A képeket látva azt hihetnénk, hogy egy elveszett gyári prototípus került elő, de az AKH-60-as buszt nem magyar mérnökök fejlesztették. Ez egy orosz buszrajongó tiszteletadása a hazai márka előtt.

A tervgazdálkodás éveiben még autót is többéves várakozás után szerezhetett a nép egyszerű gyermeke, busz birtoklására pedig egyáltalán nem volt lehetősége. Így a Nalcsik városban élő, harminc évig Ikarust vezető, és a márkával szerelembe eső sofőrnek nem volt más választása, építenie kellett magának egyet.

Sok orosz ezermester tett így ezekben az évtizedekben, rengeteg érdekes, egyedi jármű született a sufnikban, de az AKH-60 kimagaslik mind közül. Építése, és forgalomba helyezése 1986-tól 1991-ig tartott, a végeredmény pedig egész Ikarus-szerű lett, pedig javarészt RAF, UAZ és Volga alkatrészek kerültek felhasználásra.

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 1

Kívülről arányos minibusz, belül viszont meglátszanak a “hozott anyag” miatt kötött kompromisszumok. Két lépcső vezet fel az utastérbe, ami így eléggé alacsony, ráadásul hiába volt hely, a szabályozás miatt csak nyolcüléses lehetett a konstrukció.

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 2

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 3

A négyhengeres Volga-motor középen kapott helyet, ez jól is látszik a padlón kialakított fedélen, megfelelő dízelt akkoriban nem lehetett találni az orosz piacon. A sebességváltó is Volga örökség, de némi átalakítással került beépítésre, a futómű viszont UAZ-451 származék, a hátsó tengelyt, differenciálművet pedig szintén egy Volga-UAZ házasságból (GAZ-21) sikerült összelegózni.

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 4Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 5

Meglepő a légrugók látványa a busz alatt, ez emlékeztet a nagy testvérre, de a vezetőhelyen például csak a rögzítőfék karja Ikarus, a műszerfal már a PAZ-672-es szovjet midibusztípusból származik, a kormány pedig Volga.

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 6

A meglepő mini-Ikarus körülbelül 25 évig szolgálta az építő családját, majd Moszkvába került, ahol egy gyűjtemény mélyén várta a jobb sorsot, egyre romló állapotban. Szerencsére a mentésre felkészült buszrajongók vették meg, és Szentpéterváron megindult a felújítás, idén már veterán felvonuláson is részt vett.

Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 7Annyira imádta a magyar Ikarust egy orosz sofőr, hogy épített magának egyet 8

Az eredeti alkotó, Kachazum Khachaturovic 92 éves, és jelenleg is azzal foglalkozik, amit imád, öreg Volgákat, Pobjedákat állít talpra.