Ismét a rozsdával harcot vívó, ritka Ikarus került elő Csehországból. Tavaly beszámoltunk róla, hogy Písekben egy egészen különleges Ikarus 30-ast tettek fel az internetre. Úgy látszik, szerencsés kereskedő élhet a dél-nyugat csehországi városkában, mert ezúttal egy Ikarus 620-ast próbál meg eladni. Ráadásul a képek tanúsága szerint még két Ikarus 630-asa is van.

A tulajdonos – a tavalyi esethez hasonlóan – koros Ikarus 620-asát is feltöltötte a brit Cars&Classic oldalra, hátha sikerül egy tehetősebb nyugat-európai vevőt megfogni vele. Az eladásra kínált autóbuszt 1964-ben gyártották, vagyis jelenleg 55. életévét tapossa. A fotók alapján elmondható, hogy egyáltalán nincs jó állapotban, de talán még megmenthető.

Rozsdával küzdő Ikarus vár új gazdára Csehországban 1Rozsdával küzdő Ikarus vár új gazdára Csehországban 2

Motorja hiányzik és első fényszórói sincsenek meg, viszont ablakai és ajtajai többé-kevésbé épek. Az utastér lehangoló állapotban van, teljesen  hiányoznak az ülések, minden bizonnyal azért, mert azokat felhasználták más járművekben. Az oldalfalak belső borítása is kissé hiányos, de talán könnyebben pótolható az erőforráshoz képest.

Ikarus 620 és 630

Az Ikarus 620-as buszokat az Ikarus 60-asok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között. A távolsági közlekedés igényeit pedig az Ikarus 630-as volt hivatott kielégíteni. A 620-as és a 630-as 9,34 méter hosszú volt és 5 méteres tengelytávval rendelkezett. A motor a kocsi orrában közvetlenül a vezető mellett helyezkedett el. Hajtásukról eleinte a Csepel D 613-as, majd a D 614-es 145 lóerős erőforrása gondoskodott.

1966-67 között 106 darab Ikarus 620-as és 495 darab Ikarus 630-as került Csehszlovákiába. Az Ikarus III. ötéves tervének értékelése szerint 1966-1970 között összesen 601 darab buszt exportáltak Csehszlovákiába és az exportot ez a két típus képviselte. Ez a mennyiség azonban elenyésző volt ahhoz képest, hogy ebben az időszakban összesen 16 181 darab autóbuszt gyártottak a KGST-országok számára. A Csehszlovákiába exportált Ikarusokból mára nagyon kevés megmentett példány maradt fenn. 2015-ben a Brünni Technikai Múzeum elhatározta, hogy felújít egy Ikarus 630-ast. A végeredménnyel még nem volt alkalmunk találkozni, de a fotók szerint valóban bele is vágtak a teljes restaurálásba.

Rozsdával küzdő Ikarus vár új gazdára Csehországban 3

Általában nehéz hitelesen azonosítani az innen-onnan előkerülő régi buszokat, mert az azonosító jelek az idő folyamán eltűnnek róluk, de a hirdető információi szerint az eladásra kínált Ikarus 620-as 1963 és 1967 között szállította az utasokat PM-02-23 rendszámmal és 64-es számmal Plzenben. Egy cseh internetes oldal nyilvántartása alapján a helyi közlekedési vállalat mindössze két ilyen típusú Ikarusszal rendelkezett, majd a szóban forgó járművet a 63-as számúval együtt átadták a ČSAD Rokycanynak.

Rozsdával küzdő Ikarus vár új gazdára Csehországban 4

Az ominózus Ikarus 620-asokat a helyiek csak “Kádár bosszújának” nevezték, mert a hiányzó autóbuszok pótlására szerezték be őket. Hogy pontosan mikor vonták ki őket a forgalomból, nem tudni, ahogyan azt sem, egyikük hogyan került Písekbe. Egy cseh fotós képe szerint az eladásra kínált 620-as már 2011-ben is a telepen állt, tehát meglehetősen régóta várja sorsának jobbra fordulását. Az autóbuszt jelenleg 7290 euróért, vagyis átszámítva 2,35 millió forintért árulják, de a cseh oldalon ár nélkül szerepel. Remélhetőleg sikerül megmenteni az utókornak!

Fotó: Bazos.cz

Forrás: King of the Road
Kapcsolódó címkék: autóbusz Ikarus King of the Road