Maga az elnevezés az oguz (vagy úz) nyelvből ered és elsősorban a “Szultán kalligrafikus pecsétjét” nevezték így. A jövőben viszont sokan egy török teherautó családot fognak érteni alatta, ha beválik a BMC számítása. A cég négy évet szánt az új család kifejlesztésére, melynek formaterve összhangban van a BMC városi utasszállításra tervezett variánsaival. Az új generációval végleg nyugdíjba vonul az 1996 óta gyártott Profesyonel modellcsalád.

A törökök első körben a távolsági áruszállításra, a nemzetközi árufuvarozásra és az építőipari alkalmazásokra alkalmas modelleket mutattak be Hannoverben. A Tuğra formaterve olyannyira karakteresre sikeredett, hogy már messziről jól felismerhető és azonosítható. Nem utolsósorban nem hasonlít semmilyen más európai gyártó modelljére sem, bár, ha valakinek nagyon élénk a fantáziája, akkor egy csöppnyi Scaniát felfedezhet benne.

A Szultánnak is van némi köze az új török teherautóhoz 1

Egy közepes méret fülkénél ekkora a hálóágy.

A  Tuğrát elsősorban a hűtőmaszk széles rácsai teszik igazán karakteressé, de szintén szokatlanul hat az ajtók kivágása a kabin oldalán. A vezetőfülke ugyanakkor már nem extravagánsnak, hanem sokkal inkább elegánsnak és letisztultnak nevezhető. A Tuğra műszerfala a villamosokét idézi: ívelt műszerfalát fekete, fényes műanyaglemezek teszik letisztulttá. Ennek köszönhetően a BMC kezelőszervei könnyedén áttekinthetők, plusz még esztétikusak is. A világos burkolatok és kárpitok prémium hatást keltenek. Azonban a motorsátor és az ajtók könyöklői igénytelen és büdös műanyagból készültek.

A Szultánnak is van némi köze az új török teherautóhoz 2

A piros szín is jól áll neki.

A járművek hajtásáról hathengeres, 6,7 literes Cummins ISB, illetve FPT Cursor 11 ENT-motorok gondoskodnak, melyek az Euro VIc károsanyag-kibocsátási normákat teljesítik. Az erőforrásokhoz ZF manuális, illetve automata váltók csatlakoznak. A mellső tengelyek az Ege Endüstri és BASE Studio török beszállítótól érkeznek, míg a hátsó tengelyeket az amerikai Meritor gyártja a törököknek. A hidraulikus kormányszervó a török Hemától ered. Az új modellcsalád fékezéséről kétkörös, hidraulikus fékrendszer gondoskodik, de rendelkezésre áll elektromágneses elven működő retarder, illetve ZF intarder is.

A kiállított járművek közül a csúcskategóriát egyértelműen a 4×2-es nyerges képviselte. A 18 tonnás össztömeggel rendelkező vontatót elektromosan állítható és fűthető visszapillantó tükrökkel, aktív vészfékrendszerrel (AEBS), elektronikus menetstabilizálóval (EBS), valamint sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (LDWS) szerelték fel. A nyergeshez opcionálisan 55 literes hűtő, elektronikusan vezérelt fülkebillentés, valamint 7 colos érintőképernyővel ellátott multimédia-rendszer is rendelhető.

A Szultánnak is van némi köze az új török teherautóhoz 3

A háromtengelyes dömper műszerfala.

A  Tuğra teherautók forgalmazása jövőre kezdődik, magyar képviselete egyelőre nincs. A hazai piac számára egyelőre ismeretlen ez a márka, bár az Ikarus EAG egyszer készített BMC-alvázra E15-ös midi autóbuszt.

Az 1964-ben alapított BMC jelenleg teherautókat, buszokat és katonai alkalmazású járműveket gyárt. A cég alapítása óta több mint 300 ezer járművet szerelt össze és összesen 80 országba exportált ez idáig. A Pinarbasi gyár 250 ezer négyzetméteren terül el és legalább 22 ezer járművet képes legyártani évente. A BMC-nél alkalmazásban lévő dolgozók száma a fehérgalléros alkalmazottakkal együtt eléri a 2300 főt.