Röviden – használt Toyota RAV4 2000-2005 (XA20)
Mi ez? 2000 és 2005 között gyártott kompakt SUV, a RAV4 második generációja első- vagy összkerékhajtással. 2003-ban volt a modellfrissítése.
Melyik motor jó bele? Összesen háromféle motorja volt, de ez elég is, ha az 1,8 és a 2,0 literes benzines illetve a 2,0 D-4D dízel is ajánlható.
Mennyibe kerül? Használt autóként a 2. generációs Toyota RAV4 ára 1-1,3 millió forintól ível körülbelül 2,3-2,7 millió forintig.
Mi van helyette? A rövid helyett a háromajtós Suzuki Grand Vitara és Honda HR-V. Az ötajtós helyett például Honda HR-V és CR-V, Nissan X-Trail.

Nagyon sokan keresnek japán szívóbenzinest használt autóként, mert azt remélik, hogy arra nem kell majd költeni. Mivel ezek a vágyak gyakran azzal egészülnek ki, hogy az autó ne is kerüljön sokba, az ábrándok metsző halmazában alig, vagy egyáltalán nem marad használt autó.

Főleg egymillió forintból bajos bármit is venni, amit nem vitt el a korrózió, tehát alváza, segédkerete, karosszériája vagy hajtáslánca nincs a kocsi értékéhez képest gazdaságos módon szanálhatatlan állapotban.

Pláne nehéz egy olyan népszerű autóból, amilyen a második generációs Toyota RAV4. 960 ezer forintos irányárával a kínálat legolcsóbb benzines autója állt modellt az XA20-as Toyota RAV4-est bemutató cikkünkhöz. A fekete háromajtós tulajdonosát áttételesen ismerem, én segítettem a kocsit lefotózni is, ezért lehetnek ismerősek a hirdetésben lévő képek.

A cikkhez fotózott használt Toyota RAV4 egy másik autó megvásárlása után vált nélkülözhetővé, az utóbbi években összesen pár száz kilométert ment csak a JSZP-lekérdezés alapján. Nem csoda, hogy az eladáshoz új akkumulátort kellett venni hozzá az állásidők miatt.

Karosszériáján egy jobb hátsó horpadás idéz egy régi kontaktust, a sebet sima fekete festék borítja, a javítás már az új tulajdonosra vár, ha fontos neki.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 45

Egymillió forintból egyre nehezebb bármit is találni, ami nem visz el azonnal horribilis pénzeket

Modelltörténet: 2000-ben jött, 2005-ben ment

Világsiker volt az 1994 és 2000 közötti első generáció, amelynek utóda nagyobb és biztonságosabb lett, de megőrizte a személyautós technikát és elődje értékeit. Megmaradt a három- és az ötajtós karosszéria is, így ez az utolsó Toyota RAV4, amelyből rövid tengelytávú városi terepjáró is készült.

2003-ban volt a modellfrissítés, ezzel a tengerentúli piacokon 2,4 literes lett a nagyobbik benzines, de Európában a 150 lóerős 2,0 VVTi maradt az erősebbik Otto-motor. 2005 őszéig volt piacon az elsősorban a hölgyek körében kiugróan népszerű kis SUV, amikor a már csak ötajtós karosszériával gyártott utód leváltotta.

Milyen autó a használt XA20-as Toyota RAV4?

Nagy kár, hogy a csomagtérajtó nem felfelé nyílik, mivel rajta van a pótkerék, ez nem megoldható. De ha már oldalra nyílik, mint a régi Ford EcoSporton, legalább nyílhatna fordított irányba, a járda felé, de nem teszi, mert az európai vevőknek is a jobbkormányos közlekedéshez igazított, a japán belpiacra passzoló megoldással kell beérniük.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 46

Összecsukhatók és könnyen kivehetők a hátsó ülések a csomagtér bővítésére. Jó az autó variálhatósága

Új autóként anno csak ötajtós tesztautók jártak a Vezessnél, emiatt új volt nekem, mennyire felhőtlenül kezes és laza autó a rövid. A négyszemélyes nagyon hasonít a Suzuki Grand Vitarára abban, hogy ez is egy magas ülésű, jó kilátást nyújtó, nagyon kompakt benzines autó, amely elemében van városban is.

Játszi könnyedséggel vezethető, zsebkendőnyi helyen megfordul, különösebb érzék nélkül is pillanatok alatt le lehet vele parkolni. Ez egy igazi városi terepjáró, 3805 mm-es hosszával, 1735 mm-es szélességével és 1670 mm-es magasságával jól passzol zsúfolt forgalomba is. A csupán 228 centis tengelytávval és a közvetlen kormányzással hiperélénk és nagyon mozgékony. A viszonylag erős motorral egész vagány gép ez a 2001-es rövid RAV4.

Szinte az addigi 2,0 literes benzines 128 lóerős teljesítményét hozza a 125 lóerős 1,8-as négyhengeres. Hosszú karja ellenére az ötfokozatú váltó pontosan jár, az áttételek inkább rövidek, ami jót tesz a gyorsulásnak és a rugalmasságnak.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 47

Az 1200 kilós mini SUV 12,2 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, végsebessége 175 km/óra. Átlagfogyasztása 7,8 l/100 km

Az 1200 kilós mini SUV 12,2 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, végsebessége 175 km/óra, de autópályán nincs elemében. Sztrádára jobban jönne az ötajtós, ötszemélyes verzió, mert hosszabb tengelytávjából fakadóan jobb az egyenesfutása. 130 felett a zajszint is erőssé válik.

Az 1794 köbcentis, 1ZZ-FE kódjelű négyhengeressel a hosszabb és a rövid kasztnis modellek átlagfogyasztása 7,8 l/100 km a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint. A próbaúton hasonló értékeket olvastam le én is a fedélzeti számítógépről, pedig nagyrészt városban vezettem.

Motorok és fogyasztás

1,8, 125 LE – 7,80
2,0, 150 LE – 9,98
2,4, 160 LE – nincs adat
2,0 D-4D, 116 LE – 7,86

Közúti átlagfogyasztási adatok l/100 km. Forrás: Spritmonitor.de

Meglepett, hogy ebben a RAV4-ben nincs légkondicionáló. Azt feltételeztem volna, hogy ezekben az újonnan igen drága aszfaltterepjárókban alapfelszerelés volt a klímaberendezés, pláne a belga piacon, ahonnan ez az autó még 2006-ban, 5,5 éves korában Magyarországra költözött. De nem, még központi zár nélkül is készültek RAV4-es Toyoták Japánban, bármilyen meglepő.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 48

Nincs benne sok km, 222 000 km körül jár a számláló

Főleg a használt RAV4-ek hangulatát rontja, nem annyira a használati értéküket befolyásolja a lepusztuló belső tér. Az XA20-as RAV4 felületei részben olcsónak hatnak, műanyagjai könnyen karcolódnak.

Ebben az autóban a fotózás óta már frissen cserélt bőrborítás szépíti meg a volánt. Ráfért a bőrözés, mert a műanyag kormánykerék igen rusnyán képes öregedni. Az utastéri amortizációban sem kiemelkedő a RAV4, ráadásul ezek az elemek drágán pótolhatók, cserélhetők. Az ablakemelő-kapcsolónak eltört a kerete. Végül sikerült külön keretet találnia az autó gazdájának, különben az egyébként működő kapcsoló önmagában 128 000 Ft feletti tétel lett volna.

Futóművére kellett költeni gazdagon, hátul szemmel láthatóan új a jobb alsó keresztlengőkar, amiből csak gyárit talált a tulajdonos, mintegy 60 000 forintért, újak a stabilizátorpálcák, és pár száz km van hátul az új TRW lengéscsillapítókban is.

Fő hibalehetőségek

Ne bízzatok abban, hogy ilyen alacsony árú és ennyire magas korú japán benzinesekre nem kell majd költeni! Csak azért, mert ezt még Japánban gyártották vagy mert nincs rajta turbófeltöltő, ezek a motorok is az elmúlt 18-23 év karbantartásának gondosságától vagy hanyagságától függően lehetnek jók vagy felújításra érettek.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 49

Nem vészes az alja, de ráfér egy alvázvédelem

Ezek a benzines motorok tényleg jók, de kihagyott olajcserékkel, gagyi, nem a gyárilag előírt teljesítményszintű és viszkozitású motorolajjal tönkre lehet tenni őket évek szívós elhanyagolásával. Szerencsére a vezérműláncuk nagyon tartós és sokat kibír, 300 000 km feletti autókban sem szokott megnyúlni.

Mind a 2,0, mind az 1,8 literes motornak hibás lehet 180-200 ezer kilométer feletti futásteljesítménytől a katalizátora, amin szinte mindegyik autó rég túl van. Bár megy vele egy RAV4, ez egy elég drágán javítható gond. A kipróbált autóban nem ég hibalámpa, ez legyen alap, ha használt autót néztek.

A Toyoták korán hibalámpát kapcsolnak a műszerfalon, ha a katalizátor hatásfokának romlását észlelik vagy a lambdaszonda jelével van valami gubanc. Erre létező népi gyógymód az oxigénszenzor, azaz a lambdaszonda kiemelése, tehát egy csődarab beillesztésével az érzékelő eltávolítása a kipufogócsőtől. De ennek annyira semmi értelme, hogy ne is adjatok pénzt érte. Ha az érzékelő nem kap megfelelő jelet az eredeti helyén, mit oldana meg, ha messzebb teszitek?

Egymillióért is van megbízható Toyota? 50

3805 mm-es a karosszéria és csak 2280 mm a tengelytáv. Játszi könnyedséggel mozog városban, a 125 lóerős benzinessel vagány autó

Mindkét benzinest érinthette a párolgó üzemanyagot megfogó és azt a tankba visszajuttató szűrő hibája. A fokozott olajfogyasztás az 1,8-as motorokat sújtotta inkább, nem véletlenül emeli ki a hirdetés is, hogy ebben az autóban ezt megoldotta egy szervizbeavatkozással a tulajdonos, aki nagyon sok évet töltött el a RAV4-gyel.

Nagyobb kiadásokat tartogathat a 82,2×94 mm-es furat-löket arányával hosszú löketűnek mondható dízelmotor, pedig az 1CD-FTV kódjelű négyhengeres jól sikerült négyhengeres. Ez az egyetlen szíjas vezérlésű motorverzió az európai kínálatban. Én 105 000 km-es futásteljesítmény-határt találtam rá csereperiódusként. Ha nincs biztos adat és számla a cseréjéről, érdemes azonnal lecseréltetni a vezérlését, ha ilyen autót vesztek.

Ez egy szürkeöntvény blokkos motor (utódának már nemcsak a hengerfeje könnyűfémötvözet, hanem a forgattyúsháza is). A dízelmotorhoz kettős tömegű lendkerék való, aminek az élettartama használatfüggő. A pótalkatrész ára 170-250 ezer Ft közötti, amihez hozzá kell adni cserekor egy kuplungtárcsát, kuplung-kinyomócsapágyat és kuplungszerkezetet is.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 51

Ezek az apróságok is elég drágák tudnak lenni egy Toyotához

A kuplungszettek váratlanul jutányosak a dízel RAV4-hez, 60-65 ezer forintból neves beszállítóktól válogathattok, emiatt ne kockáztassatok no name cuccokkal, alig kevesebbért.

Oly sok japán autóval szemben ennél a RAV4-nél a korrózióvédelem megfelelőnek bizonyult a mára 20 év körüli autókon. Séta közben az utcán sem látni olyannyira elporladt autókat, mint egyes japán kortársakból. A cikkhez fotózott autó alváza egy alapos tisztítással és felületkezeléssel menthető, a hosszabb állások miatt van rozsda az alvázán, de még bőven kezelhető a helyzet.

Használt Toyota RAV4-árak

Nagyrészt 1,2-1,4 millió forinttól kínálják eladásra a cikk írásakor a RAV4-es Toyotákat az XA20-as második generációból. A 2000-2005 közötti Toyota RAV4-esek azonban zömmel 1,7-2,1 milliós autók, ebben az ársávban mozog a kínálat nagyobb része, akár a dízel, akár a benzines motorokkal. Vannak 2,5-2,8 millió forintért meghirdetett autók is a Használtautón, kérdés, mennyit adnak értük végül 18 évesen.

Egymillióért is van megbízható Toyota? 52

Nincs benne légkondicionáló, pedig belga piacos autó volt eredetileg

Látszik az összegeken, hogy a Toyoták értéktartása mennyire jó. Aki nemigen tudja, milyen autót is vegyen, az sokszor választja kiútként a japán márka valamelyik autóját abban a reményben, hogy nem kell majd sokat költenie rá. Ha valaki le tud mondani a légkondicionálóról, ezzel a fekete háromajtóssal egy uralható technikájú, vészes hibáktól mentes és nagyon kezes autót kap, amivel még sok vidám közös évük lehet.

Mellette – Ellene
 
  • Megbízható technika
  • Élénk és viszonylag takarékos 1,8-as benzines
  • Sok 4×4-es van belőle
  • Erős értéktartás
  • Jól variálható utas- és csomagtér
  • Elfogadható árú kopóalkatrészek
 
  • Autópályán megugró fogyasztás
  • Kifogásolható minőségérzet, anyaghasználat
  • Kis csomagtér (3 ajtós)
  • Drága gyári alkatrészek