Röviden – Használt autó: Mazda2 DE, 2007-2014
Mi ez és mi történt vele a gyártása során?2007 és 2014 között Japánból importált, ötszemélyes, három- vagy ötajtós, más piacok számára négyajtós szedánként is gyártott kisautó elsőkerék-hajtással. Modellfrissítés 2010 szeptemberében.
Melyik motor jó bele?Elsősorban az erősebbik 1,3-as benzines, de jó az 1,5 literes is. Az 1,4-es Y4 dízel gyenge, a 2009 utáni Y6 dízel pedig feleslegesen növeli a fájó szervizkiadások esélyét.
Mennyibe kerül?
Körülbelül 1,0 és 2,5 millió forint között kaphatók használtan a második generációs Mazda2 DE kisautók a cikk írásakor.
Mi van helyette?Japán kortárs kisautóként például K12-es Nissan Micra és XP9-es Toyota Yaris. Jól felszerelt, eredeti és hasonlóan vagány konkurens a Smart Forfour a Mitsubishi Colt technikájával. Európai volumenmárkától főleg a testvérmodell, a Mazda2 erényeit nagyobb csomagtérrel és többféle motorral motorral kiegészítő Ford Fiesta.

Talán sokkal többen vennének szívesen Mazdákat használt autóként, ha nem gyötörné a márka számos meghatározó típusát vállalhatatlan rozsdásodás, ami rosszabb a fokozott olajfogyasztásnál is.

Például a Mazda3 BK remek autó lehet használtan a benzines motorokkal – ha nem barnul alul az elejétől a végéig. A Mazda6 GG-re ugyanez igaz, de az utóda sem hozza azt a 15-20 rozsdamentes vagy rozsdaszegény évet, amit sok olasz, francia, német autó igen.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 1

3885-3920 mm-es karosszériájával rövidebb és karcsúbb a négyméteresre növelt kategóriatársaknál, de egyedül a csomagtere kisebb érezhetően, négy átlagos termetű embernek egyáltalán nem szűk belül

Idővel azonban a Mazda is előrelépett az ügyben, részben visszahívásokkal, részben szerencsésebb konstrukciókkal korrigálta autói rozsdavédelmét, így vannak a mechanikus megbízhatóságot megnyugtató korrózióállósággal kombináló típusai. Ez a konstelláció teszi nagyon vonzóvá a Mazda2 DE-t, tehát a kisautó 2007-2014 között gyártott, második generációját.

Milyen autó használtan a Mazda2 DE?

Szerencsés alomból származik a Ford Fiesta 2008-2017 közötti, JA8-JR8 kódjelű generációja és a használtautó-bemutatónkban szereplő Mazda2, mert a részben közös technikára mindkét márka megbízható, tartós rozsdagátlású és kifejezetten kezes, örömtelien vezethető kisautókat épített.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 2

Belül majdnem minden kerek. Az anyagok közepesek, de a jó összeszerelés javít a minőségérzeten. A konzolra tett váltókar precízen jár és jól elérhető

A Fiestának sokkal szélesebb a motorválasztéka, nagyobb a karosszériája, főleg a csomagtere tágasabb, a Mazda viszont könnyebb, ritkább és van belőle zöld. Ez a 36A kódú Sprited green, szabad fordításomban ihletett zöld volt a típus bevezetőszíne 2007-ben, ami különösen jól áll neki.

Cikkünkben Vági Attila autója szerepel. Olvasónk előtte fenntartott egy Mazda MX-5-öt a vezetés örömére és egy E12-es, szintén benzines Toyota Corollát mindennapi autóként. Ezzel az 1,3-as Mazda2-vel a közlekedés is öröm, a hobbiautó pedig egy különösen jó állapotú, üveg tolótetős Honda Civic lett a hatodik generációból.

Megvétele után használt Mazda2-esén elvégeztette a váltóolaj cseréjét munkadíjjal 20 ezer forintból. A gyertyacsere kerekítve 30 000 forintjából a gyújtógyertyák tették ki az összeg 90 százalékát. Az ékszíj lecserélése szereléssel együtt 14 000 forintos tétel a számla alapján.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 3

Vági Attila olvasónk hiányolta a használtautó-bemutatók közül a 2007 utáni Mazda2-t, felajánlotta hát tesztelésre a sajátját. Nem rozsdásodó, örömteli és megbízható kisautó

A Mazdákra szakosodott maszek szervizben az éves szerviz díja 12 000 forint volt tavaly novemberben, a fékfolyadék cseréje 10 ezer forint alatt maradt, munkadíjjal együtt. A motorolajszűrő nem tétel, 2000 forint alatt van, a légszűrő 3700 forintba kerül a pollenszűrő 6000-be, mindenből jó minőségűt használva, amit üzemanyagból is megkap az autó.

Gondos gazdájánál hibátlanul és kimagasló élvezeti értékkel működik a használt kisautó. 86 lóerős motorja fürgén gyorsítja a csekély önsúlyú autót. A vagány külsejű, viszonylag ritka kiskocsi vezetése sokkal nagyobb öröm, mint egy kortárs Grande Puntóval, Opel Corsával közlekedni, nem is beszélve a Toyota Yaris XP9-ről.

Váltója pontosan, könnyen jár, a kormányzása egzakt és ahhoz képest, hogy a kategóriában teljesen átlagos futómű-konstrukció ügyes hangolásával mennyire jól fordul, nem rossz a rugózási komfortja sem.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 5

Nagyon sok használt Mazda2-ben hiányzik a külsőhőmérséklet-kijelzés a műszerfalról

Főleg utasterében vannak gyenge pontjai. Az egyik rögtön a külsőhőmérséklet-kijelzés hiánya, pedig ezt egy F Astra is tudja, töredékáron. A 2011-es modellfrissítés előtti autókból ez több felszereltségi szinttel is hiányzik sajnos.

Ellenőrizzétek, hogy a kinézett használt Mazda2-ben osztott-e a hátsó üléstámla, különben a csomagtér csak egy lépésben és utas nélkül bővíthető, ebben az esetben 787 literesre. Európában nemigen kószál lépcsőshátú Mazda2, a sikktelen limuzin farába 450 liternyi csomag fér.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 6

Hátul dobfékes a Mazda2 DE. 185/55 R15 méretben idén áprilisban a tulajdonos 87 000 forintot fizetett négy korai nyári gumiért, mert ez egy szerencsétlenül drága kerékméret

Mint oly sok japán autógyártó, a Mazda sem a leggazdaságosabb gumiméreteket választotta az autóhoz, a 185/55 R15-ös kerekekkel sokkal többe kerül a gumizás, mint egy Škoda Fabia, Opel Corsa D vagy más európai konkurens esetében. A GTA 195/45 R16 mérete sem olcsó, cserébe a nagyjából 960 kilós autó súlytakarékos építése kicsit megnyújtja a gumiabroncsok és a fékek élettartamát.

Motorok

Olyan széles motorválasztékot, mint például a Clio, a Corsa, a Polo vagy a Grande Punto, a Mazda2 sosem kínált. Nincs nagyteljesítményű sportmodell, nem voltak hozzá turbós benzinesek, nagy dízelek. Egy használt Mazda2 DE csak a leggyakoribb igényekre ad választ, de arra jó választ adnak a benzines szívómotorok.

Érdekes, hogy a Mazda egyazon motorcsalád azonos hengerűrtartalmú tagjait a 2-esben 1,3-asnak, a 2003-2009 közötti Mazda3-ban viszont 1,4-esnek hívta. A lényeg az, hogy a kisebbikben már nincs a motornak az az olajfogyasztási baja, ami az 1349 köbcentis Mazda3-ak egy részét sújtja, lásd a szerviztapasztalatok között.

Gyakorlatilag szoftveres különbség van a 75 és a 2010 őszéig 86 lóerős, utána csak 84 lóerős benzinesek között. Közülük a két erősebbiket ajánljuk. A belépőmotorral a használt Mazda2 DE 14,9, a 86 lóerőssel 13,6 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre. 103 illetve a 2011-es modellévi módosítások után 102 lóerős teljesítményével az 1,5 literes is vonzó motor a tüzes GTA-ban, főleg országútra. Az apró teljesítménycsökkenés indoka a csekélyebb emissziós szint. A 2010 őszétől gyártott motorok megfelelnek az Euro 5-ös környezetvédelmi normának, ami a regadó csökkentése miatt motiváló a használtautó-behozatalban gondolkodóknak.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 8

Szoftveres különbség van a 75 és a 2010 őszéig 86, utána 84 lóerős, 1,3-as benzinesek között. Közülük a két erősebbiket ajánljuk

Ezeknél a benzineseknél az olajfogyasztás az egyetlen baj, amitől kipontozódnak, de ez nem gyakori. Arra figyeljetek, hogy milyen kenőanyagot kaptak és milyen gyakran cserélték bennük olajat! Az 5W30 jó bele.

Ennyire jó és megbízható benzinesek mellett nehéz sors jut a négyhengeres dízelmotoroknak. A korábbi közülük a PSA 1399 köbcentis, Y4 kódjelű dízelmotorja, amely mechanikusan stabil, csapágyazásában is tartós, turbója sem beteges, de nem passzol az autóhoz. Az izzítás itt nemcsak a motor beindításakor aktív, hanem menet közben is működhet az utánizzítás. Az izzítórendszer hibája a csökkenő motorteljesítményben is megmutatkozik, ami egy összesen 68 lóerős, 160 Nm nyomatékmaximumú dízelnél elég komoly gond.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 9

Mindkettő a 2001 utáni Ford Fiestától vette át a padlólemezét, de az első Mazda2 a Demio örökségét vitte tovább magas építésével

2009-től az 1560 köbcentis dízelt használta a Mazda. Az Y6 a maga 90 lóerejével és évjárattól függően 212 vagy 205 Nm forgatónyomatékával szinte repíti a könnyű kisautót, de csak akkor lenne érdekes, ha sokkal-sokkal olcsóbban veszitek egy vele összevethető és sokkal csekélyebb ráfordítással szervizelhető benzinesnél.

Hibalehetőségek

Aki valamelyik benzines motorral szeret bele használt autóként a Mazda2-be, ne tartson kiszámíthatatlan szervizkiadásoktól, vaskos javítási összegektől (ld. részletesen a szerviztapasztalatokat az M3 Focus szakszerviz mesterétől). Belül és a karosszériával apróságok adódhatnak. Időnként zörgés jöhet a szellőzőventilátorból, a csomagtérajtó zárja vacakolhat vagy elromlik az indexkapcsoló. Mint más autókban is, csak itt ritkábban.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 10

Nem rozsdás az alváza, jó a 2007 utáni generáció rozsdavédelme. A Mazdában a hátsó futómű lerövidített csatolt hosszlengőkarjai 13 kilós fogyást hoztak. A vezérlő-számítógépek és fogyasztók átgondoltabb elhelyezésével rövidebb és könnyebb a kábelkorbács, amivel 3 kg a megtakarítás

Ami sokkal kellemetlenebb, ha a megnyúlt nyitóbovden miatt nem nyílik ki az üzemanyag-betöltőnyílás fedele. Ehhez képest szerencsés, akinek bezárni nem engedi magát. A futóműben a hátsó kerékagycsapágyakkal a legelső évjáratokban fordultak elő cserék, de semmi vészes.

Szerviztapasztalatok: mire figyelj a használt Mazda2-vel?

Bár egy motorcsaládba tartoznak, nem egyforma a Mazda3 BK és a Mazda2 1349 köbcentis benzines motorja. A 3-asban az 1,4-esnek volt egy olajfogyasztási gondja a dugattyú laza illesztése, billegése miatt, amit a gyártó a hajtókar arrébb helyezésével korrigált. A Mazda2-ban már az ebből a szempontból is jó motorok vannak.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 11

Problémamentes az 1,3-as benzinesek Láncos vezérlése, a motorok élettartama 5W30-as viszkozitású motorolajjal és a gyári 20 ezres periódus helyett 10-15 ezer kilométerenkénti olajcserével igazán hosszú

Nincs konstrukciós különbség a 75, a 84 és a 86 lóerős 1,3 MZR benzinesek között, csak motorirányításuk tér el. Láncos vezérlésük problémamentes, élettartamuk 5W30-as viszkozitású motorolajjal és 10-15 ezer kilométerenkénti olajcserével igazán hosszú.

Gyújtógyertyából Denso- vagy NGK-gyártmányú való a használt Mazda2 benzines motorjaiba. Nem szabad spórolni rajtuk és kiváltani őket, mert az irídiumelektródásak beváltak és élettartamuk is arányosan hosszabb, mint az olcsóbb gyújtógyertyáké.

Egyformán 100 ezer kilométereként kell kicserélni a gyújtógyertyákat és a váltóolajat. Az időben cserélt, megfelelő kenőanyaggal a Mazda2-esek sebességváltói 200 000 km felett is megbízhatóan működnek. A váltóbajok mellett a féltengelyhibák is messze elkerülik ezt a megbízható kisautót.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 12

Egyformán 100 ezer kilométereként kell kicserélni a gyújtógyertyákat és a váltóolajat. Előbbi az irídiumelektródás gyújtógyertyával nagyjából 30 000 Ft, utóbbi a három liter 75W90-es kenőanyaggal 20 000 forintos tétel volt a cikkhez fotózott autónál

Elöl a futóműben a lengéscsillapítók porvédő burkolata szokott elporladni, amit csak gyári alkatrésszel lehet pótolni, mert nincs belőle utángyártott. Elöl néha stabilizátorpálcákat igényelhet a futómű, hátul ritkán kell költeni bármire is.

140-180 ezer km környékén esedékes elöl a trapézkar, az alsó keresztlengőkar cseréje. Itt nem cserélünk se szilentet, se gömbfejet, hanem utángyártott trapézt használunk. Sajnos a gyári alkatrészekkel szemben az utángyártott trapézkar szilentjét meg kell köszörülni, mert nem fér be a bölcsőbe a hátsó fül.

Dízelmotorral kerülném a Mazda2-t. Az Y4 kódjelű, 1,4 literes dízelmotorral nem ritka az olajfolyás, és mint a többi dízelnek, ennek is hibaforrása az EGR-szelep (kipufogógáz-visszavezető szelep), amiből kétféle van hozzá és cserekor fel is kell programozni.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 13

Ezúttal a Mazdának sikerült megoldani az európai márkáknál régóta magától értetődő szintű korrózióvédelmet. Sem a küszöb, sem a sárvédőív nem rozsdás ezen a 2008-as autón

Költséges lehet az izzítógyertyák cseréje. Nem az alkatrészáruk miatt, hanem mert hátul a tűzfalnál vannak, ahonnan eleve nehéz kivenni őket. Időnként két napig kell kúszatni körülöttük a WD40-et, hogy kijöjjenek és óvatosan dolgozva is hajlamosak eltörni kivételkor. Ebben az esetben le kell venni a hengerfejet eltávolításukhoz. Hasonló a helyzet a 90 és a 95 lóerős 1,6 MZ-CD dízelekkel is. Szerintem senki nem akar napokra kocsi nélkül maradni, amikor benzines motorral a Mazda2 nagyon jó és megbízhatóan működő használt autó.

Tóth József autószerelő-mester, M3 Focus Mazda-szakszerviz

Használt Mazda2 DE árak

Itthon nem szántotta fel a piacot a viszonylag drága Mazda2, ráadásul az előző gazdasági világválság után beszakadó újautó-eladások sem segítették elterjedését. Elsősorban Ausztriából jön be sok használt Mazda2, ahol a japán márkának kiugróan erős a piaci részesedése és kényelmes távolságban van. A cikk írásakor mintegy 100 autóból álló  használtautó-kínálat legnagyobb része benzines.

Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 14

Elődjéből 750 ezer forint közül mozognak a legtöbbe kerülők, a 2007 utáni Mazda2 1-1,1 millió forinttól megy felfelé. A 2010 őszi modellfrissítés előtti autók közül is 1,4-1,5 millió forintért hirdetik a jobbnak tűnőket

Körülbelül 1-1,1 millió forinttól kaphatók a legolcsóbbak, 220-280 ezer bevallott kilométerrel és sokszor a háromajtós karosszériával. Inkább 1,4-1,5 millió forinttal számoljatok, ezért az összegért ötajtós, 86 vagy 84 lóerős benzineseket találni 140-180 ezer kilométeres óraállással. A legtöbbe kerülő, 1,9-2,5 millió forintos autók műszerfalán 100 000 km alatti számokat látni, motorjuk benzines és 2012-2014-es évjáratúak.

Mellette – Ellene
 
  • Normális korróziógátlás
  • Tartós, fürge benzines motorok
  • Örömteli vezethetőség
  • Csekély fogyasztás
  • Megbízható technika
  • Időtálló belső tér
  • Jó értéktartás
 
  • Viszonylag költséges gumiméretek
  • Az európai kortárs kisautóknál egyszerűbb utastéri anyagok
  • Az európai konkurensekénél szűkebb motorkínálat
  • Közepes csomagtérméret
  • Drága gyári alkatrészek
Egy megbízható Mazda, amely nem porlad el használtan 15

2010 őszén volt a modellfrissítés, ez a 2014-ig gyártott verzió

Hogy tetszik használtan a Mazda2 második generációja?
441 szavazat - átlag: 7.77 (10-ből)
Hogy tetszik használtan a Mazda2 második generációja?