Nemrég jelent meg a felhívás a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) honlapján arról, hogy a közlekedési társaság bérbe adná, vagy adott esetben értékesítené valamelyik autóbuszgarázsát. A fővárosi cég azonban meglepő módon nem határozott meg konkrét összeget sem a bérlés, sem pedig az értékesítés terén, ami így önmagában kétségeket ébreszthet az eljárás tisztaságára vonatkozóan.

Ajánlatokat várnak
A BKV Zrt. a Fővárosi Közgyűlés április 30-án elfogadott üzleti tervére hivatkozva döntött az autóbusz garázsok hasznosításáról. A fővárosi közlekedési társaság ajánlatokat vár a több mint 10 hektáros cinkotai, a 11,2 hektáros dél-pesti, a 7,3 hektáros óbudai, valamint az 5,5 hektáros kelenföldi garázsra. Utóbbihoz 3000 négyzetméternyi út is tartozik. A telephelyek bekerítettek, azokon iroda és műhely épületek, szerelőcsarnokok, szociális épületek, autómosó berendezések, üzemanyagtöltők, valamint jelentős nagyságú, az autóbuszok tárolására szolgáló burkolt területek találhatók.

Megkerestük a BKV-t a telephelyek hasznosításával kapcsolatban, mely arról tájékoztatta a Vezess.hu -t, hogy a lépésre azért van szükség, mert a járatkiszervezések miatt jelentősen csökkent a BKV buszágazatának teljesítménye. A társaság indoklása szerint jelenleg Budapesten megközelítően 1200 autóbusz közlekedik, melyek meghatározó részének üzemeltetéséért egészen a közelmúltig a BKV felelt. Azonban az új buszüzemeltetési modell következményeképpen a BKV Zrt. teljesítménye az utóbbi időszakban mintegy 300 járművel csökkent.

A felújítás során szépen kipucolták a közel 20 éves Ikarus 435-ös DAF motorját
A felújítás során szépen kipucolták a közel 20 éves Ikarus 435-ös DAF motorját

A BKV megválik egyik autóbuszgarázsától

A BKV megválik egyik autóbuszgarázsától

A felújítás során szépen kipucolták a közel 20 éves Ikarus 435-ös DAF motorját
A nemrég felújított Ikarus 405-re olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy egész délután sor állt az első ajtó előtt. De nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek is be akartak ülni a vezetőfülkéjébe, hogy egy pillanatig buszsofőrnek képzelhessék magukat
Ki gondolná mennyi kábel van egy busz oldallemeze alatt? Pedig az Ikarus 405 a maga korában egyáltalán nem lógott ki a sorból műszaki fejlettségével
Az Ikarus 405-öst eredetileg Perkins Phaser 135T típusú motorral gyártották, viszont a nemrég felújított példányba Euro-3-as Cummins erőforrás került
A nap folyamán minden egyes autóbusz ajtajára jutott az ajtónyitást manuálisan gyakorló gyermek
Egy BKV-állományban lévő Ikarus 260-as hátsó része. A jármű érdekessége, hogy a hátsó traktust utólag alacsonypadlóssá tették, mely így kicsit emlékeztet az egykori Ikarus 556-os modellre, melyen gyárilag alkalmazták ezt a megoldást
Az egyik felújított buszon egy meglehetősen koros gumit találtunk, melynek oldalát egykoron talán még le is festették.
Az 1/3 részben alacsonypadlóssá tett Ikarus 260-s összes ajtaja teli üveges, mely így egyedülállónak számít Budapesten, hiszen a felújítások során mindig meghagyják a gyári ajtót
Az öko-buszban egy hatalmas terepasztal is megtekinthető volt, mely az Ikarus 280 elejétől a végig betöltötte a teret
Lassan már emlékmű lehetne a kelenföldi üzem kapuja
A BKV megválik egyik autóbuszgarázsától 32
Két nosztalgiabusz: Ikarus 180 csuklós és Ikarus 260 szóló változat. Előbbi majdnem a rendszerváltásig közlekedett Budapesten, utóbbiból pedig még mindig rengeteg fut a főváros útjain (is).
Csak néhány jellemző, ami miatt ez a 260-as nagyon népszerű nosztalgiabusznak számít: ráncajtó, trilex-tárcsa és a '70-es éveket idéző korhű fényezés.
Jól kipucolták a 65 éves szerelőgarázst a nyílt napra hiszen még busz is alig maradt benne
Egy kiszerelt ZF váltó
Egy Ikarus 280-as fekvő motorja, mely akár már múzeumi darab is lehetne, ettől függetlenül még működőképes
A kelenföldi üzemegység újabban a plüss bevonat helyett könyebben tisztítható anyaggal borítja be az üléseket, mely amellett, hogy praktikus még jól is néz ki
A citarósított Ikarus 405-ös. Mennyivel szebben mutatna ez a beltér sárga vagy zöld kapaszkodókkal és kék ülésekkel, de a BKK döntésének köszönhetően most már a buszok utasterében is túlteng a bilikék és a szürke kombinációja
A felújított Ikarus 260-as utastere, mely szinte teljesen megegyezik a korabeli állapotokkal. A jármű sajátossága volt, hogy a gyermekek részére külön leszállásjelző gombot helyeztek el a tervezők a vezetőfülkén, közvetlenül az első ajtóval szemben
Fotó megosztása:

Jól kipucolták a 65 éves szerelőgarázst a nyílt napra hiszen még busz is alig maradt benne

Jól kipucolták a 65 éves szerelőgarázst a nyílt napra hiszen még busz is alig maradt benne

Mindenért a kiszervezés felelős?
Sőt, várható, hogy a további kiszervezések miatt, valamint a jövőre bizonyosan mérséklődő villamospótlási feladatok miatt ez a teljesítmény még további 100 busszal csökken. Ez azt jelenti, hogy a BKV teljesítménye közel egyharmaddal zsugorodik, ami miatt az öt garázsból (a troligarázs az ötödik) egy feleslegessé válik. A BKV indoklása szerint a jelenlegi ajánlatkérés csak a döntés előkészítését segíti. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elítéli a BKV telephely hasznosítási akcióját. Az egyesület szerint a mostani lépés egyszerűen nem indokolt, emellett arra hívja fel a figyelmet, hogy a korábbi telephelyek értékesítésével kapcsolatban rendőrségi nyomozás is volt.

“Egy újabb telephely bezárásával csak a költségek nőnének, ráadásul az önkormányzat vagyonvesztést szenvedne el. Ez a helyzet felveti a hűtlen kezelés lehetőségét. A leghatározottabban tiltakozunk az autóbuszos közlekedés jelenleg alkalmazott BKK-s szétverése ellen. Amikor a BKK indult, nem ez volt a feladat, időközben azonban kissé átértelmezték a szakmai javaslatokat. Ami ma folyik, az már nem támogatható, az káros a városra és az utasokra nézve.” – nyilatkozta magazinunknak a Dorner Lajos, a VEKE elnöke.

A VEKE szerint a BKV-nak már csak öt garázsa maradt, amelyek már így sem elegendőek Budapest lefedésére, ami miatt óriásira nőttek a rezsimenetek. Emiatt a BKV buszoknak így is rengeteg utat kell megtenniük kiálláskor, valamint a garázsba való visszatéréskor.