A teherautók ugyan csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékáért, továbbá a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét.
A kezdeményezett változtatások elsősorban a teherautók formatervét változtatná meg lényegesen. A korábbi ‘tégla’ kialakítás helyett a jövőben gyártott kamionok vezetőfülkéje a lehető legjobb, aerodinamikus formákat használná ki. Bár a javaslat nem tartalmaz erre vonatkozóan konkrétumot, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan az utcán is találkozhatunk a Tesz-Vesz Városban látható alma, vagy tojás alakú szállító járművekkel.
Az érvényes uniós szabályozás szerint jelenleg csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, ebbe viszont nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint a teherautó elejének lekerekítése 12 százalékkal csökkentheti a légellenállást, további 3-5 százalékkal pedig a fogyasztás is redukálható. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró megtakarítást jelentene.
A bizottság becslése szerint egy átlagos, 100 ezer kilométert futó kamionnál a változtatások akár 5 ezer eurós megtakarítást eredményezhetnek évente. A járművezetők látóterének növelése pedig javíthatja a közúti biztonságot. A brüsszeli testület továbbá úgy számol, hogy 300-500 ember életét lehetne megmenteni évente az európai utakon.


Gömbölyű kamionokat akar az EU
Gömbölyű kamionokat akar az EU




Brüsszel szerint jelenleg 6,5 millió, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó fut Európa útjain, a közúti szállítás és a kamiongyártás pedig mintegy hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják Európában.