Nyerges vontatóból és pótkocsiból álló járműszerelvényre – a szöveg hátralévő részében kamionnak fogom nevezni, mégha pongyola megnevezés is. A hölgyismerősünknek sem mondjuk azt, hogy babám, de csinos vagy ebben a skót-négyzethálós szoknyában – szóval kamionokra való abroncsokról, gördülési ellenállásról, futófelületekről tudhattunk meg izgalmas dolgokat a Szerbiában található Navak tesztpályán.

Mind a három tengelyre tudnak A-s abroncsot szállítani

Az elméleti okosítás után már tudjuk, hogy mennyit számít a fuvarozásban a jó abroncs, azt is feljegyeztük, hogy a Michelin az első olyan abroncsgyártó, aki a teljes járműszer kamionra, vagyis a kormányzott, hajtott és pótkocsikerékre is tud „A” gördülési ellenállású osztályba sorolt gumit ajánlani. Ez a Michelin X® Line™ Energy, amit főleg autópályás, autóutas felhasználásra terveztek, aránylag nagy sebességre és hosszú utakra.

Így néz ki a pótkocsira való gumi futófelülete

Megtudtuk a Michelin varázsszavainak jelentését is, hogy a Regenion a gumi használata, kopása során nyíló lamellákat takar – ez biztosítja a szükséges tapadást a gumi teljes élettartama alatt – a Carbion pedig újfajta keverési eljárás fantázianeve, ahol az összetevők egy részét folyékony halmazállapotban keverik össze és így jobban keverednek, ami végül tartósabb gumit eredményez. A Powercoil a vékonyabb, könnyebb, de erősebb acélszál-sodrony az abroncs peremén, az Infinicoil pedig az abroncs felületéhez közel futó, több száz méter hosszú acélszál kódneve. Ez utóbbi a nagyobb futásteljesítményért felel. Vannak még olyan boszorkányságok, mint a toronypumpa lamella, vagy a zajvédő fal, ami nem az autópálya szélén, hanem az abroncs felületén található és a kisebb menetzaj miatt kerül a gumira.

40-60 méterrel gurul messzebbre a Michelin abroncsos szerelvény

A tesztpályán azt próbálják meg szemléltetni, hogy a sok elméleti dolog, hogy működik élőben. Két teljesen egyforma kamion áll előttünk, az egyiken Michelin abroncsok, a másikon egy jó nevű konkurens terméke. A teszt egyszerű, a két jármű vezetője, akik néha váltják egymást, 30 km/órás tempónál – ezt a kabinba épített műszerekkel ellenőrzik – üresbe teszi a váltót és egymás mellett gurulnak, míg meg nem állnak. Rakomány, extra súly egyik pótkocsin sincs, a pályát nem ilyen extra terhelésre tervezték. Ami meglepő, hogy már 30-ról is lazán 500 métert gurulnak a kamionok, míg megállnak. Egy személyautó közel sem gurul ilyen távot. A két abroncs között átlag 40-60 méter a különbség, a Michelin javára.

Míg a pályán hasonlítgattuk a gumik gördülési ellenállását, addig két másik, műszerekkel szintén telezsúfolt autó is elindul, ők valós forgalomban mentek egy nagyobb kört, hogy onnan is legyen valami információnk. Ott már a fogyasztásban is volt mérhető különbség, nem is kevés, 2 liternél is több.

Ez pedig a takarékos Michelin abronccsal mért fogyasztás

Nagyobb profilmélység, jobb gumi?

Ha az átlagember ránéz két különböző abroncsra és azt gondolja, hogy a nagyobb profilmélységűvel jár majd jobban, mert az tovább tart, akkor hatalmasat téved. A nagy profilmélységgel nagyobb gördülési ellenállás és nagyobb fogyasztás is jár. Takarékossági szempontból a teljesen sima felületű abroncs lenne az ideális, de ugye ez meg nem adna elég jó tapadást, vízen, hóban teljesen használhatatlan lenne. Szerencsére van erre remek megoldás: a kopással párhuzamosan egyre szélesebbre nyíló barázda. Így a gördülési ellenállás is alacsonyan tartható és a tapadás, vízelvezető-képesség is megmarad az abroncs teljes élettartama alatt.

A kis kerek lyukak a toronypumpa-lamellák és a tapadásban van szerepük

A teherautó abroncs négy élete

A Michelin teherabroncsai nem a legolcsóbbak. Viszont az a fuvarozó, aki a kasszánál fizetésnél nagyobb időtávlatokban gondolkodik, az biztos, hogy végül mégis jól jár vele. A felárért állítólag már alapból 15-20 százalékkal nagyobb futásteljesítményt kap a vevő, amit a lekopott futófelület újravágásával még tovább lehet növelni. Ha a kopott felületű abroncs többi része még jó állapotban van, akkor új futófelületet ragasztanak rá, ami kopás után még egyszer újravágható. Így egy abroncsról akár négy bőrt is le lehet húzni, miközben a biztonság sem szenved csorbát. Az újrafutózással nagyjából 30 százalékkal olcsóbban jön ki a fuvarozó, mintha minden porcikájában új gumit vásárolna.

Több élete is vane gy Michelin abroncsnak

Mennyit lehet vele spórolni?

Sokat. Hogy a 40-60 méteres plusz szabadonfutás, vagy a két kamion tesztúton mért bő kétliteres fogyasztáskülönbség mit jelent egy fuvarozó cég életében arra a Michelin végzett egy számítást. Ha 50 autós flottát és évi 120 ezer kilométeres futást feltételezünk 1 eurós üzemanyagár mellett, akkor 2880 eurót lehet így spórolni. Ez a teljes flottára számolva évi 144 ezer eurós – 44 millió forintos – megtakarítást jelent. Szép összeg.