A szeptember 14-i polgári Ikarus találkozó keretében megrendezett szakmai napon mindenki láthatta, hogy faltól falig állnak a félkész buszok a gyártócsarnokban, igaz ezeknek csak kis hányadát fejezik még  be valaha is. Magára vessen az, aki nem figyelt eléggé Tarnai Sándorra, a cég vezérigazgatójára a nyílt napon, hiszen egyébként a vállalat elérhetetlen. E-mailre nem válaszolnak, telefonon pedig nagyon nehéz bárkit is utolérni, holott lenne miről beszélni. Hiszen ha kevés is, de jutott még némi siker az idei évre a hajdúsági gyártónak, köszönhetően az elmúlt egy évben történt erőfeszítéseknek.

Tele van a csarnok a Hungarian Bus 122L típusú kezdeményeivel

Tele van a csarnok a Hungarian Bus 122L típusú kezdeményeivel

A MJT Zrt. 56 éve működik a cívis városban, gyártócsarnokainak és raktárainak alapterülete összesen 16 000 négyzetmétert tesz ki. Mégis csak egy kisebb épületben folyik jelenleg is munka, ahol Széles Gábor egykori, HB 122L típusú félkész, soha be nem fejezett buszai nem kevés helyet foglalnak el. A kép összességében lehangoló, hiszen több tucat festésre váró karosszéria mellett kínai autóbuszok és felújításra váró Ikarusok állnak a gyárépületben. A cég most a korábbi szerződések teljesítésén dolgozik, ugyanis a közelmúltban egy teljesen új, 10,5 méter hosszú, alacsony belépési magasságú, városi autóbusz kifejlesztésére kapott megrendelést a németországi Karlsruhéből. A Mercedes alvázra épülő, kétajtós autóbusz karosszériája rozsdamentes acélból készül, motorja pedig szintén a német gyártótól származik. A midibusz látszólag nem túl magas, ami annak köszönhető, hogy a helyi közlekedési vállalatnál kifejezetten kérték, hogy az új buszok képesek legyenek a Karlsruhe-i szűk és alacsony alagutakban közlekedni.
A Karlsruhe-i buszok kínainak ható fényszórót kapnak

A Karlsruhe-i buszok kínainak ható fényszórót kapnak

A vezérigazgató úr szerint összesen tíz darab autóbusz legyártására kötöttek szerződést, melyet mindenképpen teljesítenek, hiszen a német vevő előre, egy összegben kifizette a buszokat. A Németországnak készülő járművek mellett két darab új belgrádi emeletesen is dolgoznak, a Lasta ugyanis elégedett az elmúlt években szállított JTDD0 típusú kétszintesekkel, melyekből korábban Isztambul is rendelt 50 darabot. Eközben az MJT az új buszok gyártása mellett továbbra is foglalkozik felújításokkal is: jelenleg egy Németországból vásárolt Ikarus 256 teljes, vázcserés rehabilitációján dolgoznak, melyet a jövő évi, polgári Ikarus-találkozón várhatóan már teljes pompájában megcsodálhatunk.
Ez is csak kétharmad részben alacsonypadlós

Ez is csak kétharmad részben alacsonypadlós

Mindezek mellett egyfajta kiegészítő tevékenységként az MJT kínai buszokkal is elkezdett foglalkozni. Tarnai Sándor úr szerint a távol-keleti buszok inváziója ugyanis továbbra is érinti az európai, így a hazai piacot. A debreceniek a Bonluck felkérésére több elővárosi, illetve egy turistabuszon végeznek el módosításokat, annak érdekében, hogy azok megkapják a szükséges típusbizonyítványt. 2009-ben mintegy hatmillió euró értékű magyar technológia-transzferről írt alá szerződést az Orientbus Kft. a Jing Long Automotive vállalattal, melynek keretében az MJT Zrt. 12 és 18 méteres alacsonypadlós autóbuszait gyártották volna Pacsouban dízel, gázüzemű és később elektromos motorokkal. A megállapodásból végül nem lett semmi, bár kétségtelen, hogy újabb érdekes fejezettel bővült a magyar buszgyártás fellendítéséről szóló, több ezer oldalas, virtuális álmoskönyv.
Ez meg a másik lesz

Ez meg a másik lesz

Hogy mi lesz az MJT Zrt.-vel azt egyelőre nagyon nehéz megmondani, de nincs kizárva, hogy hamarosan a debreceni gyártó lehet a következő, aki lehúzza a rolót. Az itthoni keresletet jól tükrözi, hogy már egy ideje eredménytelenül árulják az interneten alacsonypadlós, szóló buszaikat, mind a saját honlapjukon, mind pedig a Vaterán. Holott a piros és a fehér L 23-asra lecsaphatna a BKV, ha lenne pénze licitálni. Már csak amolyan tűzoltás gyanánt.