A Levegő Munkacsoport nyílt levélben hívja fel az állampolgárok és a döntési helyzetben lévő vezetők figyelmét arra, hogy a RoLa (Rollende Landstrasse – gördülő közút) közlekedése hazánkban évről évre egyre nehezebb helyzetbe kerül. Míg Ausztriában az emberek vasútra szállnak autóikkal, hogy nyugodtan és pihentetően utazhassanak át az országon, addig nálunk olyan terheket rónak a vasúti kamionszállításra, amivel az nem képes versenyezni a közúttal.

Emellett a Budapest-Wels szakaszon viszonylag könnyen beilleszthetőek a menetrendbe a RoLa szerelvények a jó állapotú pálya és a kétvágányú kialakítás miatt. A Románia és Szerbia felé irányuló közúti kamionforgalom tehermentesítését szolgáló vonatok azonban csak Szeged-Kiskundorozsma RoLa terminálon tudnak le- és felpakolni, Kiskunfélegyházától azonban ez a szakasz egyvágányú, ami azt jelenti, hogy állomási találkozásokhoz kell igazítani a vonatforgalmat. Az óránként közlekedő IC-k és az ezek mellett közlekedő egyéb vonatok emiatt folyamatos várakozásra kényszerítik a RoLákat, így elnyújtva azok menetidejét, ezzel hátrányba hozva a szolgáltatást a közúttal szemben.

Ezek alapján érthető a Levegő Munkacsoport közleménye és a hozzá kapcsolódó nyílt levél közzététele, amivel az alternatív szállítási módok védelmére kelnek.

A Levegő Munkacsoport közleménye

A RoLa Magyarországon hosszú évekig sikertörténetnek bizonyult. Ha átvészelné azt az időt, amíg bevezetik a tehergépkocsik útdíját, nemcsak fennmaradna, hanem komoly fejlődésére is lehetőség nyílik. A RoLa korábbi években megszokott támogatása idén megszűnt, és amennyiben nem történik változás, 2013. január elsejével minden bizonnyal leáll a RoLa-szállítás Magyarországon. A Levegő Munkacsoport ezért elengedhetetlennek tartja az évente mintegy 400 millió forintot kitevő pályahasználati díj megfizetésének átmeneti elengedését a RoLa részére 2013-ban.

MÁV RoLa

MÁV RoLa

A Miniszterelnökséget vezető államtitkárnak, Lázár Jánosnak és Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszternek írt levelében a civil szervezet arra hívja fel a figyelmet, hogy az átmeneti kedvezmény megadásával az állam nem veszítene pénzt, hiszen a RoLa megszűnése esetén sem lenne bevétele a pályahasználati díjból. Egyúttal megmaradnának a RoLa egyéb díjfizetései, amelyek évente 900 millió forintot tesznek ki. Megmaradna továbbá mintegy 100 munkahely és az ebből származó adóbefizetés is. Nem utolsósorban pedig évente több tízezerrel kevesebb kamion zúdulna útjainkra, és így kisebb lenne a levegő- és zajszennyezés, kevésbé rongálódnának az útjaink, csökkenne a balesetveszély.

Ha lesz útdíj, akkor a RoLa már nem szorul majd támogatásra, azaz ismét fizethetné a pályahasználati díjat. Viszont ha most bedől a RoLa, akkor hiába javulnának a piaci lehetőségei a kilométer-arányos útdíj bevezetésével, hiszen csak jelentős költséggel és időráfordítással lehetne újraindítani.

Ide kattintva pedig megtekinthető Lukács Andrásnak, a Levegő Munkacsoport elnökének Németh Lászlónéhoz írt nyílt levele.