2025-re a tavalyi 386 ezerről 1,2 millióra nőhet az elektromos, városi buszok száma a Földön AaBloomberg New Energy Finance elemzése szerint. A megtriplázódás eredményeképpen a városokban futó buszok mintegy 47 százaléka null-emissziós hajtással fog rendelkezni. A prognózis szerint az izmos növekedés mögött elsősorban az áll, hogy Kína rendkívül ambiciózus célokat tűzött ki a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

Mivel az ország jelentős forrásokat mozgósít akkumulátortechnológiás buszok beszerzésére, ezért várhatóan nyolc év múlva a városi elektromos buszok 99 százaléka Kínában fog közlekedni. A Bloomberg szerint bár az elektromos buszok jelenleg drágábbak a dízel vagy a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő társaiknál, azonban a teljes birtoklási költség (TCO) terén kedvezőbb mutatókkal rendelkeznek a hagyományos üzemű buszokhoz képest. Emellett az “üzemanyagköltségük” is jóval alacsonyabb.

Modulo C68E a zsámbéki Buxexpón.

Az elemzés rávilágít arra, hogy az elektromos hajtáslánc ideális a városi buszok számára, mivel ezek a járművek fix útvonalon, előre meghatározott menetrend szerint közlekednek. A szükséges töltőinfrastruktúra, valamint az autóbuszok akkumulátorkapacitása az igényeknek megfelelően optimalizálható. A villanymotorok ráadásul sokkal hatékonyabbak a hagyományos erőforrásoknál, ezért a fékezések során és lejtőn lefelé haladva is vissza tudják termelni az energiát az akkumulátorokba.

Kína egyik legnagyobb elektromos haszonjármű és autógyártója, a BYD tavaly 128 ezer hibrid és tisztán elektromos üzemű járművet értékesített, ami jelentős növekedés a 2016-os, 101 ezer darabos eredményhez képest. A kínai multinak hazánkban is van összeszerelő üzeme: a komáromi gyárat tavaly adták át, éppen ezért joggal reménykedhet abban, hogy Magyarországon is sikerül elektromos autóbuszokat értékesítenie.

A BYD elektromos buszok világszerte ismertek.

A hazai elektromosbusz-boom még várat magára. Ilyen jellegű közbeszerzéseket alig írtak ki az elmúlt években, ráadásul, ha meg is jelenik egy ilyen tender, akkor az kis darabszámra vonatkozik. Pécsett idén 12, Nyíregyházán pedig 4 darab kompozit szerkezetű Moduló elektromos busz állhat forgalomba. Megkérdeztük a BKV-t, hogy terveznek-e idén akkumulátortechnológiás buszokat vásárolni? Érdeklődésünkre azt a választ adták, hogy van forrás buszbeszerzésre, azonban még nem született döntés arról, hogy az újonnan beszerzésre kerülő járművek között milyen arányban képviselteti magát az elektromos hajtáslánc.

A BKV-nál jelenleg 20 darab Modulo C68E elektromos busz van forgalomban. “Az elektromos hajtással való tapasztalataink eddig megfelelőek: a járművek dinamikusan és alacsony áramfogyasztással közlekednek. Ugyanakkor a prototípus-jellegű műszaki megoldások gyermekbetegségei miatt egyelőre nem hozzák az elvárható üzemkészséget” – tájékoztatta a Vezesst a BKV kommunikációs osztálya.

Érdeklődtünk a Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM) is, hogy várható-e idén olyan elektromosbusz-beszerzést támogató pályázat kiírása, mely az állami társaságokat segítené null-emissziós járművek megvásárlásában. Erre a kérdésre azonban közel egy hónap alatt semmilyen érdemi válasz nem érkezett.