Vajon kinek szól az ingyenhírdetés?

Vajon kinek szól az ingyenhírdetés?

Vajon kinek szól az ingyenhirdetés?


Néhány napja már írtunk a Levegő Munkacsoport és a Parking Kft. közös kampányáról, amelyben a teherfuvarozókat próbálják rávenni, hogy az eddigieknél komolyabban vegyék a behajtási hozzájárulás megfizetését. A BKV buszainak hátulján lévő reklámok mellett közterület-felügyelőkkel és komoly bírságokkal, büntetőpontokkal is motiválják a sofőröket az engedélyek megszerzésére.

Nem a büntetés a cél?

A Parking Kft. nem győzi hangsúlyozni, hogy céljuk a főváros lég- és zajszennyezésének csökkentése és nem a pénzszedés. Ennek ellenére igen komoly szervezet áll lesben, hogy lesújtson azokra a teherautósokra, akik hozzájárulás nélkül lépik át az övezethatárt. Egyesek szerint túlzás ez a kizárólag az engedélyek meglétének ellenőrzésére felállított csapat. Ha pedig hihetünk annak az információnak, miszerint a magyar utakon legfeljebb kétszáz közlekedési rendőr van egyszerre szolgálatban, akkor valóban elgondolkodtatóak ezek az arányok.

De nézzük, miért vesznek kevesen behajtási hozzájárulást:

Különféle övezetek

Különféle övezetek

Különféle övezetek


A fuvarozók szerint azért ennyire kevés a legálisan, behajtási engedély birtokában a fővárosba hajtó teherautók száma, mert sokszor szinte lehetetlen megszerezni a szükséges papírt, a Parking Kft.-t nem lehet elérni, az engedélyek kiadásakor szubjektív szempontok is szerepet játszanak, és hiányoznak az alternatív útvonalak is.

Maga az eljárás is lassú és nehezen átlátható. Ennek ellenére a Parking Kft. tájékoztatása szerint az elutasítási arány csekély. A beérkező kérelmeket a Parking Kft. szakemberei bírálják el, rengeteg szempont figyelembevételével. Például ha valaki építkezésre szállítana téglát, akkor megnézik, folyik-e egyáltalán építkezés a célterületen, kell-e oda annyi építőanyag és elképzelhető az is, hogy kisebb teherautót ajánlanak majd erre a célra.

Rossz, de egyre jobb

Rendőrnek látszó ellenőr

Rendőrnek látszó ellenőr

Rendőrnek látszó ellenőr


Pedig az utóbbi időben sokat javult a helyzet – talán ennek tudható be, hogy míg az év elején minden tizedik, ma már minden harmadik teherautónak van behajtási hozzájárulása -, hiszen az eddigi nyolc munkanapról kettőre rövidült a papír elkészüléséhez szükséges idő. Ez még mindig több, mint amennyit a fuvarozók szerint megengedhet magának az, aki abból él, hogy gyorsan, pontosan szállít.

Szerencsére az ígéretek szerint előbb-utóbb a mindkét fél szerint szükséges on-line igénylés is megoldható lesz. (Jelenleg nem a Parking Kft.-n múlik a bevezetés, ők már fél éve készen állnak az online ügyintézés beindítására.)

A következő oldalon őszintén gratulálunk a Levegő Munkacsoportnak. De tényleg.


Kedvezmények

A Levegő Munkacsoport hallatán a legtöbb embernek – nemcsak az autósoknak – rögtön ökölbe szorul a gyomra. Elég csak a legutóbbi, Ikvai-Szabó Imrével közösen kifundált, szerencsére hamar elvetélt agyrémükre, a mesterséges dugóra visszaemlékezni.

AZ Euro5-re kedvezmény jár

AZ Euro5-re kedvezmény jár

Az Euro5-re kedvezmény jár


Most azonban kifejezetten jó ötlettel rukkoltak elő: ha már mindenféleképpen környezetvédelmi ürüggyel kell fizetniük a kamionosoknak, akkor legalább azok kapjanak ötvenszázalékos kedvezményt, akik az Euro5-ös károsanyag-kibocsátási normának megfelelő járművel hajtanának be a tiltott városba. Korrekt, hogy még az Euro4-esért is jár harminc százalék mínusz.

Szép gondolat. Igaz, sokkal jobb lenne a nemes társaság megítélése, ha mondjuk az utolsó fővárosi zöldterületek eladásakor, beépítésekor lennének olyan hangosak, mint amikor a közlekedést kell megszakérteni.

Számoljunk egy kicsit!

Itt már nem járnak kamionok

Itt már nem járnak kamionok

Itt már nem járnak kamionok


Gyakorlatilag – néhány kivételes úttól eltekintve – engedély nélkül tizenkét tonnánál nehezebb teherautó nem lépheti át Budapest határát. Persze kisebbekkel ez nem gond, de elég logikátlannak tűnik, hogy a nagy kamionok helyett kisteherautókkal szállítva kerüljenek be a szükséges áruk a főváros belsőbb kerületeibe. Folyton zsúfoltságról, szmogról hallunk, erre egy rendelet szerint kisebb és több autóval, nagyobb károsanyag-kibocsátással juthatna be ugyanaz az árutömeg.

Belegondoltak, hogy egy kamiont – amely egy fordulóval 24 tonna árut hoz a városba – hány izgága kisteherautóval lehetne kiváltani? Vagy, hogy ezek mennyivel több részecskeszennyezést, kormot – a Levegő Munkacsoport szerint ez maga a patás ördög – eregetnek a levegőbe? Csak viszonyítási alapnak: egy kamion fogyasztása öt személyautóénak felel meg, cserébe negyven-, ötvenszer annyi hasznos terhet képes megmozgatni.

Egyedül az utakat érő mechanikai terhelés nagyobb így, de ennek aránylag kevés köze van a levegő koromtartalmához.

Jövő

Behajtás csak pénzért

Behajtás csak pénzért

Behajtás csak pénzért


A jövőben még szigorúbbak lesznek az engedély nélkül behajtó sofőrökkel. Kamerarendszer kiépítése és a büntetési tételek több százezer forintra emelése is a tervek között szerepel, de a belsőbb kerületekben lévő logisztikai központokra, telephelyekre is szomorú jövő vár, hiszen idővel az engedélymentesen használható kijelölt megközelítőutak is eltűnnek majd.

Reméljük, a fővárosi boltok polcaira azért a jövőben is bejutnak valahogy az áruk. És persze nem túl drágán, mert – ne legyenek illúzióink – a  fuvarozók által befizetett újabb pénzeket is mi, vásárlók fogjuk összedobni a fővárosnak.