Kevés olyan verseny van a világon, ahol a résztvevőknek nem szabad olyan gyorsan menniük, ahogy csak tudnak. A kamionverseny azonban ilyen, itt egy futamon a legnagyobb megengedett sebesség 160 km/óra, ennél gyorsabban nem mehetnek a járművek. Pedig tudnának, a gigantikus méretű, akár 4 baros nyomással dolgozó turbóval meglökött motorok 1200 lóerővel és 5000 Nm körüli csúcsnyomatékkal röhögve mennének bőven 200 km/óra felett is. Ha hagynák.

Ebből a versenysorozatból még nem száműzték a tündéreket

Rengeteg vizet fogyaszt

Egy versenykamion vízből többet fogyaszt, mint gázolajból. Kicsit igazságtalan, hogy egy 160-nal száguldó versenykamiont is gyári, utcai fékekkel kell lassítani. Igaz, nem 40, hanem csak 5,3 tonnát, viszont azt versenykörülmények között. Nem is bírná sokáig, ha hagynák 7-800 fokra melegedni, így vízzel spriccelve tartják 2-300 fokos üzemi hőmérsékleten. Egy futamon (12-14 kör) akár 200 liternyi vizet is elhasználhat egy versenykamion a fékek hűtésére. Ám nemcsak a fékeket hűtik így, hanem a turbó töltőlevegőjének hűtőjét is ezzel spriccelik.

Egy futamon több víz fogy, mint gázolaj

Méretek, tömegek

Egymás mellé állítva egy versenykamion és egy igazi, utcai kamion nem nagyon hasonlítanak egymásra. De nemcsak a külső teljesen más, hanem a méretek is. Az áruszállítás helyett versenyzésre használt gépek jóval kisebbek, a maximális szélességük 255, míg a legkisebb magasságuk 250 centiméter, hogy a valódi kamionokhoz képest sokkal kisebb fülkeméret mellett is megmaradjon az illúzió a nézőkben. A versenykamionnak legalább 5300 kg-osnak kell lennie, amiből legalább 3150 kilogrammnak kell az első tengelyre jutnia.

Nincs mese, legalább 5300 kilogrammosnak kell lennie a gépnek

Motor, váltó, difi, kerék

A kamionokban a motor elhelyezésére nincs szigorú előírás, de a legtöbben a középmotoros elrendezést választják. A hengerek számát, elrendezését sem szabályozzák, így soros és V elrendezésű hathengeresek is lehetnek a versenygépekben. A soros motorok csak egy, míg a V motorok két turbófeltöltőt is használhatnak. A legfeljebb 13 000 köbcentiméteres lökettérfogatú motor jöhet más márkától is, mint a kabin, hiszen vannak több márkát kiszolgáló, de saját traktort nem forgalmazó motorgyártók, amilyen például a Cummins.

Soros és V elrendezésű hathengeres motorok találhatók a versenykamionokban. A soros egy, a V motor két turbót kaphat

A kipufogóban olyan védőrács található, amely megakadályozza a négy centiméternél nagyobb átmérőjű tárgyak kijutását a kipufogócsövön. Erre azért van szükség, hogy a törött motoralkatrészek vagy turbófeltöltő darabkái ki ne repüljenek a motorból a kipufogón át a pályára, vagy a közönség sorai közé.

Néhány éve egészen közelről nézhettük meg, milyen egy igazi versenykamion. Sőt, mehettünk is vele néhány kört, igaz, nem a vezetőülésben, de így is olyan autós élmény volt, amire még évekkel később is tisztán emlékszik az ember:

Váltóból gyárit használnak a versenyeken, olyat, amiből legalább 300-at gyártanak évente. A szerkezetben értelemszerűen nem változtathatnak semmit, automatikus váltót pedig hiába keresnénk a versenykamionokon, olyan nincs. A hátsó differenciálmű 100 százalékban zárt, így az abroncsokat rendesen eszi a pálya. A gumicsere itt nem olyan pörgős, mint az F1-ben, egy kamionon jóval több a kerékcsavar, hiszen normál agyat, felnit használnak, és az első, illetve hátsó kerekek is felcserélhetők egymással.

Nincs néhány másodperces kerékcsere, itt megmaradt az összes kerékcsavar

Biztonság

Más a tempó, más a teljesítmény, így a biztonsági eszközök is különböznek a mezei kamionokétól. Például a versenykamion kabinján nem vezet át sem üzemanyag-, sem olaj-, sem hűtőfolyadék-vezeték. A tűzoltókészülék viszont kötelező, azt mindig magukkal kell vinni a versenykamionoknak, de ezt automata fedélzeti tűzoltóval is ki lehet váltani.

A kabinon kívül és belül is van áramtalanító és motorleállító kapcsoló, amit a kabinon kívül úgy kell elhelyezni, hogy akkor is könnyen elérhető legyen, ha a kamion az oldalára, vagy a tetejére borul. A kabinban lévőt értelemszerűen a vezetőnek kell elérnie, bekötve, sisakban, teljes harci díszben is. A szélvédőnek legalább 35 centinél magasaban teljesen átlátszónak kell lennie, a hátsó ablak lehet 4,8 mm vastag plexiből és biztonsági üvegből is.

A széria berendezést ki lehet hajítani, de a váltónak gyárinak kell lennie

Utóbbit kötelező fóliázni, hogy ha törik, akkor ne repüljenek szét az üvegszilánkok a kabinban. Az oldalablakok szintén plexiből készülnek, nem lehetnek színezettek, plusz még egy kintről és bentről egyaránt könnyen eltávolítható biztonsági háló is van az ajtókon, amik a vezető végtagjait óvják meg attól, hogy balesetnél a kabinon kívül kerüljenek. A külső tükrök mérete is kötött, legalább 10×15 centisek, és ezeken kívül a hátsó kamera is kötelező tartozék. A látványos műszaki megoldások mellett pár kevésbé feltűnő is megtalálható egy versenyre szánt kamionon, például a kerékkiegyensúlyozó súlyokat is rá kell hegeszteni, vagy csavarozni a felnire. Ez is a biztonságot növeli.

A motor elhelyezése szabadon választott, így a legtöbben az optimális középmotoros felállást választják

Kamion-Európa-bajnokság a Hungaroringen

A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, retró autók kiállításával, Talmácsi mobilpályával, gokarttal, valamint változatos gyermekprogramokkal várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Suzuki Swift Cup versenyeit is nyomon követhetik és idén először a motorosoknak is kedveskednek a szervezők egy látványos bemutatóval. A hazai kamionversenyre már kaphatóak a jegyek, elővételben 20 százalékos kedvezménnyel.

A diákok és nyugdíjasok szombatra 2595, míg vasárnapra 3395 forintért válthatnak jegyeket, míg a felnőtt jegyek 5190, illetve 6790 forintért vásárolhatók meg. 14 éves kor alatt a gyerekeknek ingyenes a belépés, belépőjeggyel rendelkező felnőtt kísérővel. További részletek: kamionfesztival.hu

1987-ben is jó móka volt a hazai kamionverseny

Forrás: Vezess