Ritka, 67 éves Ikarus került elő Csehországból nemrég. Az 1951-ben gyártott, Ikarus 30-as típusú autóbuszt viszonylag jó állapotban, az eredeti főegységekkel együtt sikerült megmentenie egy magánszemélynek. Az autóbuszhoz még az eredeti motor is megvan, igaz csak kiszerelt állapotban.

A járművet ugyanakkor megmentője nem akarja felújítani, hanem azonnal továbbadná. Ráadásul nem csak cseh, esetleg magyar vevőt vár, hiszen a brit Car&Classic oldalra is feltöltötte a hirdetését. Az október 28-án megjelent felhívásra még nem érkezhetett komoly vevő, aminek többek között az is lehet az oka, hogy az Ikarus 30-ast az Egyesült Királyságban nem igazán ismerik. Persze az sem kizárt, hogy 6290 eurós, azaz átszámítva kétmillió forintos vételárát sokallják.

Ikarus 30

Az Ikarus 30 az Ikarus gyár első, ezen a márkanéven értékesített, önhordó karosszériás autóbusztípusa volt.

1951-et megelőzően a mátyásföldi autóbuszgyár, amely már 1949-től Ikarus néven működött, három készre szerelt – a Tr 5, a Tr 3,5 és az M 5 – autóbusz gyártásával foglalkozott. Azonban ezek a járművek a termelésnek mindössze az egyharmadát tették ki, mivel a gyár fő profilja a karosszériák és különleges járművek gyártásában merült ki.

Az Ikarus 30-asok első példánya 1951. február 24-én hagyta el a mátyásföldi gyár kapuját. Ezzel pedig szimbolikusan egy új korszaka kezdődött meg a magyar iparnak. Az autóbusz tervezéséért Schmiedt Kázmér és csapata felelt. A Tr 3,5-höz képest jelentősen megnőtt a jármű befogadóképessége, távolsági kivitelben 30+1 ülőhellyel lehetett felszerelni. A busztípus bemutató darabjai több nemzetközi kiállítást megjártak, köztük az 1951-es Genfi Autószalont is. A jármű nagy nemzetközi sikernek és elismerésnek örvendett, amely hozzájárult ahhoz, hogy a legyártott egységek száma már 1952-ben meghaladta az addigi összes legyártott kész busz számát. A 7 éves gyártási periódus alatt összesen 3175 darab készült, amelyeknek mindössze egyharmada került hazai forgalomba. A jármű hajtásáért Csepel D 413-as motor felelt.

A modell legnagyobb felvevőpiacai közé tartozott az NDK (662 db), Kína (640 db) és Csehszlovákia (500 db). A típus egyes példányai még a kilencvenes évek végén is közlekedtek Kínában. Ugyancsak Kína részére az Ikarus legyártott egy pár darab egyedi belső elrendezésű járművet is, ezeket Ikarus 301 típusnévvel ellátva. Forrás: Wikipedia

Fotó: old-ikarus.hu

A járművet jelenleg egy cseh oldalon is árulják. Itt valamivel több kép áll rendelkezésre, viszont sokkal több infó nem derül ki a járműről. A hirdető viszont megemlíti, hogy az Ikarus 30-asból 500 darabot exportált a néhai magyar gyártó 1951-1955 között Csehszlovákiába. A fotók között böngészve több meglepetésre bukkanhatunk. Szinte hihetetlen, de még megvan a busz eredeti, cseh nyelvű adattáblája is. A járműben még benne van a gyári kormánymű és a vezetőülés is. Oldalablakainak egy része is ép, bár többségüket valamilyen okból lefestették. Nem derül ki egyértelműen, de úgy tűnik, hogy az utasülések egy része  hiányzik és a tetőablakok sincsenek már meg teljesen.

A Nyugat-Csehországban, České Budějovicétől nem messze, Písekben található autóbusz története egyelőre ismeretlen, de már felvettük a kapcsolatot a brünni egyetem műszaki szakértőjével, aki talán többet tud ennek a járműnek a sorsáról. Bízunk benne, hogy a manapság már ritkaságnak számító Ikarus 30-as nem lesz az enyészeté.