Macedónia gazdasága nincs könnyű helyzetben, hiszen az ország főként a mezőgazdaságból él, ipara szinte nincs. Mégis ezt az országot választotta korábban a belga autóbuszgyártó, a Van Hool legújabb gyáregységének felépítésére. A belgák két évvel ezelőtt, a volt jugoszláv tagköztársaság fővárosában, Szkopjében húzták fel úgy gyárukat, azzal a céllal, hogy itt szereljék össze a Van Hool legújabb turistabuszát.

Az EX-et egy évvel ezelőtt mutatták be két változatban. Most már legalább négyféle kiadásban készül. Első ízben a kéttengelyes EX 15H és az EX 16M került gyártásba, majd a típuscsalád kiegészült a háromtengelyes EX 16H-val és az EX 17H-val. Ezek lényegében csak hosszúságban és felszereltségben térnek el egymástól, kinézetre teljes mértékben megegyenek.

Nyugati színvonalú buszokat gyártanak a Balkánon 2 A nem túl látványos formaterv ugyanakkor korszerű technikát rejt. Az EX turistabuszt Paccar MX-11-es, Euro 6-os motorokkal szerelik. A megrendelők kétféle teljesítmény, egy 394 (290 kW), valamint egy 436 (320 kW) lóerős erőforrás közül választhatnak. A modellhez választható vezetéstámogató rendszerek listája pedig rendkívül impozáns, hiszen ezek a buszok elektronikus fékrendszerrel (EBS3), kibővített fékrendszerrel (AEBS), elektronikus menetstabilizálóval (ESP), sávelhagyásra figyelmeztető asszisztenssel (LDWS), valamint adaptív sebességszabályozóval is készülhetnek (ACC).

Nyugati színvonalú buszokat gyártanak a Balkánon 3
Az EX utastere teljes mértékben megfelel az európai igényeknek. Kialakítása ugyan nem rejt sok izgalmat, viszont fedélzetén – a vezető és az utaskísérő ülését nem számolva – akár 65 utas is helyet foglalhat. A második ajtó igény szerint a szokásosnál szélesebb, emellett ugyancsak a középső ajtónál lehetőség van mozgássérült lift beszerelésére is.

Nyugati színvonalú buszokat gyártanak a Balkánon 4 A EX-re is, melyre eddig már több mint száz megrendelés érkezett. Nem meglepő módon a vásárlók között van Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Svájc és az Egyesült Királyság is.