Az új autóbuszok szolgáltatásvásárlás útján történő forgalomba állítására kiírt tenderen a Budapest Közlekedési Központ és a BKV igazgatóságainak döntése szerint az eljárás nyertese a VT-Transman Kft., a szolgáltató 150 darab új autóbusszal kezdheti meg egyes járatok üzemeltetését fokozatosan, 2013 májusától – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
 


A teljes buszflotta várhatóan júliusig áll forgalomba, a járművek alacsonypadlós, légkondicionált Mercedes Citaro típusú járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű.

Mint a BKK rámutat, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért vállalta az üzemeltetést a nyertes pályázó. Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek (pl. a klíma miatt) eleve drágábban üzemeltethetők.

Ugyanakkor a BKK szakértői vizsgálatai egyértelműen alátámasztották: ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi újbusz-beszerzés, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a 2003 és 2009 között felvett működési hitelek miatt ma nem is látható.

A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A BKK a szolgáltatásra írt ki közbeszerzést, nem a buszokra, azt a szolgáltató választotta, vélhetően azért Mercedest, hogy teljesíteni tudja a vállalt minőséget. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma (ma a BKV buszparkja 5% fölötti értékeket produkál!), a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak.

150 új Merci érkezik BKV-hoz 3


Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni. A csuklós autóbuszokkal fejlődni fog többek között a 7-es és 173-as vonalcsoport szolgáltatása.

A kiválasztott szolgáltató, a VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetik autóbuszaikat.

A budapesti buszok adják a főváros tömegközlekedési kapacitásainak mintegy 40%-át. A járművek  átlagéletkora 18 év. A 150 új autóbusz beállításával a cég közlése szerint javul majd a budapesti buszközlekedés színvonala.