Egyre több, ha szinte nem az összes 40 tonnás kamion rendelkezik GPS nyomkövető és fedélzeti analitikai rendszerrel. Ez nem is csoda, hisz a fuvarozó cégeknek egyértelmű előnye származik abból, ha percre pontosan ismerik járműveik helyzetét és a róluk érkező fedélzeti telematikai adatokat. Természetesen nem a légterelők, vagy a futómű beállítása érdekli leginkább a speditőrt, hanem a jármű sebessége, terheltsége, iránya, a vezető munkavégzésének ütemezése az, amiért érdemes folyamatosan szemmel tartani a szerelvényt.

A járművezető elszigeteltségét enyhíti, hogy a távolból figyelnek rá.

A járművezető elszigeteltségét enyhíti, hogy a távolból figyelnek rá.

Bár elsőre sok pilótából ellenkezést váltott ki ez a fajta felügyelet, mivel a nagytestvér árulkodásának érezték a beépített érzékelők által róluk és a járművükről adott információkat, mégis annak, aki valóban igényesen végezné munkáját, segítséget jelenthet az állandó megfigyelés. Olyan ez, mint az ABS volt elterjedésének kezdeti szakaszában. Sokan teljes hittel biztosították ismerőseiket arról, hogy nekik bizony nem kell ilyen rendszer, mert a lábukban van a blokkolásgátló. Egy szélsőséges esetben még igazuk is lehet abban, hogy az ABS-nél jobb hatásfokkal lehetnek képesek fékezni, azonban azzal az egy pedállal, ami a rendelkezésükre áll, sohasem lehet minden kereket különböző hatásfokkal lassítani.

Ehhez hasonlóan a GPS által közölt információk alapján, a magyarországi telephely dolgozói olyan segítséget képesek nyújtani a járművezetőnek, amit ő egy német autópályán, vezetés közben nemigen tudna önerejéből pótolni.

De nem csak a járművezetőnek adhat segítséget a GPS-es telematikai rendszer által begyűjtött adatbázis, hanem szükség esetén a hatóságok is hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz. Szegeden, több nagyvároshoz hasonlóan GPS-es buszkövetés működik minden egyes helyi járatú autóbuszban. Nemrég egy halálos kimenetelű baleset kapcsán segítette ki a buszsofőrt a rendszer, amikor a lekért adatokból kiderült, hogy a baleset előtt, védet útvonalon 42 km/h-val haladt autóbuszával. Análl is inkább fontos ez a városon belül közlekedő közösségi közlekedést végző autóbuszok számára, mivel a telephely 50 km-es körzetében, európai uniós szinten mentességet élveznek a tachográf használata alól. Így a rögzített GPS-adatokból nyerhető egyedül információ a jármű korábbi sebességéről.

Bagossy Tamás, a GPS-es követéssel és telematikával foglalkozó WebEye Magyarország ügyvezetője elmondta: – Volt olyan esetünk, amikor külföldön jelentős gyorshajtás miatt őrizetbe vettek egy sofőrt, ugyanakkor a GPS adatokból pontosan megállapítható volt, hogy csupán minimális mértékű volt a sebességtúllépés. Egyértelmű volt, hogy a hibát az ottani hatóságok követték el, elfogadták az adatainkat, a sofőrt pedig szabadon engedték. Meggyőződésem, hogy a GPS rendszerek jogvitákban történő felhasználása a hazai gyakorlatban is egyre elterjedtebbé válhat, a nemzetközi trendek legalábbis erre engednek következtetni.

Egy másik esetről is beszámolt: – Pár hónappal ezelőtt egyik üzletfelünk, egy nemzetközi szállításokat végző fuvarvállalat tehergépjárműve felborult. Több tízmillió forint értékű libamájat szállított, és mivel a rakodótérből az útra borult az áru, a helyi közegészségügyi szakemberek elrendelték a rakomány megsemmisítését. A járművezető hibájára hivatkozva a biztosító nem akart fizetni, ugyanakkor a telematikai adatokból megállapítottuk, hogy a sofőr betartotta a sebességkorlátozást, így végül a biztosítótársasággal is sikerült megegyezni, és kifizették a hatalmas kártérítési összeget.

A digitális tachográf adatai a legtöbbször elegendőnek bizonyulnak. Ám vannak helyzetek, amikor ez nem elég.

A digitális tachográf adatai a legtöbbször elegendőnek bizonyulnak. Ám vannak helyzetek, amikor ez nem elég.

Természetesen ilyen esetekben a tachográf adatai szolgáltatják az elsődleges bizonyítékot az esemény előtti sebességről, ám elképzelhető, hogy egy balesetben ez olyannyira megsérül, hogy csak nehezen nyerhető ki belőle információ. Ráadásul hiába digitális tachográf, a hatóságok gyakran abból az általánosításból indulnak ki, hogy a járművezető bizonyára befolyásolta a mért adatokat. Ezért egy másik forrásból beszerzett sebességadat mindig további megerősítést jelent egy-egy vitatott esetben. Nem is beszélve arról, hogy néha még az eltűnt kamiont is segít megtalálni.