterekről sem tudni, egy dolog biztos, svéd társához hasonlóan elektromos hajtáslánccal fogják szerelni.

Önvezető teherautón jelenleg a Kamaz dolgozik és az orosz cég korábban már be is mutatott egy kis befogadó képességű, négy kerekű sofőr nélküli shuttle járművet.  A Naberezsnije Cselniben található gyár korábban arról tájékoztatta a sajtót, hogy 2025-ben indítaná el az önvezető teherautók gyártását, nem kizárt tehát, hogy a Gruzovikus a jövő autonóm Kamazát jeleníti meg. 

Fotó: artlebedev.ru

Forrás: King of the Road