Röviden – Honda Prelude BA4 2,0i, 1992
Mi ez? Csodálatos youngtimer és technikatörténeti mérföldkő, a harmadik generációs Accord kupéváltozata. A BA4-es Prelude a harmadik Prelude-nemzedék volt és 1987-től 1992-ig készült.
Mi benne a varázslat? Ez volt a világpiac legelső autója aktív négykerék-kormányzással és a Honda a legalacsonyabb orrú nagyszériás autójának tervezte. Na meg a bukólámpa.
Mibe kerül? 800 ezer forintba került az autó 2019 nyarán, a karosszériamunka és a hátsó kormányzás javítása azóta felemésztett még egymillió forintot.
Mi van helyette? Például első generációs Mercedes CLK (C208), E36-os kupé BMW, Audi 90 Coupé, Ford Probe, Mazda 626 Coupé, Peugeot 406 Coupé, VW Corrado.

Vannak örömök és élmények, amiket bármilyen autóban át tudsz élni és van olyan, amit csak egy bizonyos kocsiban. Magyar Gábornak a bukólámpa volt ez a becsípődés, szerette volna vezetés közben a felnyitott lámpák peremét látni a horizont előtt, ami szerintem is mélyen menő.

Ezt a vágyát 2019-ben egy Honda Prelude beszerzésével valósította meg, de mint a koros autóknál oly sokszor, a 800 ezer forintos vételár csak az első tétel volt. Ez az autó azért olyan szép most, mert túl van a többedik, eredetileg küszöbjavításnak induló lakatoláson, amiben végül a küszöbök, a sárvédők és a doblemezek is megújultak a fényezés előtt. Ezekre a munkákra a futóműjavítással együtt több pénz ment el a vételárnál, de ahogy a türkizkék kupé mostani szépségében ragyog, az öröm és boldogság.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 1

Több lakatoláson van túl. Most nagyon szép, bár a tulajdonos szemével nem tökéletes

Németországból jött a Prelude BA4

Eredetileg Németországban helyezték forgalomba 1992-ben, erre utal a német piacos Prelude-ökön visszaköszönő fényszórómagasság-állítás. Ebben a BA4-es kódjelű, harmadik generációs Honda Prelude-ben nagyon sok varázslat rejlik. Az első mindjárt a fényszóró. Villanymotorok nyitják-zárják, 28 év után is halkan, gyorsan, kifogástalanul. A gyorsaság fontos, különben nem lehetne fénykürtöt használni. A távfényes villantás után a lámpák maguktól visszatérnek alvó pozícióba.

Feltűnően alacsony az ék alakú autó, 4511 milliméteres hosszához és 1709 milliméteres szélességéhez 1250 mm-es magasság tartozik. A Honda célja az volt, hogy a Prelude a legalacsonyabb orrú szériaautó legyen, amit valószínűleg sikerült is megvalósítani.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 2

Nagyon mély az üléshelyzet, így a befelé nyíló tolótető ellenére is elférnek magas emberek

Négykerék-kormányzás: nem a Honda kezdte

A hátsókerék-kormányzás passzív formáját az autóra kanyarban ható oldalerőkre építve is meg lehet valósítani, amit például a Citroën használt kompakt autóiban egy ideig, a ZX-ben majd a Xsarában. Ám az ő megoldásukkal az elsőkkel párhuzamosan elforduló hátsó kerekek kevésbé kiszámíthatóvá tették az autók úttartását a farlendítésekkel. A túlkormányozottsági hajlamnak az autós emberek örülhetnek, de az egységsugarú autóvásárlót ez inkább elbizonytalanítja.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 3

Sokba került a ráfutásos balesetekben sérülő hátsó kormányzás javítása, a megugró biztosítási díjak nem tettek jót az összkerékkormányzás elterjedésének. Kép: Bringatrailer.com

A Hondáé korábbi és ettől elvében is merőben eltérő. Ők dobtak legelőször a világpiacra aktív összkerékkormányzású autót. Ez akkor is nagy dicsőség, ha a japán belpiacon az R31-es Nissan Skyline megelőzte 1985 végi bevezetésével. A Nissan hidraulikus rendszere munkahengerekkel célzottan deformálta a hátsó futómű szilentblokkjait, ezzel érve el +/-0,5 fokos hátsókerék-elfordulást. A cél a stabilitás javítása volt nagy sebességű kanyarokban.

Merőben más célt és utat követett a Honda. Az 1987-es Prelude bolygóműves szerkezettel biztosítja a hátsó kerekek kívánt elfordulását, nemcsak akkor, amikor az elsőket alaposan alászedjük. Az első kormányműből egy kvázi kardántengely megy a hátsó kormányműbe. A teljes egészében mechanikus összkerékkormányzás működése nem függ a sebességtől, mint az elektronikusan vezérelt mai rendszereké, de funkcióik hasonlóak. A Honda 4WS csekélyebb kormányelfordításnál az elsőkkel párhuzamosan fordítja el a hátsó kerekeket 1,5 fokig. Az AutoWeek remek cikke szerint 246 fokos kormányelfordítási szögtől kezdenek a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányba fordulni legfeljebb 5,3 fokkal, ami jóval szűkebbé teszi a fordulási kört. 1987-re a Mazda (626) és a Mitsubishi (Galant VR4) is elkészült a maga megoldásával.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 4

Hátul is vannak kormányösszekötők a kerekek elfordításához. Az első és a hátsó kormányművet kvázi kardántengely köti össze, a hátsó futómű is kettős keresztlengőkaros, nagyon igényes konstrukció. Kép: Bringatrailer.com

Mindkét konkurens fejlettebb és bonyolultabb 4WS- rendszert (4 Wheel Steering) választott, sebességfüggő elektronikus szabályozással, a kormánykerék és a hátsó kerekek közötti mechanikus kapcsolat nélkül. Az aktuátorok használatával a Mazda kihagyhatta az első és a hátsó kormányművet összekötő tengelyt.

Mivel a Honda Prelude 4WS-ben mechanikusan működik a hátsó kerekek együttkormányzása az elsőkkel, a kocsit le lehet parkolni elfordított hátsó kerekekkel, ami a most kapható autókkal nem megy. Megállás után a modern autókban a hátsó kerekek automatikusan visszatérnek egyenesbe, bárhogy is állnak az elsők, mert így esztétikusabb.

Háztáji videó a négykerékkormányzás működéséről

Egészen szokatlanul kezes autó a BA4-es Honda Prelude 4WS. Váratlan helyeken megfordul ipszilonozás nélkül, aminek a fotózáskor mindig jó hasznát venni. Forgalomban viszont, kezdő Prelude-sofőrként, oda kellett figyelnem az egyenesfutásra, de ez pár kilométer alatt megszokható.

Nagyon mélyen van a barátságos kárpittal fedett és teljes egészében gyári vezetőülés. Még a tolótető ellenére is elférni bent, ahol bőven van mit felfedezni. A bukólámpák nyitására-zárásara külön kapcsoló van a műszerfalon, de a bajuszkapcsoló végének elfordítására is reagál.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 5

Gyakorlatilag nincs lábtér hátul, az üléstámla egyben lehajtható a jó nagy csomagtér bővítéséhez

Mivel egy kupéban a hátsó ülésekre való bejutáshoz sokszor kell előredönteni az első üléstámlákat, az üléshez a Honda mechanikus memóriát konstruált és a háttámla finomhangolásához is van egy külön kar, amivel kis lépésekben szabályozható a támladőlés.

Meglepett a szokatlanul tágas csomagtartó, még jobban ennek bővíthetősége a hátsó, osztatlan üléstámla lehajtásával, amit kulccsal lezárhatsz a csomagtartóba tett cuccok védelmében. Még váratlanabb az utas lábterében a korai OBD-visszajelző, amely egy LED-del, a villanások számával közli az autó hibajeleit.

B20A9, itt katalizátorral

A vezetést a kétliteres motor is élménnyé teszi. Ez a négyhengeres katalizátor nélkül 150 lóerős volt Európában, tisztább üzemmel 140. A B20A9 kódjelű, 16 szelepes motor kifejezetten jó erőben van. Rendesen harap, ércesen szól és a menetteljesítmények alapján az eredeti 140 lóerőből nem sok kószálhatott el 1992 óta a most 170 293 kilométeres óraállású autóban.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 7

Európában nem, de több nagy piacon a kortárs Accord limuzin is bukólámpával futott, akárcsak a háromajtós AeroDeck sportkombi. Átlagfogyasztása a tulaj mérései szerint csupán 7,5 l/100 km

Rövid távon nagyon szórakoztató az autó előző életében felszerelt sportkipufogó, hosszabb útra, sztrádára viszont a tulaj szerint is túlzás, már tervben van a cseréje. Ezzel a rendszerrel az autó hangja csak 150 felett mérséklődik, a Prelude-ben a német autópálya belső sávja idegnyugtató hatású.

Ennél a sebességnél megugrik a fogyasztás, de fele-fele arányban városban és autópályán közlekedve az autó átlagfogyasztása lement 7,5 literre, amióta a lambdaszonda javítása megszüntette a túlfogyasztást. Azóta ez a technikatörténeti és formatervezési remekmű egy közönséges kompakt autó benzinigényével mozog mindazok örömére, akik hozzám hasonlóan szeretik és értékelik a youngtimereket.

Bukólámpás, Budapestről: Honda Prelude 2,0i 4WS, 1992 8

Az ablakmosótartály kék kupakjától jobbra látható a lámpákat billentő villanymotor, a fekete henger

 

Hogy tetszik a Prelude 4WS?
1055 szavazat - átlag: 8.74 (10-ből)
Hogy tetszik a Prelude 4WS?